Monitor Audio RS6, Dali Ikon 6, B&W 603 S3 - eller piP?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Monitor Audio RS6, Dali Ikon 6, B&W 603 S3 - eller piP?

Inläggav JTarnstrom » 2006-10-04 10:09

Nu har jag becknat mina Dynaudio 52:or och det är dags att köpa nytt (eller begagnat). Jag är naturligtvis intresserad av åsikter, lyssningsintryck mm vad gäller ovanstående modeller. Självklart är jag medveten om att det är mina öron som gäller men ibland är det bra att ha med sig andras synpunkter när man ger sig ut och jagar. Jag tycker för övrigt att det är väldigt svårt med provlyssningar, framförallt i butik. Provar man hemma så har man som regel inte lådorna hemma hos sig tillräckligt länge för att mer subtila problem ska uppmärksammas. Mina Dynaudio 52:or var ett exempel på det, där lyssningströttheten på grund av ett trist mellanregister, kanske överskuggad av den fina diskanten, inte gjorde sig gällande förrän efter en längre tid.

Anläggningen består av Spelare: Marantz DV7600 o CD 7300, Försteg: Marantz SR7500, Slutsteg: NAD 218.

!!! Och det är snabba ryck som gäller - jag har inget att lyssna på !!!

Tärnström

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-10-04 10:40

Golvhögtalarna du räknar upp klarar väl högre ljudtryck än piP, som istället har andra bra egenskaper. Vad är du ute efter?
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-10-04 10:56

Det där med att klara högre ljudtryck beror nog på vid vilken frekvens vi betraktar högtalarna. I basregistret kan det vara sant, men i mellanregister och diskant är piP ganska så kapabel.

Jag hade personligen inte tvekat i valet, utan gått på piP just för att den tycks sakna sådana i längden tröttande fel som trådskaparen vill slippa. Jag sålde mina Dynaudio Countour 1.3 av samma anledning, för övrigt - ett trist mellanregister med dynamiska begränsningar och utan verklig upplösning, vilket till en början doldes av den vid första lyssning fina diskanten.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-04 11:05

Jag skulle inte nöja mig med piP som huvudhögtalare pga. brgränsad ljudtryckskapacitet samt att den optimerad för lite mindre lyssningsavstånd än vad som är aktuellt. Kolla på pi60 om budgeten tillåter. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2006-10-04 11:36

Får man slänga in en outsider som jag nästan hade glömt bort tills nyligen. Fantastiska prestanda för en bilig peng. 8)

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-10-04 11:40

Vad är jag ute efter? En neutral återgivning vid lite högre ljudtryck än vad 52:orna mäktade med. Jag kommer för övrigt att flytta inom en snar framtid och då kommer lyssningsrummet att bli större. piP:en kanske faller på det. Jag råkade se att Veteran-Hifi har en piP inne för 9000:-. Vet inte ens om den är beggad eller om det är ett normalt nypris, men om pi60 kostar mer så har jag dessvärre inte råd med en sådan i nuläget.

Mellanregistret måste också vara bra. Jag blir faktiskt fysiskt illamående när stråkar och saxofoner (en platta som sätter igång illamåendet är Saxophonus Colossus med Sonny Rollins. Jäkligt märkligt fenomen att man ska känna det så fysiskt. Med detta vill jag inte påskina att jag har guldöron eller guldmage, snarare att det är nåt fel på mig) inte låter som de ska. Nu spänner väl stråken över ett rätt så brett register men funkar inte mellanregistret så blir det ju skit. Jag kan kompromissa när det gäller djupbasen, det är inte det viktigaste.

Tärnström

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-10-04 11:42

Audix skrev:Får man slänga in en outsider som jag nästan hade glömt bort tills nyligen. Fantastiska prestanda för en bilig peng. 8)

Hm, om jag redan hade flyttat och hade någonstans att hålla till med kanske jag hade gett mig in på ett dylikt hobbyprojekt. Men tack ändå för tipset.

Tärnström

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2006-10-04 11:51

JTarnstrom skrev:Hm, om jag redan hade flyttat och hade någonstans att hålla till med kanske jag hade gett mig in på ett dylikt hobbyprojekt. Men tack ändå för tipset.

