Mässfeber

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Mässfeber

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-02-06 21:41

Nu råder det fullt flyttkaos på Sheraton. Massor av kollegor och bakanta har jag redan träffat.

Själv kopierar jag nu för fullt upp våra produktblad. Undrar hur många det behövs? Flera hundra..., eller kanske tusen...?

Mig träffar ni i Budharummet tillsamans med Adam (HSIVP). Vi kommer att dema:

* Symphonic Line (CD-spelare och förstärkeri, vi spelar på CD-spelaren Der Spieler)
* Norma (förstärkeri)
* A Capella (högtalare och vibrationsisolerande plattor)
* HMS (kablage)
* A.D.A.M högtalare (visas hos Klubben.net)

Satan vad A Capellorna är tunga... 8O :D

Hjärtligt välkomna!

Vi Budhapojkar hittar ni på våningen över konferensvåningen, rakt fram i korridoren och sedan lite till höger.

Hälsningar Johan och Adam

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2004-02-07 19:20

Några 'tidiga' kommentarer om mässan? :) Lyssningsrapport, tack! :D
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Belker

Re: Mässfeber

Inläggav Belker » 2004-02-07 19:59

Johan_Lindroos skrev:Satan vad A Capellorna är tunga... 8O :D

Satan vad bra dom lät...8O :D

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-02-07 21:09

Vill passa på att tacka Budha och Teoism för VIP-visningarna :wink: Det var först efter mässans stängning som man kunde lyssna med fördel 8) "Barhänget" mellan 14 och 16 var verkligen trevligt :D Både ölen och espresson smakade mums :P

Mässans bästa ljud :?: Vi får väl se efter morgondagen 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-02-07 21:46

Inget som imponerade direkt på mig...förmodligen beroende på uppställning..

Amphion lät bra, Acappella lät ok det med. Carlsson lät vasst från min lyssningsposition.

Testade 3 korta svängar med mina egna medtagna skivor i LTSrummet. Tyvärr måste jag säga att det lät dåligt, riktigt dåligt vid min lyssningposition. Ingen bas, tunt, aggressivt och spretigt. Vid dörröppningen fanns det lite mer bas...

Det som sammantaget verkade ge bra ljud var i rum där man hade endast en lyssningsrad på "rätt" lyssningsavstånd till högtalarna...

T

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-02-07 22:21

Testade 3 korta svängar med mina egna medtagna skivor i LTSrummet. Tyvärr måste jag säga att det lät dåligt, riktigt dåligt vid min lyssningposition. Ingen bas, tunt, aggressivt och spretigt. Vid dörröppningen fanns det lite mer bas...

hehe... :wink:
Bikinitider

Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör

Inläggav fonzeka » 2004-02-07 22:27

Amphion Krypton samt Acapella var nog mina favoriter också... trots att inte Violinerna gillade min TOOL-skiva speciellt mycket :)
Sen blev jag väldigt imponerad av Meridians digitala högtalare som de körde ett klipp från filmen Taxi med, sjukt ljudtryck med tanke på jätterummet de spelade i 8O
#faktiskt.se@quakenet

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2004-02-07 23:45

Ja Meridian var kul att se/höra. Fiffiga rackare...

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-02-08 12:13

Trots den mediokra ljudkvalitén gjorde Pekka en god insats i att berätta om olika inspelningar i LTS-rummet. Förvånansvärt levande ljud på en del 60-talsinspelningar.

Tror att kompromissen att ha flera lyssningsrader + kraftiga golvreflexer ger en kraftigt försämrad ljudkvalitet hos dem som sitter längst fram.

Dock tyckte jag att närlyssning av elementen på LTS trevägaren också gav konstigt ljud, som om nedre mellanregistret saknades/var för lågt i nivå. Spelade BIS skivan som jag tidigare spelat en snutt av här på forumet. Rösten + violinerna lät utan kropp alls. Duets skivan med Emmylou lät också tunt och spretigt i lägre röstregister.

Den ena högtalaren var ju sönderspelad sen tidigare av de som hade haft högtalarna tidigare, varav det blev monokörning på lördagförmiddagen. Förstärkaren var ju också trasig i ena kanalen varav förstärkaren måste bytas ut.

Jag ställer mig undrande om högtalarna verkligen var ok?

T

Användarvisningsbild
gromit

Inläggav gromit » 2004-02-08 14:06

Det var roligt på mässan! Kul att träffa allt forumfolk i verkligheten..

Tack till dig Johan för tips på ny kul musik!

Mässans bästa ljud, ja, jag vet inte men jag tyckte det var trevligt på flera ställen. I Linns rum svängde det ordentligt! :) De spelade dessutom musik som jag gillar! Hos Budha lät det också bra, särskilt när diskantnivån var justerad lite.. :wink:

Mindre roligt var att bilen pajade på vägen upp så jag fick lämna den där och ta bussen hem. Jaja, det ordnar väl sig i veckan kan man hoppas.

/Gr.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-02-08 15:13

det låter konstigt, varför ställa ut trasiga saker undrar man ju då 8O
Bikinitider

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-02-08 21:46

Nja,
gillar vissa Linnprodukter men tyckte det lät väldigt märkligt där inne. Ingen bas och ingen mittbild.
Många tyckte så av folk jag pratade med. Många tyckte tvärs om att det för pengarna förmodligen avr mässans sämsta ljud.

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2004-02-09 02:30

Var det Akurate golvare Linn demade. Dom har jag hört och dom låter väldigt bra. Det är en av dom högtalare som ger den där positiva maggropskänslan- det här är rätt. 8)
Ok någon jordbävningsbas är det knappast fråga om. Det saknas en hel del under 40 hz men i normala hem är det knappast något problem.
Stereoperspektivet tyckte jag var mycket punktformigt och bra. Inget "röst-i-ena-högtalaren-gitarr- i- andra- stereo" alltså. Jag körde då mest vanlig pop.
Let forever be

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-02-09 02:38

Vet inte vad Linn högtalarna heter men det var dom största. Men inget under 40Hz ? Skulle vilja säga väldigt lite under 80Hz. Är övertygad om att det inte är högtalarna men dom borde inte ställts upp så. Mittbild? Var ju nåt slags bredmono.
För pengarna en katastrof, men tyvärr det var dom inte ensamma om
Meridian var ju ännu dyrare, högt javisst, men kofta.
Fanns många som inte var skickliga på att dema.

Återgå till Generellt om hifi