Olmo skrev:IngOehman skrev:Inte speciellt högt?
Tja, det beror förstås på vad man jämför med det!
Tja, att säga att 7 är "MYCKET högt" jämfört 2.5 köper jag inte, särskilt inte då det finns andra ämnen som ligger långt över 1000. Poängen är hur som helst att det inte är där den huvudsakliga förklaringen ligger till elektrolytkondensatorernas stora kapacitans.
Tvärtom!
Det är det som är orsaken till att elektrolyterna har högre kapacitans.

(se tidigare redogörelse)
Att andra ämnen har högre dielektricitetskonstant skrev jag ju nyss.
Vad som är "mycket" och "lite" beror ju på resonemanget. Du skulle säkert inte köpa att någon kallade NP0-materialets dielektricitetskonstant (cirka 60) för "mycket lågt" heller, men det skulle jag om jag visste att jämförelseobjektet var andra keramiska material som ligger >200. I detta fallet var jämförelseobjektet diverse plastmaterial, och dessa ligger <3,3. Då tycker jag det kan finnas fog att kalla 7-11 för mycket högt.
Skulle du vilja säga att bly är en mycket tung substans? Det finns sådant som per volym väger mer. 10 gånger mer faktiskt, ja 10 000 gånger mer till och med. I själva verket finns det substanser som väger 10 000 000 gånger mer, och faktiskt väsentligt mer än 10 000 000 000 (tio miljarder) gånger mer till och med. Är då inte bly en mycket tung substans plötsligt?
Vad du menar med att du inte "köper det", vet jag inte. Men du behöver inte berätta om det. Hoppas det inte var ovänligt menat i varje fall.
Olmo skrev:IngOehman skrev:Att skikten är mycket tunna och att detta bidrar till energilagringsförmågan är helt korrekt, men frågan är hur mycket med bidrar egentligen?
Låt oss titta på en ordinär elektrolytkondensators storlek och jämföra den med en polypropylenkondensator!
Tar man hänsyn till kapacitans och spänningstålighet (Storleken är proportionell mot k * C * U^2 i en teoretiskt ideal kondensator¤, där k är omvänt poportionell mot dielektricitetskonstanten), skiljer sig inte sällan storlekarna ungefär 3-4 ggr. Alltså precis det som kan förklaras med skillnaden i dielektrcitetskonstanten!
Men nu talade vi väl inte om teoretiskt ideala kondensatorer, utan om verkliga?
Javisst, jag talar om verkliga kondensatorer!
Jag öppnar slumpmässigt ELFA-katalogen på sid 816 (jag siktar på kondensatorerna, ju) och där plockar jag ut en SCR på 250 V och 47 uF. Den har volymen: 1,81^2*pi*5,3 = 54,5485 cm^2 (milliliter).
En elektrolyt med samma värde och spänningsmärkning hittar jag på idan 848, och den har volymen: 0,9^2*pi*3,7 = = 9,41535... dm^2.
Delar men dem med varandra finner man att skillnaden är 5,79 gånger. Lite mera än 3-4 gånger, men vad jag ville visa var bara att en elektrolyt blir inte så himla mycket mindre än en polypropylenkondensator på grund av att dess oxidskikt är så tunt. Den dominerande egenskapern som avgör respektive komponents storlek är - faktiskt - dielektrikat!
Olmo skrev:Jag tror att jag förstår ungefär hur du har tänkt, men jag ser inte någon större relevans med din beräkning.
Jasså du grabben, du säger det...
Olmo skrev:(I verkligheten är storleken på en elektrolytkondensator snarare linjärt proportionell mot spänningen. Du kan ju fundera en stund på vad det beror på.)
Är du på allvar?

Skall jag fundera på det?
Storleken (volymen) på elektrolytkondensatorer är ungefärligen proportionell mot spänningens kvadrat. En 100V/1000 uF kondensator har typiskt fyra gånger större volym än en 50V/1000 uF kondensator, med metallfolie och hölje borträknat (vilket jag redan nämnt är förutsättningen för ekvantionen i tidigare inlägg).
Jag tar ett nytt exempel från ELFA-katalogen, nu när den ligger här:
47u/100V: 0,5^2*pi*2,1 = 1,65
47u/250V: 0,8^2*pi*3,3 = 6,635
Om proportionaliteten varit linjär skulle det blivit 1,65*2,5 = 4,125
Att det inte blir ett alldeles kvadratiskt förhållande är självklart eftersom hölje och aluminium också tar plats. Det strider inte mot vad jag skrivit, tvärtom var jag noga med att påpeka det. Förvisso finns det gott om fall där storleken växer saktare, till och med saktare än linjärt med spänningen, men som sagt: Jag har redogjort för orsakerna till att det är så. Det får du nöja dig med, eller om du hellre vill kan du ju fundera en stund på vad det beror på...
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).