Tärnström

Bor du i götet är du välkommen att låna plats i mitt garage. :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-10-04 11:56

LTS-høgtalarna finns ju att køpa med færdigbyggda lådor. Bara att montera ihop! Om man nøjer sig med lådan i MDF. Annars får du væl ha målarverstad i køket en helg. Det fungerar det också.

Edit: Snacka med lite folk i din omgivning om dom kan stælla upp och måla lådan før en billig penning, eller hør med en riktig lackerare. behøver inte bli dyrt alls. Montringen gør du på en kvæll.

LTS 3 vægare sæljs væl fortfarande av HiFi-kit?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-10-04 12:47

Carlson då?

Nya OA60 verkar ju mysig :)
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-10-04 12:49

JTarnstrom skrev:Vad är jag ute efter? En neutral återgivning vid lite högre ljudtryck än vad 52:orna mäktade med.

Var det verkligen högtalarna och inte förstärkaren som var problemet?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2006-10-04 13:10

Jag har idag ett par B&W 603 S3, valda efter över ett års sökande och lyssnande. Jag är fortfarande relativt nöjd. Men sen jag lyssnat på ett par pi60 så har jag allvarligt börjat fundera... Testa ett par piP eller pi60 innan du betstämmer dig. :wink:
semper simplicissima solutio

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2006-10-04 13:39

Köp piP i monteringssats (runt 6 lakan) för att stilla hungern efter ett par högtalare och för att få smak på vad Ino-grejor går för. Sedan går du på radhusbiff i ett par år medan du sparar ihop till pi60.

Hade själv ett par Continuo 1.3se innan piP och dom spelar inte i samma division...

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-10-04 13:39

paa skrev:
JTarnstrom skrev:Vad är jag ute efter? En neutral återgivning vid lite högre ljudtryck än vad 52:orna mäktade med.

Var det verkligen högtalarna och inte förstärkaren som var problemet?

Obehagliga frågor du ställer ;). Riktigt så jävlig tror jag inte att 218 är, men där kanske det finns de som vet bättre. Men även andra har ju pekat på samma upplevelse av 52:orna, så det känns inte helt orimligt att lasta dem för obalansen. Kanske att försteget inte är helt neutralt men om något brukar väl Marantz dra åt det varma hållet, inte åt det hårda?

Tärnström

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-10-04 13:42

Tack för tipsen om olika byggen men jag har bråttom och alldeles för mycket att göra för att ens hinna tänka på att dra igång något sådant. Jag betalar gärna för att grejerna är ihopsatta.

Jag misstänker starkt att de högtalare som jag har ställt frågor om kommer att bli en tillsvidarelösning tills plånboken tillåter en mer definitiv lösning. pi60 kommer att undersökas, så småmingom.

Tärnström

Användarvisningsbild
bose

Inläggav bose » 2006-10-06 18:08

Jag har RS6 i min lilla lägenhet. Jag tycker att de låter väldigt bra, bra upplösning på diskanten och bra botten och helt ok mellanregister. Men det är ju bara mina åsikter. Sen är RS6an väldigt trevlig att titta på med.
Jag kan säga att jag är helnöjd med mitt köp!

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2006-10-06 18:29

Ja, nu blev det ju till slut en helt annan låda för mig, en Canton Vento 802. Men jag är nog nyfiken på RS6:an även om köp inte är aktuellt. Vore kul att höra den.

Tärnström

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-10-06 19:48

Jag gillar RS6:an.. den är trevlig.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2006-10-12 18:39

Jag lyssnade på MA rs6, b&w 603 s3 och kef iq7 innan jag köpte mina piP.

Jag gillar både 603 s3 och rs6, tycker de spelar bra. Fick dock en större aha upplevelse när jag lyssnade på piP och köpte dessa istället. Dessutom är piP i byggsats billigare än de övriga. (och jag tycker om att bygga grejer)

Har jämfört en del mot kompisens 603 s3, och vi kom fram till att b&w spelar lite mer bastant på lägre volymer, men spelar inte lika fint på högre volymer då basen blir lite brummig. Vi tycker allmänt att piP spelar lite finare över hela registret.

Mvh Eric

Återgå till Köpråd