SAGA någon ? ( 80-talet )

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Affald

SAGA någon ? ( 80-talet )

Inläggav Affald » 2006-09-28 08:42

Morr´n,
sitter med morgon kaffet & lyssnade på en samlingsplatta med SAGA, the very best off... -94. Hade helt glömt bort gruppen men av en slump när jag ordnade lite i cd röran hittade jag denna på en helt annan bokstav än S!

Kul att snurra igång en så gamal grupp, finns ju några guldkorn på plattan. Som t ex. Wind him up, Humble stance & On the loose :)

//JB
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-09-28 10:49

Jag har från och till skrivit om Saga på faktiskt.se. Det var en av mina favoritgrupper när jag som 12-åring i början av 80-talet började tröttna på listpopen och sökte mig mot den progressiva rocken. Saga och Marillion återknöt banden till stora 70-talsband som Yes, Genesis och Moody Blues. Saga är bra från den självbetitlade debuten 1978 fram till "Worlds Apart" 1983. 1985 års "Heads or Tails", producerad av Rubert Hine, låter väldigt annorlunda och sämre. Därefter splittrades gruppen för att sedan återgå till originalsättningen för några år sedan. Jag såg dem ganska nyligen på Berns. Det var en extremt plågsam upplevelse eftersom ljudet nog var det sämsta jag någonsin hört live - och det vill inte säga lite. Teknikerna var döva både för oljudet och mina klagomål. Till saken hör att Saga omskrevs för sitt goda liveljud när det begav sig på 80-talet.

Jag återupplevde min Saga-samling i nya lyssningsrummet för några veckor sedan. Inspelningarna är ju inte höjden av renhet, men ljudet är befriande oprocessat på framför allt de tidiga plattorna. Min favoritskiva så här tjugo år efteråt är nog "Silent Knight". Trumduellen "A Brief Case" på "Saga in Transit" är så fint inspelad att man kan vrida upp nästan hur högt som helst. Sådant är roligt! På cd kom Saga på Polydor på 80-talet och har sedan återutgivits på bolaget BonAire. Jag tror att det är samma goda mastringar.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2006-09-28 13:38

In transit är i min ägo. En mycket trevlig liveskiva. Jag tycker normalt inte att liveinspelningar brukar bli så bra, men denna får en att känna sig som en i publikhavet utan en allt för oskarp ljudbild.

Jag har börjat gilla symfonirock och nu ska jag söka vidare med gammal Genesis. Jag har hört någon enstaka bra låt, det finns säkert mer. Modern Genesis är dock totalt ointressant. Vet någon vad man ska leta efter när det gäller samma genre som Saga?

Vh
Tobbe

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-09-28 13:46

För mig är Saga bara en sämre kopia av Genesis. Sorry. :)

Genesis-rekommendationer:

1. Selling England by the Pound (1973)
2. The Lamb Lies Down on Broadway (1974)
3. Foxtrot (1972)
4. A Trick of the Tail (1976)
5. Wind and Wuthering (1977)

De två sista är utan Peter Gabriel, men gillar du Saga så gillar du nog dem också.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-09-28 13:53

Om du med din fråga avser Genesis finns det framför allt tre album att kolla in: "Nursery Cryme", "Foxtrot" och dubbeln "The Lamb Lies Down on Broadway". Vissa brukar också framhålla "Selling England by the Pound". Alla dessa är med originaluppsättningen med Peter Gabriel och således äkta vara. Här kan man köpa både de supertidiga utgåvorna från 1983-1984 och de som heter "Definitive Digital Remasters".

Själv missade jag i någon mån Yes och har nu skaffat "Close to the Egde" och "Fragile", från tidigt 70-tal. Båda är strålande plattor i originalutgåva på cd, men inte remastrade 1994 av en Joe Gastwirth (eller något sådant) i någon ball studio någonstans...

Kan också rekommendera en sökning på tidigare trådar om progressiv rock här på faktiskt.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-09-28 13:58

Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-28 14:13

Även för mig var Saga något jag aldrig fastnade för. Genesis, Marillion och Yes var däremot min kopp te.

För Genesis gäller (förstås) bara perioden med Peter Gabriel, sedan gick det snabbt utför. Om jag inte missminner mig var PG inblandad i produktionen av Trick of The Tail även om han inte längre var med i bandet. Phil Collins storhet har jag aldrig förstått, men rent kommersiellt har han och Genesis varit mycket framgångsrika.

Marillion är/var med sin frontfigur Fish ett underbart band. Många gånger ganska lika Genesis (lyssna på "Script For A Jester's Tear" tex) men ändå med något eget.

Även Yes har passerat sitt bäst-före-datum precis som Genesis, men inte beroende på att någon kreativ frontfigur försvann utan kanske mer kommersialism och önskan att tjäna lite mer pengar :-) Dom lyckades ju till med få till några hits.

/ B

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2006-09-28 14:17

Tack för tipsen, här ska köpas skivor :)

Visst einte att progressiv rock var samma sak som symfonirock.
Är det det, eller snarlika genres!?

Vh
/Tobbe

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-28 14:23

torbod skrev:Tack för tipsen, här ska köpas skivor :)

Visst einte att progressiv rock var samma sak som symfonirock.
Är det det, eller snarlika genres!?

Vh
/Tobbe

Snarare snarlika. Progressiv står för, i alla fall för mig, som lite mer avancerad rock, taktbyten, dynamik osv. Gruppen Yes är en tydlig representant. Symfonirock är mer melodiös svullstig musik, modernare upplaga av Genesis är typisk. Man kan säga att Genesis iom PG´s avhopp och Phil Collins ledarskap övergick från progressiv rock till symfonisk dito.

/ B

Användarvisningsbild
Nusse

Inläggav Nusse » 2006-09-28 14:26

Här finns "allt" om Progressive rock: http://www.progarchives.com/

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-09-28 14:27

Jag skulle vilja säga att "progressive" är ett större begrepp som inbegriper bland annat symfonirock.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-28 14:30

Jo, gränserna är väl flytande och kanske i viss mån personliga. I länken ovan anses tex Electric Light Orchestra vara proggrock. Jag tycker dom är en typisk (och värdig) representant av symfonirock...

/ B

Användarvisningsbild
Nusse

Inläggav Nusse » 2006-09-28 14:34

Nu börjar det bli ot, men angående ELO står det, Style: Prog related

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-09-28 14:34

Jag måste få protestera! :-) Progressiv rock är detsamma som symfonirock - det förra är lånat från engelskans ursprungliga uttryck (progessive rock) medan det senare är ett unikt svenskt begrepp som musikaliskt avser samma sak. Progg-rocken, med band som Hoola Bandoola Band, är en annan genre som vi inte ska fördjupa oss i här.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-09-28 14:40

Ur Wikipedia

Ang progressiv rock!
Mitt minne är blott ett minne numera.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-09-28 14:44

Wikipedia har fattat galoppen! :-D

Mvh Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-09-28 15:00

Wikipedia:
Ett begrepp som i sin vidare definition helt eller delvis täcker in till exempel Krautrock, Canterbury scene, artrock, symfonirock, space rock, och progressive metal.

Ganska exakt som jag använder det, alltså. 8)

Och självfallet får man inte blanda ihop svensk proggmusik/proggrock med det engelska begreppet "progressive rock". Förvisso kan delar av proggmusiken falla under begreppet progressive, men...

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2006-09-28 18:18

PekkaJohansson skrev:Jag har från och till skrivit om Saga på faktiskt.se. Det var en av mina favoritgrupper när jag som 12-åring i början av 80-talet började tröttna på listpopen och sökte mig mot den progressiva rocken. Saga och Marillion återknöt banden till stora 70-talsband som Yes, Genesis och Moody Blues. Saga är bra från den självbetitlade debuten 1978 fram till "Worlds Apart" 1983. 1985 års "Heads or Tails", producerad av Rubert Hine, låter väldigt annorlunda och sämre. Därefter splittrades gruppen för att sedan återgå till originalsättningen för några år sedan. Jag såg dem ganska nyligen på Berns. Det var en extremt plågsam upplevelse eftersom ljudet nog var det sämsta jag någonsin hört live - och det vill inte säga lite. Teknikerna var döva både för oljudet och mina klagomål. Till saken hör att Saga omskrevs för sitt goda liveljud när det begav sig på 80-talet.

Jag återupplevde min Saga-samling i nya lyssningsrummet för några veckor sedan. Inspelningarna är ju inte höjden av renhet, men ljudet är befriande oprocessat på framför allt de tidiga plattorna. Min favoritskiva så här tjugo år efteråt är nog "Silent Knight". Trumduellen "A Brief Case" på "Saga in Transit" är så fint inspelad att man kan vrida upp nästan hur högt som helst. Sådant är roligt! På cd kom Saga på Polydor på 80-talet och har sedan återutgivits på bolaget BonAire. Jag tror att det är samma goda mastringar.

Med vänlig hälsning

Pekka

Kan bara hålla med dig Pekka att det är dom första skivorna är dom bättre och att "Silent Knight" är den bästa.

Jag kommer ihåg när min kusin flyttade från dalarna och skulle bo hos oss i stockholm tills han hittade någonstans att bo. Han hadde med sig med just "Silent Knight" och jag kan bara säga att jag blev frälst. Jag spelade säkert den skivan 3-5 gånger om dagen i flera månader till familjen och kusinens förtret.

Jag kan hålla med om att ljudet inte är så speciellt upphetsande på dom första skivorna.

Sagas live ljud under Heads or Tales turnen (85) är fortfarande det bästa live ljud jag någonsin har hört.

Idag är det väldigt sällan jag spelar dom första skivorna dom känns liksom lite out of date.

Thomas

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-09-28 18:38

Finns ett gäng Genesis-skivor på CDON i en "köp minst två betala 69:- styck"-kampanj, bland annat deras tre första (Trespass, Nursery Crymes och Foxtrot).

Ändrat: Och Yes! Köp Fragile och Close to the Edge, de är bra remastrade utgåvor. Inte minst Fragile låter utomordentligt bra.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-09-28 20:25

Almen: Vi får sätta oss ner med våra original- respektive remastrade plattor och diskutera våra intryck vid något tillfälle. :-)

tumme: Visst låter framför allt de tidiga syntharna på Sagas tidiga något daterade. Jag tycker ändå att de äger en stor portion charm - och vissa låtar håller mycket bra än. Framför allt uppskattar jag just att de två-tre första Saga-plattorna låter som om man bara kopplat instrumenten rakt in i mixerbordet och behållit det ljudet. Det är väldigt lite konstiga ekon och pålagda effekter. Då har jag svårare för Michael Sadlers sång på den första plattan, innan han förstod att han skulle bete sig som en rocksångare och inte som en medlem i en kyrkokör (han ska visst ha haft den bakgrunden). Men "The Perfectionist" är en kanonlåt hur man än vänder och vrider på saken.

Kul att du hann se Saga live på deras storhetstid (eller strax efter, kanske)! Samma år, 1985, såg jag Marillion på min första stora konsert och det är på samma sätt den absolut bästa konsert jag sett, både ljudmässigt och musikaliskt. Fish hade ju, liksom förebilden Peter Gabriel, stor känsla för det teatraliska. Det finns en fantastisk DVD, "Recital of the Script" med Marillion inspelad 1983 på The Marquee. Rekommenderas om du inte har sett den!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-09-29 07:57

PekkaJohansson skrev:Almen: Vi får sätta oss ner med våra original- respektive remastrade plattor och diskutera våra intryck vid något tillfälle. :-)
Oh, ja! :D

Fragile finns ju dessutom på DVD-Audio... :)

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-09-29 10:17

5.1 alltså? Härligt! :-D

Mvh Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-09-29 10:41

Japp, och inte minst: 2.0 High Resolution Stereo 24 bit/96 kHz. Ursprungliga analoga mastertejpen i all sin härlighet!

Har inte köpt den än, men den ligger i pipen. Surroundmixen har dock fått rätt blandad kritik av det jag läst.

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2006-10-14 10:08

Saga släpper en dubbel DVD/CD "Worlds Apart Revisited" den 20 november. Jag hittar väldigt lite info om den men det verkar som om dom spelar hela Worlds Apart skivan live plus lite nya låtar och intervjuer.

Jag såg även att det står att den skall släppas tidigt 2007 när jag surfade efter mera info man får väl hoppas att det inte blir så. den 20 november är ju min födelsedag.

Tänk om dom kunde spela in en DVD bara med låtar från dom tidigare albumen till och med Heads or Tales. En liten repris av Heads or Tales turnen. Det hadde varit godis det.

Var det inte Iron Maiden som gjorde någon turne där dom bara spelade låtar från deras tidigare album?

Thomas

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2006-10-14 14:58

När jag var på skivmässan i Solna så hittade jag en skiva med gitarristen i Saga Ian Crichton från 95. Inte så mycket Saga sound förutom hans sett att spela gura. Vi började prata lite om Saga och då rekomenderade han A.C.T som var förband till dom senast?. (förband brukar ju inte alltid vara så bra tänkte jag och sällan låta som lika som huvudakten) Jag var mycket tveksam men beslutade mig för att chansa, den kostade bara 50:- ny inplastad.

Slängde i plattan när jag kom hem och döm om min förvåning när skivan var riktigt riktigt bra. Är som en blandning av Saga, Styx, Toto med en liten stänk Dream Theater.

Så efter några lyssningar så går jag in på Ginza och kollar om dom gjort några fler skivor, där finns 3 st varav en som precis skall släppas (nu släppt). Kollar sedan priset och vad ser jag! skivan jag köpte tar Ginza 10:- för. Troligtvis hadde killen köpt upp ett antal skivor för att sedan sälja dom vidare.

Hursom helst skivan kan inte mer en rekomenderas den är mycket bra. 10:- är den defenetivt värd. Skivan heter "Last Epic" och är från 2003.

Någon som vet om deras andra skivor är lika bra?

Thomas

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2007-05-05 22:36

Precis lyssnat/Tittat igenom Sagas nya Live DVD World Apart Revisited. Liven är riktigt bra och innehåller 22 låtar där dom spelar alla låtar från Worlds Apart skivan i en följd plus flera av dom andra gamla klassiska låtarna.
Ljudet är i 5.1 och är faktiskt riktigt bra även om jag saknar lite publikljubel från surroundhögtalarna.

DVDn innehåller 2 skivor och på skiva två finns massa godis för den som är fan. Det finns en dokumentär från 82-83 där dom blandar lite intervjuver och live framträdande som är helt fantastiskt. Man kan riktigt minnas hur det var när man såg dom live på den tiden och att man även kan höra det där berömda live ljudet dom var kända för.

Thomas

Användarvisningsbild
Handsken

Inläggav Handsken » 2007-05-20 15:42

Har precis beställt dvd:n W.A.R och väntar med spänning :D
Såg Silhouette och blev väldigt överraskad av ett bra livematerial, kanske inte det bästa 5.1 ljudet (??!) men alla minnen kommer tillbaks då man gjorde bootleginspelningar på alla konserter som man bara gick på!
Det var tider det med stora miniwalkmans med flugmickar och dyl.....senare fick jag tag på en 90 cm kort , liten och smidig videokamera! Det ni!!

Återgå till Skivrekommendationer