Sony Studie Speakers .... fortsättningen ...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Sony Studie Speakers .... fortsättningen ...

Inläggav phon » 2006-09-20 12:55

Sony Studie Speakers

Efter många års sökande har jag nu äntligen lyckats få tag på ett par äkta SSS - Sony Studie Speakers.
Det kostade på, men så är det ett par genuina originallådor också.
BildBildBild

Tänkte att jag skulle undersöka dom lite närmare, det är ju trots allt ett par SSS. Först lite koll under tyget som täcker själva elementen. Där sitter en plastram som går i linje med den futuristiska basporten. Plastramen tackar man lite extra för då den fångar upp flygande membran och förhindrar allvarliga skador på hus och människor. Tyget sparas för senare bruk.
Bild

Med plastramen borttagen ser man de kraftfulla elementen och deras inbördes placering. Lite rita och räkna skymtar också, bra att ha för senare bruk.
Bild

En kontroll av högtalaren visar att det kommer ljud ur den, och dessutom ser det helt OK ut, allt ligger inom de 10dB som jag brukar ha som gräns. I det här fallet får jag nog sträcka lite på den och lägga till plus/minus för säkerhets skull.
Bild

Det kraftiga baselementet undersöks här lite närmare, en plåtkorg med membran av extrakraftigt baspapper. Som synes tål det rejält med effekt, betydligt mer än de 1-2 watt som är den normala medeleffekten vid vardagsrumsmusik.
BildBild

Här ett direktkopplat bassvep, samt ett med 82 ohm i serie. Inga stora problem här, kurvan håller sig snällt inanför skärmen på datorn.
Bild

Basporten är av en något säregen konstruktion. den börjar som ett rektangulärt rör och slutar som ett horn. I plotten ser man tydligt två toppar, det är alltså en DAP, en Dual Action Port, som stämmer av lådan till två frekvenser samtidigt. Mycket fiffigt även om det är omöjligt i praktiken. Dessbättre fungerar porten som humlan, och vet inte att det inte går.
Bild

Ordentligt tryck både vid 100 Hz och 40 Hz, smart lösning.
Bild

Basreflexlådor skall dämpas med viss omsorg, det går inte att bara proppa dom fulla med täckjackor. Det är viktigt att det finns utrymme vid basröret så att inte luftströmmen hindras. Här är en bild på dämpningen, det tunna svarta skiktet under basporten, resten av lådan har lämnats tom för obehindrad vågutbredning. Dämpningen är i huvudsak verksam i basområdet i ljusets spektrum, och reflekterar inget utom den relativa basen. Möjligen är det en kontaminasammanblandning av ljus och ljud som skett.
Bild

Högtalarfiltret är enkelt men mycket brant, det sitter faktiskt nästan helt vertikalt med nära 80 graders flank. Inga stora åthävor utan sunt och nyttigt skall det vara. Filtret betjänar mest diskanten utan att göra intrång och förstöra något i basens område. Diskantsvepet är rakt och fint utan några större pucklar, allt håller sig inom sina 10dB, plus/minus då.
BildBild

Slutligen en test av höljets mekaniska egenskaper. Jag brukar köra knacktestet, det är speciellt intressant på dom stora ytorna. Här har jag knackat lite på framsidan, själva baffeln. Den visade sig ha några små problem på vissa punkter, men det går antagligen att åtgärda rätt enkelt.
Bild

Nu återstår bara själva reverse-engineeringen av reverse-engineeringen så att säga. All systems have a go ......

.
Senast redigerad av phon 2006-09-24 14:20, redigerad totalt 1 gång.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2006-09-20 13:00

HAHAHAHA störtskönt!
:lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Rapid

Inläggav Rapid » 2006-09-20 17:39

:D asgarv,
trodde först du menade allvar. Folk samlar ju på allt möjligt skräp :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-09-20 17:52

Rapid skrev::D asgarv,
trodde först du menade allvar. Folk samlar ju på allt möjligt skräp :)

Man kan ju se det som en satir över hur hifi-knuttar måste analysera sönder allting också... 8) :wink:

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-09-20 17:53

Men grabbar, det ÄR ju allvar, vänta ni bara ...... 8) ... tror jag ..... :roll:

Jag måste nog fråg mamma ...

