dBm AudioVolt/Decibel mätinstrument fråga

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MKo

dBm AudioVolt/Decibel mätinstrument fråga

Inläggav MKo » 2006-10-05 02:36

Hej,

har lite huvudbry angående dom här "speciella" audiovolt mätarna som baserar sig på att 0 dBm är motsvarande 775 mV, eller med andra ord 1 mW i 600 Ohm last, ja ni som är tekniska vet säkert vad jag gaggar om.

Min fråga är nu, vad är det för in-impedans på en sådan mätare, sitter det ett 600 Ohms motstånd inuti i dom så att 775 mV ska kunna bli 1 mW i utvecklad effekt eller är dom högohmiga?

mvh Michael

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: dBm AudioVolt/Decibel mätinstrument fråga

Inläggav Svante » 2006-10-05 09:12

MKo skrev:Hej,

har lite huvudbry angående dom här "speciella" audiovolt mätarna som baserar sig på att 0 dBm är motsvarande 775 mV, eller med andra ord 1 mW i 600 Ohm last, ja ni som är tekniska vet säkert vad jag gaggar om.

Min fråga är nu, vad är det för in-impedans på en sådan mätare, sitter det ett 600 Ohms motstånd inuti i dom så att 775 mV ska kunna bli 1 mW i utvecklad effekt eller är dom högohmiga?

mvh Michael

Referensen för dBm är framtagen med utgångspunkt från 1mW i 600 ohm som du säger, men det betyder inte att alla mätare behöver ha 600 ohms inimpedans, nej. De kan gott vara högohmiga, man kan tom säga att de ska vara det om man ska koppla på den på en redan korrekt terminerat 600-ohms-linje. Det finns ju inget som säger att voltmätaren ska vara lasten/termineringen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2006-10-05 18:35

Tack Svante,

vart lite konfunderad över texten jag läste när man började blanda in 600 Ohm o 1 mW, för en eventuell in impedans på 600 Ohm hade påverkat ganska mycket på resultat om signal källans utimepdans är förhållandevis hög. Började fundera på att normlasten måste finnas med, men då innebär det egentligen att man inte kan använda mätresultatetn korrekt om man inte känner till utimpedans respektive terminerings impedans, alltså jag menar att det måste vara specifkt för att resulatetn skall gälla, dvs 600 Ohm termineringen måste alltid finnas med om utlästa dBm värdet skall stämma med normen..!?

Fast i praktiken så tar man väl närmaste multimeter till hands o mäter bara rakt av spänningen... hmm. Känns lite stenålder med denna norm då den är ju väldigt specifik för enbart 600 Ohms terminerade källor?
De flesta audio prylar använder ju inte av 600 Ohm nästan nånstans, förutom kanske hörlurar?

Hur mycket används dBm i audio-praktiken egentligen??
Vilka typer av yrkes kategorier använder normen?

mvh Michael

Återgå till Teknikforum