Engelholm Quadro chockprissänkt

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2006-09-23 09:40

Jag tänkte dyka upp vid tre..

/ptr

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-09-23 17:31

veni vidi (vici)
Jag var där. Mycket positiva intryck av Philip, studion och Quadro.
En del andra kom också, ska bli spännade att höra deras intryck.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2006-09-24 11:57

Tack för en trevlig eftermiddag/kväll, Philip!!

Jag tycker nog att Quadro lät genomgående bra, vissa inspelningar lät lite ojämt, men om det beror på rummet, högtalarna eller inspelningen (eller någon annan del i uppspelningskedjan) låter jag vara osagt. Hur som helst en intressant kväll...

Som en follow-up till C1/C2 testerna vi gjorde på medhavda CDR, så har jag kört ett halvdussin svarta (Attentionmedia) CDR genom samma test på min Plextor PX716a, och får genomgående mellan 90-100K C1 (inga C2) fel på alla. Om detta beror på min brännare (inte troligt eftersom jag inte får samma readout på andra CDR) eller på att den batch av svarta CDR som jag haft inte är helt bra, får vi debatera..

/ptr

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2006-09-24 13:40

Bild

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2006-09-24 13:41

Bild

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2006-09-24 13:44

Bild

Philip, våran värd.

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2006-09-24 13:47

Bild
Dimman inspekterar. :)

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2006-09-24 13:49

Bild
Almen rockar loss i inspelningsstudion. :lol:

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2006-09-24 13:51

Bild

Inspelningsstudions andra del.

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2006-09-24 13:53

Bild
ptr, iö, alm, pekka & merkurius.

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2006-09-24 13:55

Bild
Anledningen till ljudstudion, Philips vackra flickvän!

Lyckades för övrigt köpa loss enda exet! :P Skivan lät otroligt bra hemma! Där har Philip verkligen lyckats få en otroligt fin ljudbild.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-24 14:46

Vill bara tacka för ett mycket trevligt studio-besök!

Är imponerad av:

1. Den generellt sympatiske studioägaren!

2. Den jyssta inställningen från samme person med avseende på att lämna material som inte behöver några åtgärder, utan ågärd. :P
(Spelade några exempel på sådant material, i hoppet om att kunna finta honom, men det gick han inte på... :wink: Antingen är han mycket omdömesgill, eller och är han smart nog att ana en test... 8) )

3. Ljudkvaliteten på havshundens platta (sitter och lyssnar på den nu när jag skriver, och det låter verkligen förträffligt! Visst hade jag gärna sett att den varit mindre komprimerad/limiterad - men vilken upplösning och rymd! :P ).

4. Mötesdeltagarnas oerhört samstämmiga intryck vid diskussionen efteråt på puben. Faktiskt-deltagare (i varje fall de specifika) tycks vara väldigt väl kalibrerade, så bra att man nästan kan använda dem som mätinstrument, uppenbart! (Eller också hade alla prexis lika fel... :oops: )

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-09-24 14:54

Attans att det körde ihop sig för mig denna dag...

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2006-09-24 15:20

Stort tack till Philip för det trevliga besöket! Det är sådana här sammankomster som gör det kul att hänga på forumen. :D

Efter Arken var man nyfiken på vad Engelholm kan göra när han tar i. Så det var ett klart antiklimax att få reda på att han inte gjort Quadro-högtalarna... De var ursprungligen ett bygge av Bosse på Golden Age om jag förstod det hela rätt. Det Engelholm gjort är att ersätta baselemetet (då det utgått?) samt justera filtret pga detta. Det som var lite festligt var att det var just basen som var mest markant som annorlunda mot vad man är van vid. Artikulerad och fin, men alldeles för avrullad och svag. (Vet inte om Engelholm läser/skriver här, men det vore kul med en kommentar kring detta.)

Återigen, tack Philip! :D

Användarvisningsbild
Julian

Inläggav Julian » 2006-09-24 23:45

4. Mötesdeltagarnas oerhört samstämmiga intryck vid diskussionen efteråt på puben. Faktiskt-deltagare (i varje fall de specifika) tycks vara väldigt väl kalibrerade, så bra att man nästan kan använda dem som mätinstrument, uppenbart! (Eller också hade alla prexis lika fel... )

... så då blir man ju lite nyfiken på vilket samstämmigt intryck ni hade?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-09-25 08:10

Vill också tacka så hemskt mycket för ett jättetrevligt besök hos philip! :D Opretentiöst och ändå väldigt givande. Det behövs inte så mycket för att det skall bli bra...

