Föreläsning om psykoakustik

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-10-01 20:12

Tackar så mycket! Informativt och intressant. Det är jag som står med lila/ljusblå/grå/svart-randig tröja på nedre bilden.

Kände inte igen så många som jag borde kanske från forumet. Hej på er som jag missade att hälsa på iaf. :)

Förresten om det var någon som lyckades göra en bättre ljudupptagning än jag så är jag intresserad av att ta del av den. PM:a eller maila gärna i så fall om du vill.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-10-01 20:30

Martin skrev:Kände inte igen så många som jag borde kanske från forumet. Hej på er som jag missade att hälsa på iaf. :)

Jo, jag känner igen det där, jag har ju träffat några flera gånger, men eftersom jag är ytterst dålig på att komma ihåg namn är detta extra svårt för mig. Nu ska man ju komma ihåg både namn, ansikte, nick och avatar. Det blir för mycket för min lilla hjärna.

Det blir som två olika världar, så gott som alla som var där finns ju här också, men vem var vem...?

Nästan lite läskigt. Som X-men, ungefär, där en person man träffar är någon helt annan... 8O :D :lol:

En dröm vore ju att gruppbilden som någon tog blir namn- eller åtminstone nick-satt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-10-01 20:42

Svante skrev:Nästan lite läskigt. Som X-men, ungefär, där en person man träffar är någon helt annan... 8O :D :lol:

Lite roligt är det när man föreställer sig utseende* och ålder på nån som sen inte alls stämmer.

*lite konstigt att man föreställer sig hur personen ser ut bara genom att läsa text han/hon skrivit, kanske bara är jag som gör såna dumheter? :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-01 20:45

Lätt att lösa det där - bara att alla använder en bra bild på sig själv som Avatar! :P

Det blir mycket trevligare. :) :P :D

Sen kan ju alla dessutom, som inte kallar sig för sitt riktiga namn, skriva under sina inlägg med sitt namn istället.

Då blir det hur trevligt som helst! 8)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-10-01 20:47

IngOehman skrev:
Sen kan ju alla dessutom, som inte kallar sig för sitt riktiga namn, skriva under sina inlägg med sitt namn istället.

Jamen då får ju någon föregå med gott exempel kanske? Eller heter du IngOehman alt iö? ;)

/Per Anders Joakim Eriksson
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-01 20:54

Jag är ingenjör, och det är ju dessutom något som folk kallat mig (alltså ingenjörn) alltsedan
jag var i sisådär fyraårsåldern, och Öhman det heter jag ju definitivt(=Oehman internationellt).

Vh, Ingenjör Ingvar Gilbert Igor John Peder Nikolaus Öhman.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-01 21:00

Skall förresten be att få tacka särskilt de som drog tyngsta lasset - Kaffekoppen och Svante - för att ni gjorde själva arrangemanget möjligt! :P

Samt förstås alla generösa kaffekokmakare, kak- och bullbakare å mackmakare som bidrog med näring och trivsel, alla som ställde så mycket himla bra frågor, och förstås därtill alla ni som hjälpte till med finansieringen av den dyra lokalen!

Och så förstås alla ni som inte sorterar in under någon av de nämnda grupperna, men som hade vänligheten att dyka upp och låna ut edra öron - för uppfångning och absorption av allt mitt ändlösa pladder. :wink:

TACK ALLA!

Vh, iö

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-10-01 21:20

torbod skrev:
pingvinlakrits skrev:Tobbe: jag vet, jag stod bakom dig i snabbköpet när du köpte dem. ;)

Seriöst: Tobbe knows baka.

:)

Äsch *rodnar*

U sweet talking guy!

/T

Ni är ju för söta - hare-duttsingen! :)

Var trevligt att lyssna till dig IÖ - som alltid tror jag bestämt - och jag hoppas att man kan göra någon liknande tillställning senare i livet också!

Jag kände igen typ de som jag träffat tidigare, så för er andra som jag kanske missade att hälsa på: Hej!

/Jocke
admin

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-10-01 21:30

IngOehman skrev:Skall förresten be att få tacka särskilt de som drog tyngsta lasset - Kaffekoppen och Svante - för att ni gjorde själva arrangemanget möjligt! :P

Samt förstås alla generösa kaffekokmakare, kak- och bullbakare å mackmakare som bidrog med näring och trivsel, alla som ställde så mycket himla bra frågor, och förstås därtill alla ni som hjälpte till med finansieringen av den dyra lokalen!

Och så förstås alla ni som inte sorterar in under någon av de nämnda grupperna, men som hade vänligheten att dyka upp och låna ut edra öron - för uppfångning och absorption av allt mitt ändlösa pladder. :wink:

TACK ALLA!

Vh, iö

Tack Själv!

Ändlöst pladder var det verkligen inte. :wink:

Tvärtom så tog tiden slut fasligt fort! 8O

En mycket bra föreläsning, tyvärr hade jag drabbats av allvarlig hjärnskrumpning efter att bara ha hunnit sova en timme, men vad jag förstår så hade Ingvar inte sovit längre, men hans hjärna verkade vara opåverkad. :wink:

Vh :)

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2006-10-01 21:40

Mycket tack till arrangören och Ingvar.

Jag har aldrig tidigare hållit mig vaken i F1-salen under så många timmar (detta är ett MYCKET gott betyg till föreläsaren).
(Det var i F1:an jag lärde mig sova sittandes utan att tappa huvudet åt något håll under ändlösa ohyggligt trista föreläsningar med dåliga akustiska förhållanden (som vi nu lärt oss säga) mellan 1995 och 1999. Nu var det ju superlyxigt med stoppade säten och allt, då fick man minsann sitta på träet direkt med sin beniga häck)).

Det var väldigt intressant och underhållande hela vägen från start till mål och även kul att återse KTH-området. Vad fint de har gjort nu med bibliotek och renoverad glasvägg framför F2 och F3 (där vi samlades utomhus efter föreläsningen, förr var det bara tegel).

Vh
Tobbe

Användarvisningsbild
BACH

Inläggav BACH » 2006-10-01 21:44

Trevligt också att prata med Johan Lindroos och pingvinlakrits, hade gärna pratat lite mer om kameror. :)

Restaurangbesöket som jag gjorde tillsammans med Kaffekoppen, paa och hans dotter var även det mycket trevligt, roligt att träffa forummedlemmar i verkligheten! :)

Ja, jag pratade lite med Svante också förresten, men jag vet inte om han vet att jag är jag. :wink:

Några till pratade jag nog också med, men jag vet inte riktigt vilka de var.

Vh :)

Användarvisningsbild
Gaston

Inläggav Gaston » 2006-10-01 22:10

På begäran tog jag ett par gruppbilder som finns att ladda ner från länkarna nedan. Skärpan är väl inte super, men nog syns det att vi var många som deltog!

Jättekul initiativ som säkert kan återupprepas med olika ämnen i fokus.

Bild
Länk till den stora bilden

Bild
Länk till den stora bilden

Tack till alla som bidrog till en ovanligt trevlig dag!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-10-01 22:35

BACH skrev:En mycket bra föreläsning, tyvärr hade jag drabbats av allvarlig hjärnskrumpning efter att bara ha hunnit sova en timme <snip>

BACH skrev:Ja, jag pratade lite med Svante också förresten, men jag vet inte om han vet att jag är jag. :wink:

Hehe, först när jag läste det där ovanför, så begrep jag att det var du.

Jag tror det beror på din gula hatt, den hade du ju inte på dig, hur skulle jag då känna igen dig? :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-10-01 22:39

Gaston skrev:På begäran tog jag ett par gruppbilder som finns att ladda ner från länkarna nedan. Skärpan är väl inte super, men nog syns det att vi var många som deltog!

Fint! Fast jag måste nog be om ursäkt för att jag ställde mig framför de som hamnade bakom mig. :oops:

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2006-10-01 23:13

Svante skrev:
Gaston skrev:På begäran tog jag ett par gruppbilder som finns att ladda ner från länkarna nedan. Skärpan är väl inte super, men nog syns det att vi var många som deltog!

Fint! Fast jag måste nog be om ursäkt för att jag ställde mig framför de som hamnade bakom mig. :oops:

Haha..ja du täcker upp rätt bra där svante! :D Synd att man hade så mycket att plugga att jag fick prioritera bort det hela. Satt inte många meter därifrån.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-01 23:16

Svante skrev:...måste nog be om ursäkt för att jag ställde mig framför de som hamnade bakom mig. :oops:

Ja, du är för stor Svante. :wink:

Själv tycks jag titta på en fågel, eller nå't. :o

Vh, iö

- - - - -

PS. Det vore himla kul om folk kunde berätta vem de är på bilden!

Jag kan börja: Det är jag som sitter på den där gråa högtalaren ungefär i mitten. Jag har glasögonen som slips och har svarta tofflor (icke rutiga!) på fötterna.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-10-01 23:31

IngOehman skrev: ....... vänligheten att dyka upp och låna ut edra öron - för uppfångning och absorption av ..........
Vh, iö

Absorbtion ja, jag använder ju fårull mellan öronen ..... 8O det var väl bäst tror jag ... ? Eller om det är fårskallen som är anledningen .... 8O

Tack för en fin föreläsning, och för gott arrangemang.

På gruppbilden står jag alldeles bakom ingenjören, med grön Carlssontröja under kavajen.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-10-01 23:37

Ja, ifall någon missade det så har jag den andra carlssontröjan ute till vänster.

Kan inte Gaston skriva in på bilden vilka alla är, som säger det i den här tråden? Till slut får vi en bild med en massa nick på, det vore väl bra?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-01 23:58

Vill bara TACKA alla som gjorde det här möjligt, dvs mestadels SVante och Öhman, men även ni som hjälpte till/hjälper till att få det att gå ihop ekonomiskt och ni som bakade. Det var superduperkul!

Tack Almen för ditt slit i köket, inte bara före utan även efter också och för din hjälp att handla kaffe så vi kunde hålla IÖ vaken.

Det var verkligen kul att träffa så många av er, även om det hade varit önskvärt med en presentation av alla lite inofficiellt. Tex hade jag gärna skakat hand med Martin, eller förresten med er alla :)

Nästa gång (för visst skall vi hitta på fler saker framöver) kommer vi ta det på en lördag och då kanske vi kan avrunda det med lite socialt umgänge i någon form.

Än en gång tack till er alla!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-02 00:59

Du glömde ju berätta att det är du som sitter på huk till höger om mig (till vänster för betraktaren) det vill säga snett framför PAA's trevliga dotter.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Gaston

Inläggav Gaston » 2006-10-02 01:24

Svante skrev:Kan inte Gaston skriva in på bilden vilka alla är, som säger det i den här tråden? Till slut får vi en bild med en massa nick på, det vore väl bra?

Jag är tyvärr inte så bevandrad bland alla medlemmar. Vi kan ju göra så här: Jag gör en bild med nummer så kan alla skicka PM till mig med ert nummer om ni känner igen er själva på bilden. Ni som känner igen flera kan ju PM:a mig alla de ni känner igen.

Jag kommer att uppdatera den här posten med namn vid varje siffra allteftersom jag har tid och de trillar in. Om jag orkar kommer jag att när listan stabiliserats uppdatera en bild med pilar och namn. Den kan ni skriva ut och ha som piltavla istället för att posta otyglade kommentarer ;)

Bild
Länk till bild med nummer och namn ifyllda för de som finns i listan nedan[Uppdaterad Tue Oct 03, 2006 12:42 am]

01 Paa
02
03 Svante
04
05 Alexi
06 ljudatervinning
07 Keba
08 norman
09
10 Slartibartfast
11 Baltazar
12 Paas dotter
13
14 (ej medlem)
15 Kaffekoppen
16
17 Joav
18 bosse330 (?)
19 sworks
20 Max_Headroom
21 IngOehman
22
23 phon
24 Kaha
25 tinnitus
26
27 BddB
28 grannilsson
29 LarsR
30 pse300b
31 BOFH
32 Morgan
33 silverminken
34 Robin
35 Martin
36
37 PeterAkemark
38 Ronnie
39 Pingvinlakrits
40 whiteLizard
41 (ej medlem)
42
43
44 Tumme
45 Tobias
46 Anders
47 Torbod
48 Johan_Lindroos
49 Sanny_X
50 Zvenzzon
51 PeterP (ej medlem)

3/10 08.00 14 namn oifyllda
3/10 14.40 12
4/10 00.40 10
6/10 00:56 10, får nog anse tiden ute snart
Senast redigerad av Gaston 2006-10-06 00:58, redigerad totalt 28 gånger.

Användarvisningsbild
Gaston

Inläggav Gaston » 2006-10-02 01:37

Svante skrev:

Samma gäller de som ställde sig bakom mig, de verkar inte heller ha fastnat på bilden :cry:

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2006-10-02 08:08

Tack för det trevliga mötet! :D Det var många man kände igen och som man skulle velat prata mera med, men då tiden bara flög iväg så vart det inte riktigt så. :cry: Hoppas och ser fram i mot nya upptåg. Det verkar finna en bra dynamik i gruppen så det går att hitta på flera kuliga träffar, bara vi har en koordinator som kan sammanföra oss. :wink:

Återigen ett stort tack till alla inblandade. :D

Med vänliga hälsningar, Lars "LarsR" Ragnarsson nr 29 på klassfotot.
"So many songs we forgot to play....."
Det vi inte kan föreställa i vårt inre, kommer med största sannolikhet aldrig att bli verklighet utanför vårt huvudet heller.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-10-02 08:36

Tack Ingvar, Svante och Kaffekoppen, tack alla som bakat! Väldigt intressant föreläsning - kul att äntligen få höra om "stereosystemets intrinsiska begränsningar samt Ino Audios hantering av dessa". :)

Tyvärr missade jag fotograferingen - jag var nog i köket just då... :roll:

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2006-10-02 09:17

Tack för trevlig sammankomst och föreläsning av Ingvar, och Tack kaffekoppen, Svante för arrangemanget, trevligt att se alla fast man inte kände igen alla :roll: .

Glömde ju fråga om vågformsåterskapningen av cirkulära vågor, och
den stegade baffeln på Pi60, som ju skall öka transienteffekttåligheten
tiodubblat tack vare den stegade baffeln :?: (fast ämnet var ju psykoakustik, så man kan ju inte hinna med allt)
kanske det blir fler föreläsningar i framtiden, riktigt intressant var det i varje fall.

Tack alla

Vh Göran Nilsson / grannilsson nr:28 på fotot (syns knappt)

Användarvisningsbild
whiteLizard

Inläggav whiteLizard » 2006-10-02 10:10

Även jag vill tacka för en mycket väl arrangerad dag, gott fika, och en mycket intressant föreläsning! Hoppas det inte var sista gången :D

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-10-02 10:57

Gråter fortfarande över att jag inte kunde komma :( :wink:
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-10-02 11:17

Wolfie skrev:Gråter fortfarande över att jag inte kunde komma :( :wink:

Ja mä.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-02 16:24

De som tog bilder får gärna maila dem till mig: kaffekoppen@hotmail.com

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2006-10-02 18:41

Gaston skrev:På begäran tog jag ett par gruppbilder som finns att ladda ner från länkarna nedan.

Synd att könsfördelningen ofta inte är någon fördelning alls på sådana här tillställningar. En eloge till den tjejen som ändå tog sig dit (någons dotter vad det verkar) så det inte bara blev gubbar. :)

Önskar att jag hade kunnat närvara.
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino