Skumkanter

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Skumkanter

Inläggav RogerGustavsson » 2006-09-24 15:01

Är det någon som har erfarenhet av att använda något som liknar det här: http://simplyspeakers.com/graphics_products/Foam-Guard.jpg ?

Brush on PVA compound seals your new surrounds to add years of extra life! Will not change or affect performance.
Adds a light glossy sheen to the new surrounds. Can also
be used for the "wet-look" treatment on paper cones.

Simply brush on exposed surfaces and allow to dry!

1 oz. bottle will treat 8 to 10 surrounds. Great stuff!

$6.95 ea. (Plus S & H)

PVA-lim som finns normalt i handeln är väl vanligt trälim/vitlim? Det hårdnar väl?

Har ett par udda element som jag vill konservera för några års bruk till. Har inte hittat några lösa skumkanter som passar hos någon av det stora butikerna (USA, Australien). Fanns ett element som verkade använda samma skumkant men det la ju Peerless ner tillverkningen av. Finns några nya från Peerless som ser ut att ha lämpliga mått på skumkanterna. De går väl inte att få tag i lösa? Var i kontakt med Hifi-Micke (var väl så han kallades) men han verkar inte riktigt tillförlitlig alla gånger. Någon som har fler tips?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-09-25 08:47

PVA på kantupphängningen känns inte riktigt bra. En gång i forntiden fick jag lära mig att använda elastiskt lim (typ silikon) för att laga kantupphängningen och hårda lim (typ epoxy) för att laga skador på kon. Har också sett att man använder gummiklister för kantupphängning.

Har fått tag i det jag behöver via de utländska firmor du hänvisar till. Har varit inne på att bygga upp en ny upphängning ovanpå den gamla genom att pensla spädd silikon ett antal gånger. Sedan kan ju den gamla få vittra sönder bäst den vill.

/Jocke

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-09-25 10:18

Du penslar alltså en silikonlösning på dina skumkanter? Lösningsmedel får väl skummet att smälta? Vad är det för produkt du använder? Var kan jag få tag i den?
Senast redigerad av RogerGustavsson 2006-09-25 18:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-09-25 10:33

Dubbelpost!
Senast redigerad av RogerGustavsson 2006-09-25 18:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-09-25 12:12

Jag har använt den vanliga silikonen "silikon" från Casco som finns i varuhusen. Den finns i flera färger och i vart fall kan man förtunna den svarta med lacknafta/fotogen/tändvätska (samma sak eg fast den sistnämnda luktar inte så illa). Om det bara finns små skador som sprickor är det bara att pensla på som när man gör "egna" packningar till motorer. Är det större skador kan man fästa maskeringstejp från baksidan. När silikonen härdat tar man bort tejpen. Den drar lätt lite gammalt skum med sig men det gör ju inte så mycket då. Vet inget om livslängden på det här.

Jag har alltid trott att den mesta fjädringen kommer från spindeln och då skulle det ju inte göra så mycket om kanten blir mjuk. Skulle jag ha fel så borde det gå att mäta fs och om den är för låg, lägga på ett par lager extra på kanten tills man kommer "hem". Har inte provat det här men det borde funka.

Skulle du hitta kanter som passar går det ju att ta bort den här lösningen.

/Jocke

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-09-25 18:25

Jocke skrev:Har också sett att man använder gummiklister för kantupphängning.

/Jocke

Är den denna sorts gummiklister: http://www.lilon.se/gummiklister-fastik-120ml-p-1623.html?

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-09-25 18:30

Vattenlösligt kontaktlim är väl vad som rekommenderas.

http://www.ev.se/index.3568.html
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-09-25 21:28

Nja, det vattenlösliga kontaktlimmet är i den artikeln applicerad på en veckad pappkant - inte på en skumkant. Skulle den metoden fungera även för skumkanter?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-09-25 21:51

Jodå, den funkade på skumkanter också. Samtliga bas/mellan-element på mina OA2212 är "limmade" med detta Casco 2916. På MT20-diskanterna gjorde det underverk, men inte på MT24 av någon anledning.

Dessvärre så har dom dragit in produkten, den härdade i tuben. Bostik hade en alldeles snarlik produkt med samma problem. Jag har sedan dess letat efter en bra ersättare men inte hittat något jag varit nöjd med än.

Nästa produkt jag tänkte prova är en neoprengummilösning, men jag har inte haft tid nu på ett tag.

Gummimjölk (flytande latex, naturgummi ) är ganska bra men inte perfekt. Problemet där är dels att det inte fäster överallt lika bra, det är inget lim. Dels att dämpningen inte alls fungerar som med 2916, men det spelar mindre roll just vid lagning av skumkanter.

Det fungerar skapligt att måla på en del pappkoner för att ta bort nån distorsionstopp som kommer av ytvågsstudsen mot en dålig skumkant. Med dålig menar jag en som dämpar ut ytvågen dåligt. I de fallen lägger jag på kanske 5-10 mm längst ut, närmast skumkanten. Fast man får prova sig fram. Det brukar gå åt en del element vid proven ..... 8O
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-09-25 22:09

Den där Casco 2916 är fortfarande med på deras hemsida. Den är kanske inte uppdaterad?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-09-25 22:31

Gummi-limmet var nog för vävkanter på gamla 9710 och liknande i antika carlsson-boxar, vill jag minnas.

Är det basar eller m-reg du ska laga? Minns en 6" m-reg för PA från Audax - 100dB känlighet! Den hade platt kantupphängning. Då kan man ju skära ut den själv ur lämpligt material!

/Jocke

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-09-26 07:09

Det är baselementen i ett par Martin Persson MiniRing som jag vill "konservera" för ytterliggare några år bruk. Är rätt lika dessa: http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=197. Plåtkorgen är samma och skumkanten ser också ut att vara samma som på mina basar. Finns några andra Peerless i produktion som har kanter med liknande mått.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-09-26 07:48

Jocke skrev:Gummi-limmet var nog för vävkanter på gamla 9710 och liknande i antika carlsson-boxar, vill jag minnas.
/Jocke

Antika! Det var det värsta ....... 8O :D

Det är veckat papper på 9710, tål nästan ingenting. Det mår bra att förstärkas med något i limväg.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-09-26 08:20

RogerGustavsson skrev:Det är baselementen i ett par Martin Persson MiniRing som jag vill "konservera" för ytterliggare några år bruk. Är rätt lika dessa: http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=197. Plåtkorgen är samma och skumkanten ser också ut att vara samma som på mina basar. Finns några andra Peerless i produktion som har kanter med liknande mått.

Voice coil height: 6.3 mm

Height of the gap: 4 mm

Ger väl ett X-max på +/- 1 mm - drygt. Vore nog inget problem med en platt kantupphängning! Föredömligt låg fs för ett m-reg - 105Hz. Om Cms skulle variera inom +/- 25% skulle det då hamna mellan 80-130Hz vilket jag inte upplever ska behöva vålla några större bekymmer.

/Jocke

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-09-26 08:29

phon skrev:
Jocke skrev:Gummi-limmet var nog för vävkanter på gamla 9710 och liknande i antika carlsson-boxar, vill jag minnas.
/Jocke

Det är veckat papper på 9710, tål nästan ingenting. Det mår bra att förstärkas med något i limväg.

Antika - så klart! Hur gamla blir elektroniska prylar? För en tid sedan hävdade Bo Hansson (här på faktiskt.se) att en seriös tillverkare (han själv då, naturligtvis) bör konstruera (vinylspelare) för 20 års livslängd. Flera inlägg ifrågasatte den här ståndpunkten, naturligtvis med utgångspunkt i verkligheten där man knappt hinner packa upp prylarna innan de går sönder som mina digitalboxar tex.

Om man tar sin utgångspunkt i att 20 år är en livslängd som överträffar det mesta i hemelektronik så innebär det ju att nästan alla Carlssonhögtalare som finns kvar har passerat den här gränsen - antika? Självklart - kolla vad de kostar!

/Jocke

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-09-26 08:36

Det sitter inte Peerless 821575 som basar i MP MiniRing. Däremot ser plåtkorgen och skumkanten likadan ut. De basar som sitter i MP MiniRing är en specialvariant av ett tidigare mellanregister från Peerless och har därför andra värden för resonansfrekvens m.m. Mig veterligt finns heller ingen ersättare till MP-elemenet. Just därför vill jag hålla det vid liv. Martin Persson MiniRing är ju lite av föregångare till Ino piP!

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-09-26 08:58

Tja, då får det väl bli att pensla på någon slags elastisk massa med resterna av den gamla skumkanten som form!