Får prata med resten av grabbarna i bandet om var vi mastrar nästa inspelning. :)

Användarvisningsbild
Merkurius

Inläggav Merkurius » 2006-09-25 15:17

Det är ovanligt att något sånt här annordnas i göteborg. Mer sånt! :) Kul initiativ och framförallt lärorikt.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-09-25 15:46

Är det månne en Slingerland-virvel vi skymtar bedvid A-custom-cymbalen? :P
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2006-09-26 20:02

Audix skrev:Så det var ett klart antiklimax att få reda på att han inte gjort Quadro-högtalarna... De var ursprungligen ett bygge av Bosse på Golden Age om jag förstod det hela rätt. Det Engelholm gjort är att ersätta baselemetet (då det utgått?) samt justera filtret pga detta.
Hej Audix!

Det är jag som gjort konstruktionen. Quadro har helt eget filter till samtliga element (inte bara basen), egen baffel med tillhörande elementplacering, egen låda med volymer avstämda för resp element, med en hel del mera. Du tänker på Golden Age's högtalare och det enda som är gemensamt är elementbestyckningen i toppen: dom 3 T&P elementen är dom samma. Inget mer.

Jag blev lite ledsen över att du tror att jag, Engelholm Audio, skulle ta in en färdig produkt, byta bas och ett filter och kalla det en egen produkt. Jag jobbar för ett seriösare intryck än så men ditt inlägg tyder på att jag inte når fram. :(

Ang basen är det fel avstämning jämfört med orginal. Avstämningen ändrades av förra ägaren av detta par. Basen blir dessutom ett snäpp bättre med aktiv delning då avstämningen stämmer (!) bättre (iom uteslutandet av Rdc från seriespole). Aktiv delning rekommenderar jag alla 8 dagar i veckan! :)
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2006-09-26 22:16

EngelholmAudio skrev:Hej Audix!

Det är jag som gjort konstruktionen. Quadro har helt eget filter till samtliga element (inte bara basen), egen baffel med tillhörande elementplacering, egen låda med volymer avstämda för resp element, med en hel del mera. Du tänker på Golden Age's högtalare och det enda som är gemensamt är elementbestyckningen i toppen: dom 3 T&P elementen är dom samma. Inget mer.

Jag blev lite ledsen över att du tror att jag, Engelholm Audio, skulle ta in en färdig produkt, byta bas och ett filter och kalla det en egen produkt. Jag jobbar för ett seriösare intryck än så men ditt inlägg tyder på att jag inte når fram. :(

Ang basen är det fel avstämning jämfört med orginal. Avstämningen ändrades av förra ägaren av detta par. Basen blir dessutom ett snäpp bättre med aktiv delning då avstämningen stämmer (!) bättre (iom uteslutandet av Rdc från seriespole). Aktiv delning rekommenderar jag alla 8 dagar i veckan! :)

Jag tror ingenting utan det var så Philip beskrev sina högtalare. Jag har förstås ingen anledning att inte tro att det han säger är sant.

Bra att du reder ut vad som gäller. Om inte annat för att säkerställa att Philip känner till förändringen i avstämningen hos det par han har.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2006-09-26 22:25

Audix skrev:Jag tror ingenting utan det var så Philip beskrev sina högtalare. Jag har förstås ingen anledning att inte tro att det han säger är sant.
Bra, men läs ditt inlägg igen så förstår du säkert min reaktion.

Audix skrev:Bra att du reder ut vad som gäller. Om inte annat för att säkerställa att Philip känner till förändringen i avstämningen hos det par han har.
Philip och jag har suverän kommunikation och självklart är detta kommunicerat sedan lång tid tillbaka ang basporten. Oseriöst vore det annars.

Anledningen till mitt återinträde på faktiskt är pga din felaktighet och jag är besviken över att ens behöva ta i detta.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-09-26 22:45

Då har du klargjort det. Tack!

Stackare som tvingades skriva här.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-09-26 23:48

Kanon inlägg Kaffekoppen....

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-09-27 00:35

FBK skrev:

Kanon inlägg Kaffekoppen....

nä jag håller med....förstår inte varför engelholm lämnade? kanonkul när du e här ju

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-09-27 03:39

Det kan även nämnas att Philip har ställt upp högtalarna ca 20 cm ovan golvet på en sorts betongelement. Jag kan tänka mig att det menligt påverkar basstödet från golvet.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2006-09-27 12:17

Hej alla och tack för en väldigt trevlig lördag! :D

Pär Engelholm har en bra beskrivning om hur Qudaro utvecklades på sin hemsida http://www.engelholmaudio.com/quadro/quadroartikel1.htm

om jag var övertydlig om bosses på GA.s ursprungskonstruktion så ber jag om ursäkt. Jag vill självklart inte förminska Pärs arbete i denna högtalare.

