Mätningar:
De huvudsakliga Impedansmätningar som är gjorda är gjorda med
Clio systemet och finns redovisade tidigare i denna tråd.
Tonkurve mätningarna har gjorts både med Clio systemet och Tombstone, jag redovisar nu de som är gjorda i Tombstone då jag litar mer på dem när det gäller frekvenser under 1000hz.
Många mätningar blir det, ungerfär 40st mätningar/mätsystem (Clio/Tombstone) och med filtret omdesignat 1ggr blir det 160st tonkurve-mätningar totalt.
Inte undra på att man är trött på att mäta
har säker missat en massa viktiga saker också, men så länge man inte känner till något man bör mäta , så får jag vara nöjd med dessa.
Jag tycker mig känna högtalaren ganska väl vid det här laget både mätmässigt och vad den prestera i verkligheten

.
Vi börjar med bas/mellanreistret Seas CA18RLY närfältsmätning 10cm
Och fortsätter med Diskant elementet Seas H561 10cm
Och sedan dessa tillsammans
Snyggt som snus (om jag får säga det själv) inga krusiduller alls förutom uppbrytningen straxt inna 1000 zh som syns som en liten plipp på pappret och en topp vid 6khz , vilken har varit betydligt högre tidigare innan justeringar i filtret.
Hade jag fått önskat så skulle bidraget från Bas/mellanregistret varit lite starkare mellan 100-->400hz kanske, men det är ju svårt att lägga till, om det inte finns där från början.
O.B.S Delningsfrekvensen stämmer inte p.g.a närfältsmätningen
den ligger straxt ovanför 3khz
Bas + Port
Notera Orgel pips Resonansen vid 650 Hz, troligen p.g.a rörets längd
och att porten sitter relativt nära Baselementet, detta borde gå att undvika om man placerar porten längre ner i lådan, men i mitt fall går ju inte detta, då lådan slutar C:a 7cm under porten (invändigt)
Vh Göran Nilsson