/Jocke

PS. Minns att någon lagade gamla Carlsson-basar genom att montera av kanterna från billiga slavbasar. Det kanske är för mycket jobb men Monacor har en del billiga element i alla möjliga storlekar.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-09-26 12:35

Jocke skrev: .............. passerat den här gränsen - antika? Självklart ...........!

Hmmm, här hemma är nog allting antikt, inklusive jag själv ...... :lol:

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-09-26 16:25

Jocke skrev:
phon skrev:
/Jocke

Antika - så klart! Hur gamla blir elektroniska prylar? För en tid sedan hävdade Bo Hansson (här på faktiskt.se) att en seriös tillverkare (han själv då, naturligtvis) bör konstruera (vinylspelare) för 20 års livslängd. Flera inlägg ifrågasatte den här ståndpunkten, naturligtvis med utgångspunkt i verkligheten där man knappt hinner packa upp prylarna innan de går sönder som mina digitalboxar tex.

Om man tar sin utgångspunkt i att 20 år är en livslängd som överträffar det mesta i hemelektronik så innebär det ju att nästan alla Carlssonhögtalare som finns kvar har passerat den här gränsen - antika? Självklart - kolla vad de kostar!

/Jocke

Nästan alla högtalare håller väl i över 20 år.. förutom att man måste byta skumkanterna var 15-20e år... är därför man ska köpa högtalare med gummiupphängning istället :)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-09-26 19:33

Jo, det där med gummikanter är väl något många av oss har lärt....men på tal om att byta skumkanter - hur många gör det? Nä, det handlar nog i huvudsak om att kasta och köpa nya burkar!

/Jocke

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-09-26 19:35

phon skrev:
Jocke skrev: .............. passerat den här gränsen - antika? Självklart ...........!

Hmmm, här hemma är nog allting antikt, inklusive jag själv ...... :lol:

Då är vi i alla fall två! Någon mer som vill vara med?

/Jocke

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-09-26 20:05

Kan väl förtydliga med en bild på MP MiniRing. Bild
Skumkanterna är ännu intakta efter 23 år. Som synes är diskanten en Peerless som ofta påträffas i en del Sonab-högtalare. Har även två CT62 på lager.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-09-26 20:21

Du har haft tur, du! Eller så har du varit väldigt rädd om dem! Jag fick byta kanter på mina 5" peerless fast de "bara" är 20år. (18 år när jag bytte). Dina kanter ser ju välbevarade ut - kan inte finnas något sätt att konservera eller rekonditionera dem?

/Jocke

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-09-26 21:09

Jo, den där "Foam Guard"-grejen i trådens inledning ska tydligen fungera som "hållbarhetsförlängare" av kanterna om de är i gott skick. 22$ vill de ha för den med frakt.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-09-26 22:40

Jag har hört att om man fuktar kanterna en gång om året med vatten så ska man öka livslängden rejält också, vet inte om det stämmer dock

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-09-27 07:26

[quote="Jocke"]Du har haft tur, du! Eller så har du varit väldigt rädd om dem!/quote]

Har inte varit speciellt rädd om dem. De fick till en början spela tre år i det sot- och nedsvavlade Leipzig i det vi då kallade östblocket. Har dock alltid haft skum på fronterna. Dessvärre har dessa nu vittrat sönder. Original fronttäckning i form av en ram klädd med tyg slängde jag direkt eftersom det påverkade ljudet negativt väldeliga. Skaffade på inrådan av John Larsen, just det Carlsson-tillverkaren, ett grovporigt skum för frontarna. Carlsson QA-51 använde ett med tätheten 20 ppi (pores per inch), vilket var för tätt. Fick från samma underleverantör (Åkessons i Mönsterås) ett skum med 10 ppi tillskuret (2x14x30 cm). Gjorde själv sedan urgröpningar i skummet så att tjockleken framför själva elementen blev mindre där. Limmande sedan fast skummet på högtalarna. Tror att Rauna använde ett liknande skum och nu verkar Ino ha det som tillbehör till pi60. Mätte för övrigt mina MiniRing i riggen som användes för produktionen av OA-51. Såg inte lika snyggt som för OA-51.... Alla OA-51 mättes i produktionen för att orientera baselementets placering. Mätte även diskant/mellanregisterpanelerna från mina ombyggda Magneplanar Tympani i den riggen.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-09-27 07:40

Intressant historia!

/Jocke

Återgå till Teknikforum