Högtalaren står en bit över marken pga att mixerborder täcker bas och mellanregister annars - basstödet kanske försvinner lite men jag ska modda tillbaka högtalaren till ursprungsbasreflex asap så då kanske stödet blir lite bättre.
(fast jag är nöjd med basen åndå får jag tillägga)

Japp, visst är det ett slingerland trumset. Helt nyrenoverat och komplett med fina vintage hihatlock - låter kanon.

Ett par funderingar jag har över lördagen är följande:

Damn vad ni LTS:are lyssnar högt! Inte nog med att man får ont i öronen så tycker jag man hör rummet för tydligt då. Alltså... rummet är dämpat och har en ganska fin, neutral karaktär men det står ändå ett stort och två små mixerbord, en stor patchbay, en glasruta samt flera rack i rummet och reflexer som tidigare princip inte hördes dök nu upp och störde i vissa frekvenser.

Men även PTR som stannade kvar och lyssnade på vanlig volym hade iförsig några invändningar om diskanten och det tror jag kan bero på de keramiska elementen som inte låter "rätt" innan man vant sig vid avsaknaden av distortion.

Men men, det kanske är så att det inte är en perfekt högtalare som jag tror det är, men jag har iallafall inte hört något bättre. Jag tycker tex att PMC IB2 (http://www.pmcloudspeaker.com/ib2.html ) som jag först var inne på att köpa har en närvaro och värme som jag personligen gillar men som jag inte anser är korrekt och framför allt maskerar en del distortion från inspelningarna.

Det kan även vara svårt att leva sig in i musiken med Quadron, sluta ögonen och se musikerna framför sig, eftersom den är så avslöjande. Man hör ofta inspelningen. Men lyssnar man uteslutande på bra inspelningar så är inte det något problem.

nu blev det här inlägget en halv roman och det var inte riktigt meningen så jag avslutar med följande ord:

1. det var skitkul att ni kom.

2. nu när jag träffat Ingvar Öhman jag vill höra INO högtalare - för er som har ett större system som kan tänka sig att offra en timma av er fritid, pm:a mig.

3. ni som vill köpa europapressen av El Perro Del Mar - pm:a mig.

/Philip

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-09-27 12:48

philip skrev:Damn vad ni LTS:are lyssnar högt!

Sen har ju många tinnitus också.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=13607

Förstår inte heller varför man ska lyssna så högt, det är bara jobbigt.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-09-27 13:25

Jag vill också passa på att tacka Philip för en väldigt trevlig lördagseftermiddag!

Som jag sade på plats lät det betydligt bättre än på de flesta studios jag besökt. Rummet bidrog kanske en aning mer än vad som hade varit önskvärt, men ändå i mindre grad än vad som verkar vara typiskt. I mina öron lät det rent och fint bortsett från en viss hårdhet i övre mellanregistret. Det nivåmässigt tillbakadragna basregister har redan nämnts i tråden.

Åtminstone jag är väldigt noga med att inte lyssna högre än vad programmaterialet tillåter. Vid ett tillfälle bad jag Merkurius sänka (vilket han snällt gjorde - ett par hack, till och med) och när det senare spelades akustisk musik på hög nivå drog jag mig tillbaka till rummet bredvid. Mina öron är känsliga ting som jag aktar väldigt noga!

Angående skivan med El Perro Del Mar: jag köper förstås gärna ett ex! Jag kan också tänka mig att skriva några rader om studion och inspelningen i Musik & Ljudteknik. Jag PM:ar dig, Philip!

Tack än en gång för en trevlig sammankomst!

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2006-09-27 13:35

Philip var inte bara generös med inbjudan utan även diverse tips kom fram under dagen.

CDr'r testades och enkla från WeSellCD rekades (hette de infinity?).

Plextor CD-brännare fungerade mycket bra och gav sällan (inga?) fel.

Ljudkortet EMU 1212M hade Philip mycket god erfarenhet av.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-09-27 13:36

philip skrev:
Japp, visst är det ett slingerland trumset. Helt nyrenoverat och komplett med fina vintage hihatlock - låter kanon.

/Philip

Jag såg det på sargen - endast Slingerland har vikt den inåt. :)

Är det trummor ur den legendariska Radio King-serien?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd