Vad ska Rookie göra med Lurvin-Vega:n?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rookie

Vad ska Rookie göra med Lurvin-Vega:n?

Inläggav Rookie » 2006-10-04 14:22

I mina gömmor så har jag ett stycke Cervin-Vega 154 15" bilbaselement. Många är de nätter jag funderat och spekulerat på vad fanken jag ska göra med skrotet, förutom att förvara skruvmejslar på magneten. Att baxa in den i bilen är uteslutet då jag inte har någon lust att bli döv, men något måste göras!

Alternativen är som följer:

En sluten tråk-låda, innervolym på ca 66,666 liter med -3dB punkt på 47Hz :(

En Basreflexlåda på bleka 121 liter med -3dB vid 26Hz :)

En EBS avstämd basreflex på 258 liter (fortfarande innervolym) med -3dB vid 19,5Hz :twisted:

Jag har inga som helst illusioner om att det kommer att låta bra, bara mycket, men det sista alternativet är faktiskt mest attraktivt, även om effekttåligheten kommer att bli kraftigt lidande p.g.a. begränsad slaglängd. (Enligt simuleringar så ska den klara ca. 100 watt med EBS-lådan, 500 watt i sluten låda.)

Om någon har lust att komma med bättre alternativ så är ni välkomna, jag kan posta elementets parametrar (de jag har i alla fall!) om någon så önskar.

Hmm, kanske jag borde göra en omröstning istället.... :roll:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-10-04 14:27

Jag tycker du ska göra en sluten låda med ett sådant här eq-filter:

http://www.linkwitzlab.com/thor-eq.htm
Fast egentligen skall det ju vara minst två basmoduler om det ska vara typ någon ide.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-10-04 15:50

Jag tycker du ska sälja den till nån som kan va intresserad av att använda den till bilen och mata den med en helvetes massa effekt..

Sen om du vill bygga nåt skoj kan du väl göra det av nåt element som inte kräver så sjukt stora lådor..

En kompis hade 2 såna där fast 12"-versionen och det var stört omöjligt att få nåt jättebamsetryck i dom med den förstärkare vi använde (gammal quad pa-grej). I bilen drivna av ett steg som gav 1200 wrms i 2 ohm hände det dock saker..

Antar att den där har enkel 4 ohms talspole..

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2006-10-05 19:06

Gör en såndär 121 liters basreflex blir bra och lagom storlek på lådan. Och den går tillräckligt djupt för att fungera bra i >90% av alla musikapplikationer :)

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2006-10-06 15:36

Har faktiskt övervägt 121-literslådan. Enda syftet som projektet har är att tavlorna ska falla ner när t-rex kommer och vandrar i "Jurassic Park", eftersom jag har helt andra basar vid musiklyssning. 8) Idag fick jag dessutom en splitt ny lödstation av min vänlige chef så nu kommer projekten förhoppningsvis att ta fart. Dokumentation i form av bilder kommer naturligtvis...

Användarvisningsbild
W201

Inläggav W201 » 2007-01-28 23:01

Hallå Rookie!

Är det alltså Vega-line 154 vi pratar om? Fs 23Hz, 38mm slaglängd, dubbelrullad kantupphängning, stor logga på dammkåpan?
Har själv ett par som blev över, och dessa sitter för nuvarande i 120 l stora reflexlådor stämda till ca 32-34 Hz (tror jag det var).
Lådorna används för närvarande till mitt "mini-PA", och de får tåla att gå med MINST 350 W/st (ibland 600W/st) en hel kväll, inga problem.
De spelar riktigt bra; starkt, rent och DJUPT. THX-svepet mullrar jämnt och fint ända ner tills det tar slut vid 20 Hz.

Eftersom lådorna egentligen skulle stämts av ännu djupare, så finns det nu en liten puckel på ett par dB strax under 40Hz, men det är bara bra i PA-sammanhag. Ditt förslag blir nog bättre för hemmabruk, men se upp med blåsljud, dessa element flyttar mycket luft.

Och; keep us posted...

/Alexander

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-01-28 23:11

Vad är EBS-avstämning?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-01-29 00:03

Extended Bass Shelf, underavstämd låda alltså !
NN

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-01-29 00:12

NNord skrev:Extended Bass Shelf, underavstämd låda alltså !

Som jag gissade. Förlåt en enkel arbetarj*l men varför sa du inte bara det? :lol:

obs: kvarteret skatan-referens
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-01-29 13:11

Oj! Gammal tråd! Nu har jag faktiskt inte kommit längre än till planeringsstadiet med denna bas och för närvarande så är jag inne på ca. 70 liter slutet med eq på +5dB vid 23-27Hz ungefär. Helt enkelt för att det blir så trångt i min lilla lägenhet annars. För närvarande så ska 2 st. 40L. lådor med W8Q-1071(Varav endast en *nästan* färdigbyggd än, men dock spelande!), ett surroundsystem under uppbyggnad och ett stereosystem rymmas. Enligt simuleringarna så borde det ge ok nivå till 23Hz och tåla all effekt som min slappa "plate-amp" orkar ge. Eftersom jag bara har en enda så kommer den nog bara att användas under 50Hz eller så när jag ser på film. Skulle gärna bygga stereo-basar på 120L. med sidomonterad bas med dessa.

W201: Det är den basen du beskriver. Riktigt bastant sak! :D

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-01-29 13:47

Åh tusan, tänkte just föreslå att du absolut skulle testa att ha den slutet precis som paa föreslog. Kanske inte ens behövs eq beroende på rumstillskott...

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2007-01-29 14:05

Jo, jag tror nog att det ska behövas, fast jag kommer att prova utan först. Förstärkaren jag har är nämligen "rak" i originalutförande, men går att modifieras genom att byta ett par resistorer. Har en fin tabell över vilka värden som ger olika mycket eq vid olika frekvenser och även vilket q-värde som det resulterar i.

Detta kommer dock att dröja då flera projekt ligger före i turordningen och snickerboa är på tok för trång. Har ingen lust att snickra ute i -19 heller... :?

*Fast bas behövs det ju alltid mer av, och en bas är ju enklare att bygga än tre toppar.... Den får nog förtur. :)

Återgå till DIY-forum