Det perfkta ljudanläggningen så billigt som möjligt

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Re: Nja! Henricsson

Inläggav dawen » 2004-02-05 15:51

majjen04 skrev:Du skall ha en Nad 208 givetvis, Dawn köpte ju några sådana billigt!

Låter som att jag kommit över ett parti det där ju :D

Det ena steget är sålt. Jag gjorde en väldigt bra marginell vinst dessutom 8) Det andra släpper jag inte, åtminstone inte på bra många år. Eller om jag blir jättepank! :)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-02-05 15:54

Oj förlåt Massa Style att jag ställde frågan. Jag ber så om ursäkt för att jag störde Massa style och Massa subjektivisten med min fåniga fråga. Må jag lida.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-02-05 16:24

Carlsson OA50.2, Quad 44-405.2 och en rega P2.

Ca 8000:- beggat.

Varför dessa? Högtalarna är gjorda av ett geni. Stärkaren har en smart eq, låter bra, m.m och sist men inte minst, vinyl låter bättre än cd. 8)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
majjen04

Re: Nja! Henricsson

Inläggav majjen04 » 2004-02-05 20:00

dawen skrev:
majjen04 skrev:Du skall ha en Nad 208 givetvis, Dawn köpte ju några sådana billigt!

Låter som att jag kommit över ett parti det där ju :D

Det ena steget är sålt. Jag gjorde en väldigt bra marginell vinst dessutom 8) Det andra släpper jag inte, åtminstone inte på bra många år. Eller om jag blir jättepank! :)

Tja Dawen!

2st Nad 208:or är väl massor av kraft åtminstånde! :wink:
Kul att du är nöjd med den du behöll.
Att du gjorde en vinst är väl också att grattullera!
Oftast förlorar man ju massor av pengar av att hålla på med Hifi, det är ju ofta en lika dålig affär som att köpa en ny bil.
Mvh
Kenth

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-02-05 20:03

Inte om man gör som mig och köper beggat! :)

Jag har inte lagt några pengar alls i princip på min stereo, förrän drygt ett år sedan. Jag har då lagt ut 10500, om man räknar bort det jag tjänade på att sälja ena 208:an.

Inte är det några stora pengar med tanke på vilket välljud det är inte, så jag vinner nog :D
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-02-05 21:21

Nja vinyl går bort för min del. Sacd är lite bättre.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-02-05 23:29

va då störde? Jag försökte bara säga att vad som är perfekt ljud kanske inte är så enkelt. För min del får du ställa vilka frågor du vill

Den neutrala skolan tycker jag förenklar problemet genom att utgå från att sanningen finns på discen, så är det inte i många fall.

Det enda enkla svaret måste vara att det endast är du som kan bedömma vad du tycker är det perfekta ljudet. Ett tips är använd EQn, mycket billigare än esoteriska stenar och kablar och annat dyrt

Tycker att det är anmärkningsvärt att det diskuteras så mycket "vetenskap" utan att reflektera över vad som faktiskt finns på källan, hur de är avsett att låta av upphovsmannen etc. Kanske det är så att de så kallade vetenskapsmännen inte har en riktig vetenskaplig skolning utan faller i reduktionistfällan? Tyvärr alltför vanligt inom den "riktiga" forskningen

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-02-05 23:34

med risk att komma ordentligt OT. Inget ont om LTS, IÖ etc, de har en enorm teknisk kompetens (jag är inte i närheten). Min reflektion är dock att de kanske ställer fel forskníngsfråga? Kanske det är dags för ett paradigmskifte från HiFi till Holistisk Upplevelse (HoUp) :wink:

Lite lätt flummigt men tänkvärt kanske??

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-02-06 09:24

Jag har fått för mig att det finns en viss gräns man måste över innan man närmelsevis kan kalla det välljud, och denna gräns anges inte i en viss summa pengar. Jag kan inte signalkällor ngt vidare, men jag har fått en hint om att Pioneers fräsigare dvd-spelare är prisvärda, de som pallar det mesta inkl sacd och dvd-a. En Project-svarv är ju billig, speciellt Debut II, en NAD phonosteg är ju inte många pengar heller.

Skall man gå på budget finlyssna-anläggning har jag två förslag till vidare lyssning:

1. Creek OBH-11 (hörlursförstärkare) + Sennheiser HD580 eller HD600

2. Cambridge A-500 + Carlsson OA12 (moddade med ct62-diskanter)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-02-06 09:34

Etymotic ER-4 lär vara kanon också, om man är "hörlursaccepterande".
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
CalleG

Inläggav CalleG » 2004-02-06 12:33

V8, jag är då lycklig ägare till en sådan fräsig Pioneer, DV656. Efter allt man hört om hur dåligt det är med DVD som CD-spelare testade jag att koppla in en extern DAC. Men icke sa nicke, jag märkte inte någon skillnad alls.

Nu var DAC'en inte så bra heller, en Cambridge DACMagic 1, och jag jämförde med förstärkarens DACar (också Pioneer, säkerligen ungefär likvärdiga som i DVD'n) men det intressanta var att jag faktiskt inte märkte någonting överhuvudtaget, varken till det bättre eller det sämre.

Nu kan ju det vara fel på mina öron, sladdarna, eller nåt annat i anläggningen, men det var ändå intressant. Det fick mig att börja fundera över hur 17 jag ska kunna avgöra vad i anläggningen jag behöver förbättra för att få ett märkbart bättre ljud...

Så just nu ska jag försöka förbättra rummet istället. :)

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-02-07 23:11

Ja det är nog omöjligt att svara på. Men det är en himla tur att vi får riktiga hifikickar av billiga system så att vi inte måste köpa svindyra saker som Nordostkablar och Krell (bara ett exempel) bara för att kunna njuta. Tänk om vi hade tyckt att under de priserna hade varit skit?

Jag vet att jag har fått många härliga hifikickar av välljud från min anläggning. Tja jag kanske inbillar mig att det är så. Men är man snäll mot mina Ego 515 och Arcam 100 så kan de tillsammans bjuda på en härlig ljudresa.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi