Hårt mellanregister - vad göra

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Hårt mellanregister - vad göra

Inläggav JTarnstrom » 2006-09-30 11:39

Jag är hyggligt nöjd med ljudet överlag men så fort jag vrider på lite vill jag snart sänka volymen igen. Väldigt snabbt infinner sig en lyssningströtthet. Röster låter hårda och det känns som att det saknas värme i mellanregistret. Rummet är cirka 20 kvadrat. Dämpningen skulle förmodligen kunna vara bättre. Ena väggen består av fönster, inga gardiner. Bakväggen är i stort sett odämpad. I övrigt är rummet hyggligt dämpat. Fingerknäppning på lyssningsnivå ger mer efterklang än vid golvnivå (där soffa, fåtölj och annat ger en mer heltäckande dämpning). Diskanten upplevs inte som något problem.

Är min beskrivning av rummet typisk för de problem som jag upplever, eller sitter problemet någon annanstans?

Mina grejer:

Marantz DV7600
Harmonic Tech Precision Link (köpt på den tiden jag trodde att det var värt att lägga stålar på kablar)

Marantz CD7300
Audioquest Diamondback

Marantz SR7500
Van den Hul D 102 MkIII

NAD 218 THX
Silspeak 415

Dynaudio 52

Tärnström

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-09-30 11:51

Dist kanske? Har du mätt disten i mellanregistret? Man brukar bli rätt trött på högre volym om det distar.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-09-30 11:56

Dynaudio rekommenderar 65W till ett mellanstort rum. NAD:en levererar ju bra mycket mer om så krävs. Eller kan det vara så att de levererar mer än vad högtalarna klarar av? I så fall går det inte att spela speciellt högt med dessa högtalare. Jag kan inte ett smack om förhållandet mellan effekt och högtalare, någon annan kanske vet.

Tärnström

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2006-09-30 12:06

Jag misstänker att dina högtalare ganska så fort kommer till en pressande gräns av sin förmåga att förmedla ljud utan dist.

Köp större!
Mitt förslag. :)

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-09-30 12:12

screen skrev:Jag misstänker att dina högtalare ganska så fort kommer till en pressande gräns av sin förmåga att förmedla ljud utan dist.

Köp större!
Mitt förslag. :)

Mvh Björn//

Hehe, anledningen till att jag slänger ut frågan är att jag vet hur nära jag har till att bli uppgraderingssjuk. Hjärtat säger att jag ska skaffa andra grejer, hjärnan att jag borde kolla om problemet går att avhjälpa på ett billigare sätt.

Men om det skulle vara så att det är 52:orna som inte pallar ett högre ljudtryck så är jag mycket förvånad. Lite till borde ju en bra högtalare palla med. Finns det mätningar på detta någonstans? Har letat men inte hittat.

Tärnström

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2006-09-30 12:18

52:an går det inte att spela starkt med utan att dom distar rejält i basen. Det är min erfarenhet av alla tvåvägare från Dynaudio som jag hört. Sälj kablarna och högtalarna och lägg pengarna på bätre högtalare.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2006-09-30 12:30

Verkar ju konstigt detdär, speciellt då du har en 218THX. Hade du baa haft biostärkaren att driva med hade det ju inte varit lika överraskande.
Har du provat att avlasta högtalarna från den djupare basen nångång? Dvs komplettera upp med potenta baslådor(och skära bort basen från topparna)?

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-09-30 12:33

Syntesis skrev:Verkar ju konstigt detdär, speciellt då du har en 218THX. Hade du baa haft biostärkaren att driva med hade det ju inte varit lika överraskande.
Har du provat att avlasta högtalarna från den djupare basen nångång? Dvs komplettera upp med potenta baslådor(och skära bort basen från topparna)?

Om det nu är lådorna som är problemet så spelar det ju ingen större roll att jag har en 218. Satt just och funderade på det där med att använda sub för att avlasta lådorna. Men frågan är hur bra den lösningen är på sikt. Jag kommer att flytta till radhus framöver och då lär anläggningen stå i ett betydligt större rum som kommer att kräva lite högre volymer. Kanske är det läge att köpa lådor som pallar lite mer.

Tärnström

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-09-30 20:02

Verkar som om det är mellanregistret som är problemet, då hjälper kanske inte extra baslådor. Googlade runt lite och det verkar som folk har synpunkter på just mellanregistret också. Stora talspolar på basarna, det gör det ju inte enklare precis. Nya högtalare verkar vara ett bra alternativ om du vill spela lita starkare och det fortfarande skall låta vettigt, speciellt om du flyttar till nåt större.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

jom8993
inaktiv

Inläggav jom8993 » 2006-09-30 20:39

Köp en vinylspelare och damma av vinylskivorna.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-09-30 20:55

Vilket frekvensområde tippar du att det handlar om?
Det som är störande?

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2006-09-30 22:54

Ah.. då kanske det är bäst att köpa ny burkar då.. Speciellt om du tänkt flytta..
Tänkte mer att 218 steget lär du ju inte maxa på de burkarna medan du mycket väl kanske kunnat göra med hembiostärkaren och de är ju som bekant inte alltid kvalitetsbyggen.. :)

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-09-30 23:16

phon skrev:Verkar som om det är mellanregistret som är problemet, då hjälper kanske inte extra baslådor. Googlade runt lite och det verkar som folk har synpunkter på just mellanregistret också. Stora talspolar på basarna, det gör det ju inte enklare precis. Nya högtalare verkar vara ett bra alternativ om du vill spela lita starkare och det fortfarande skall låta vettigt, speciellt om du flyttar till nåt större.

Intressant recension som väl överensstämmer med mina intryck även om jag tycker att mellanregistret låter bättre på lägre volymer än vad recensenten tycks göra.

Tärnström

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-09-30 23:18

Flint skrev:Vilket frekvensområde tippar du att det handlar om?
Det som är störande?

Utan att specificera det närmre så är det samma register som röster befinner sig i. Kanske att det även distar i lägre register men där är man ju inte lika känslig som jag förstår det.

Tärnström

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-09-30 23:20

jom8993 skrev:Köp en vinylspelare och damma av vinylskivorna.

Nu vet jag inte på vilket sätt det skulle lösa mina problem men det står en fin Thorens 125 MKIII med Manticore-arm och Clearaudio-pickup i hörnet av rummet. Vinylen är avdammad och spelklar.

Tärnström

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-09-30 23:55

Om det är en allmän överbelastning det handlar om borde ju faktiskt en delning mot sub kunna avlasta en del. Då används ju inte effekttåligheten där det går åt mest kräm.

Någon nämnde att baselementen skulle ha stor talspole. Det brukar ju faktiskt inverka menligt på användbar övre gränsfrekvens. Fast det borde du höra även vid låga ljudtryck.

Har du möjlighet att låna en aktiv sub eller liknande system med aktiv filtrering och testa om det blir bättre?

/Jocke

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2006-10-01 01:01

Högtalarna. Utan att ha hört dem så är hårt ljud oftast distorsion eller en felaktigt implementerad tonkurva (on och off-axis).

Återgå till Generellt om hifi