Moderator: Redaktörer
Av utdragen och Mp3-kopiorna har jag sedan satt ihop ABX-test. Testaren skall alltså bestämma om A eller B är Mp3-kopian och därefter bestämma om X är identisk med A eller B. X är alltså en kontroll att testaren verkligen har HÖRT skillnaden och inte gissat.
Koffe skrev:Jag föreslår att vi kör så som jag har skrivit i beskrivningen så tar vi diskussionen om den vetenskapliga relevansen av testutfallet sen.
Med andra ord... Personligen bryr jag mej inte om hurvida det är den bästa vetenskapliga metoden eller ej därför att...Koffe skrev: [...] Jag föreslår att vi kör så som jag har skrivit i beskrivningen så tar vi diskussionen om den vetenskapliga relevansen av testutfallet sen.
Koffe skrev:Det kanske viktigaste, och vad jag ville ge er var en möjlighet att jämföra blint. Tro mej, det är inte lätt. Se det som en personlig utmaning av era öron och lyssningsförmåga.
Svante skrev: Det blir enklare så. Dessutom tror jag att det blir lättare att höra skillnad om man ges möjlighet att växla mellan spåren och slipper vänta på skivbyte. Lyssningen ska alltså göras med mjukvara*. Det finns att hämta på nätet, i nåt projekt som heter ABX eller nåt.
Pja, men en 10-20 (just nu är det 6 st anmälda men jag har fortfarande hopp) testare som kör 4 fyra sampleset var är det inte raketforskning vi talar om. En lista där man talar om att tex 3 testare har alla rätt. Man skulle också kunna tala om vilken "låt" som var svårast, respektive lättast. Vi kanske inte behöver göra så mycket mer analys än så.Svante skrev:Risken är ju att massor av folk gör lyssningar och att ingen av dem är tillräckligt bra (testuppläggsmässigt) och då blir det ingenting gjort alls. Dessutom är det big nono att i efterhand bestämma vilka statistiska analysmetoder du ska använda.
Svante skrev:
Jag skulle vilja uppmana de som gör testet att prova i datorn med växlingsmjukvara och lurar (också), det är (tycker jag) lättare att höra skillnad då.
Harryup skrev:Svante skrev:
Jag skulle vilja uppmana de som gör testet att prova i datorn med växlingsmjukvara och lurar (också), det är (tycker jag) lättare att höra skillnad då.
Fast är det inte det motsatta som Koffe vill undersöka?
Hur lätt eller svårt det är att höra skillnad via stereon?
Harryup skrev:Fast är det inte det motsatta som Koffe vill undersöka?
Hur lätt eller svårt det är att höra skillnad via stereon?
JB skrev:Asså har börjat ta hem filerna nu och dom verkar ju vara uppdelade i 3 delar, är det alltså 3 olika format? eller kan 2 delar vara CD och 1 del vara MP3?
Olmo skrev:Tja, han har ju hur som helst ingen kontroll över om deltagarna lyssnar i stereon eller i ett par hörlurar kopplade till datorn.
Jag tror att man får acceptera att den här typen av test blir helt ovetenskapligt och att det finns goda möjligheter att fuska [...]
Sedan också ett par ord om att göra egna abx-tester hemma vid datorn. Man måste vara mycket noggrann när man gör i ordning sina testfiler, så att man verkligen testar det man vill testa och inte något annat. [...] Det visade sig att lame introducerade en liten tidsförskjutning i mp3-filen, vilket gjorde att övergången mellan A och B blev "oren" och lätt kunde identifieras. Med detta vill jag bara säga att man måste vara vaksam och inte kan ta för givet att ett positivt testresultat säger något om det man ville testa. Det finns många sätt att göra fel på.
Harryup skrev:[...]utan att se om loseless eller MP3 kan ersätta CD-skivor på sikt.[...]
Svante skrev:Men nu ska jag inte vara sån, visst det är intressant att se hur svårt det är i vanliga stereon ocksä.
Svante skrev:Jag har en projektgrupp varje år som gör just ett sånt här test, med mjukvara då, i datorn och med hörlurar och med någorlunda vetenskaplig signifikans.
silvervarg skrev:Knepigast är just att de olika bitarna inte är uppdelade i spearata låtar. Om de hade varit egna låtar så kan man snabbt byta fram och tillbaks mellan spåren (t.ex. med fjärrkontrollen till CD-spelaren)
Om du är intresserad av att delta i testet vill jag att du PM:ar mej. Du kommer då att få en hemlig URL där du kan ladda med sample_set:sen som wav-filer.Bill50x skrev:Hm, vad har jag missat? Finns filerna att hämta någonstans, eller? I alla fall denna tråd har jag inte sett någon länk.
/ B
Användare som besöker denna kategori: Mats och 18 gäster