"mamma, mamma, vad betyder nörd .... ?"

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-09-20 21:44

phon skrev:
"mamma, mamma, vad betyder nörd .... ?"

:mrgreen:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-09-21 14:06

Man ser ju att de där högtalarna har stora hifiambitioner. Dels så har de ett minimalistiskt delningsfilter med så få komponenter i signalvägen som möjligt. Detta ger också en fin fasintegration mellan elementen och en perfekt impulsrespons. :wink:

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-09-24 14:20

Lika bra att fortsätta studien av speakersarna då om det skall bli klart nångång ...... Sony Studie Speakers var det ju, inte studio om man kanske läser lite slarvigt. :D

Bild

Jag måste säga att jag fick faktiskt lite dåligt samvete när jag knacktestade baffeln, det måst ju ha gjort fruktansvärt ont. 8O

För att lindra smärtan lite så rotade jag fram en furuskiva av favoritsorten. Andrasorteringen på K-rauta är verkligen ett stort stöd för en vilsen baffelknackare i granskogen.

Bild

Här är skivan uppsågad i många små bitar, det enda spillet är den lilla klossen på toppen, men den blir bra att vika sandpappret runt. Noll spill hittills alltså, man skall vara rädd om miljön.

Bild

Jag har nu hämtat resterna av boxarna och tycker nog att dom ser lite fyrkantiga ut. Det borde gå att åtgärda med en bra såg, nästan allt går att åtgärda med en bra såg. Nu blev själva sågeriet lite på snedden, men det är faktiskt exakt samma vinkel som en genomsnittsjapan har på ögonen. 8O Allt för att det skall låta som det är tänkt.

Bild

Otroligt bra, den minsta furuskivan passade exakt på lådans horisontella del, sicken tur! Lite lim mellan så sitter den fast också. För säkerhets skull får den borrade biten agera stöd underifrån.

Bild

Stöd underifrån är alltid viktigt, utan det ramlar man förr eller senare ner från toppen.

Bild

Lite gul mat i magen först, den bullrar så förskräckligt när den är hungrig. Bäst att proppa hela full så slipper jag ta i det gula en gång till.

Bild

Under det gula fick ett litet filter precis plats, ser jag, Himla tur att någon har limmat dit en förstärkning precis där filtret kan sitta,

Bild

Nu över till den stora biten. Jag tänkte att det kanske går att sätta dit elementen där. Först måste dom då placeras ut, och det är en viktig och noggrann process. För att uppnå maximalt väljud gäller det att försöka dölja mesta möjliga antal kvistar.

En sorts WAF-anpassning alltså, det är ändå därifrån det mesta väljudet/oljudet tänks komma ifrån dårå. :)

Bild

Elementen ja, jag tänkte använda den fina Sony-basen samt ett par diskanter från några slaktade piP, men det blev inte så bra visade det sig. Jag behövde såna som kan delas lägre, så det får bli diskanter från några slaktade Carlsson istället. Här är det sågat och inpassat för hela slanten.

Bild

Elementen ja, Sony-basen skall få nya kläder, sydda av det gamla tyget. Först lite tygstöd runt kanten för att hålla membran och tyg lite isär. Det är 6mm2 kopparledning (OFC, ren syrefri koppar naturligtvis ... :lol: ) som limmas runt kanten och hålls fast med krokodiler. Katten vaktar det hela så inte krokodilerna rymmer från jobbet.

Bild

Sedan på med de nya kläderna, lite björntråd bland de andra djuren så fixar det sig.

Bild

Bild

Nu har det blivit lite hål i bitarna och dom är individuellt inpassade för respektive låda. Här ligger dom färdiga för nästa steg, som är limning. Här står dom nu och torkar, försiktigt omlindade med spännband för att hålla spänningen på topp. :)

Bild

Så här ser det ut ett dygn senare, bafflarna sitter faktiskt fast!

Bild

Lite vit lackbets från Herdins skadar nog inte, dessutom blev det klarlack på dom svarta sidorna.

BildBild

Här är en färdig högtalare uppställd på ett 82cm papprör för mätning. Notera den excellenta mätmicken i förgrunden! 8)

Bild

Med lite extra kreativ inställning av mätutrustningen så blev resultatet så här bra! Nästan spikrakt alltså! Den kurvan blir bra för att användas i säljesannonsen tillsammans med bilderna på högtalarna. Undrar vad man skall gå ut med? Sony Ambienshögtalare typ A10, 14.000:- styck :lol:

Bild
Bild
Bild

.

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-09-24 18:41

Dom blev ju riktigt snygga! :) Extrem makeover! :wink:

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-09-24 19:16

:D :D :D

Nu är bara frågan - skall du "blinga" dom?

Användarvisningsbild
Patrik_B

Inläggav Patrik_B » 2006-09-24 20:16

Riktigt härligt att se överskottsenergi förbrukas på en rolig ide! :D
Mvh
Patrik Berglund

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-09-25 13:51

Underbart, snyggt :) Hur låter de, jämfört med förut??? :D

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2006-09-25 14:10

Kul och inspirerande tråd det här.

Vackert jobbat. :D

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-09-25 14:46

haha, definitiv favorittråd! :)

Nåt som jag kan förundras över när det gäller såna här högtalare är att de i originalutförande kan låta väldigt mycket.. undra om det beror på att hela lådan flexar och fungerar som en slavbas..

Användarvisningsbild
PA-Tomas

Inläggav PA-Tomas » 2006-09-27 17:49

Helt underbar tråd!
Fler sånna.
Har inte haft så rolig högtalarläsning sen jag läste en av High Fidelity:s recensioner av en Bose-högtalare.
Kan nämnas att jag faktiskt också gjort liknande operationer i min ungdom när man hade ont om pengar och gott om tid. Välljud ville man ju ha ändå :)

BengtO skrev:haha, definitiv favorittråd! :)
Nåt som jag kan förundras över när det gäller såna här högtalare är att de i originalutförande kan låta väldigt mycket.. undra om det beror på att hela lådan flexar och fungerar som en slavbas..

Har också träffat på samma fenomen och tycker förklaringen verkar rimlig. När jag i min gröna ungdom stagade upp mina stackars Jamo-lådor upptäckte jag till min besvikelse att de faktiskt spelade mindre bas efter operationen. Betydligt renare, men ändock mindre :( ;)

Användarvisningsbild
aisopos

Re: Sony Studie Speakers .... fortsättningen ...

Inläggav aisopos » 2014-05-27 21:11

Åhhhh, vilken underbar tråd ... :D :lol: :)

En helt annan google-sökning ledde mig hit. Jag är lycklig, detta gjorde lätt hela min dag. Ja vem vet, hela veckan kanske ... :)

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2014-05-27 21:21

Superkul :D !
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-05-28 00:34

Ja, lika kul idag som då den skapades.

Det är kul att hitta gamla trådar när de är av den där klassen.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2014-05-28 16:01

... men grabbar ... vilken gammal tråd ni har hittat! :D
Åtta år sedan ... :o

Högtalarna spelar på rätt bra, dom sitter faktiskt inkopplade till min plattis på väggen idag. :)
Det säger kanske inte så väldigt mycket, de inbyggda högtalarna är ju helt urusla ... :o

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-05-28 16:07

Som sagt underbar tråd. Bra skrivet, bra humor och bra byggt!

Återgå till DIY-forum