Squeezeebox får toppbetyg i High Fidelity!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Squeezeebox får toppbetyg i High Fidelity!

Inläggav Bill50x » 2006-10-05 21:05

Är det bra eller dåligt?

Skämt åsido, HF (6/06) anser den så bra att den direkt kan ersätta mångdubbelt dyrare cd-spelare. Dom menar till och med att en Mark Levinson ML37 är direkt tröttande vid en jämförelse, och den kostar väl en bra slant...

Till och med via analogutgången kopplad direkt till ett slutsteg så är tydligen Squeezeboxen i sitt esse och tillräckligt bra för de allra flesta.
"En extremt välljudande produkt" menar man och tillägger "kanske är cd-spelaren en utdöende ras?"

Inte illa för en apparat som på Dustin kostar knappt tre tusen inkl moms. Snygg är den också och displayen verkar tillräckligt stor och tydlig för oss halvblinda gamlingar :-)

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2006-10-05 22:24, redigerad totalt 1 gång.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2006-10-05 21:11

Undrar om redaktionen på denna tidning drabbats av sinnesförvirring?
Jag menar hur törs dom skriva upp denna billiga apparat på detta vis?
Vad tycker de stora annonsörerna om det?

Skämt åsido. Det verkar ju fantastiskt om denna pryl är så bra som nästan alla tycker, och till det priset. :P
Mitt minne är blott ett minne numera.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-10-05 21:23

Jo, jag snyltläste oxå detta. De testade den väl mot två andra, billigare varianter? Hur fasen använder man en dylik då, kan nån förklara? :oops:

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-05 21:39

Hetsporren skrev:Jo, jag snyltläste oxå detta. De testade den väl mot två andra, billigare varianter? Hur fasen använder man en dylik då, kan nån förklara? :oops:

Ställ den brevdid din förstärkare och koppla in den.
Installera mjukvaran på din dator.
Spela och lyssna!

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-10-05 21:41

Hetsporren skrev:Jo, jag snyltläste oxå detta. De testade den väl mot två andra, billigare varianter? Hur fasen använder man en dylik då, kan nån förklara? :oops:

Precis, jag känner mig som ett fossil här, men vad är en Sqeezebox för något?

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-10-05 21:42

Musiken jag har lagrad på datorns hårddisk kan då avnjutas trådlöst i min stereo (utan att datorn ens är på)?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-10-05 21:44

Magnuz skrev:Precis, jag känner mig som ett fossil här, men vad är en Sqeezebox för något?

Prova sökfunktionen. 8)
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-05 21:44

Hetsporren skrev:Musiken jag har lagrad på datorns hårddisk kan då avnjutas trådlöst i min stereo (utan att datorn ens är på)?

Nix. Datorn ska vara på och du behöver installera någon form av mjukvara. Nu finns det hårddiskar avsedda för nätverk, kanske en sådan går att använda. Någon?

/ B

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-10-05 21:45

paa skrev:
Magnuz skrev:Precis, jag känner mig som ett fossil här, men vad är en Sqeezebox för något?

Prova sökfunktionen. 8)

Gjorde just det, fick 1 träff. Denna tråd. Bill kanske stavat fel?

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-10-05 21:45

Jag citerar väl Koffe, tycker han har uttryckt sig mest och bäst.

Koffe skrev:
Haakan_W skrev:alltså det här med den där squeezeboxen...jag har säkert frågat tidigare...

hur exakt funkar den? vad kan den och vad behöver man?

svara som om ni talar med en 6åring eller en 68åring... :)

Squeezebox konceptet består av två delar:

1. Själva Squeezeboxen som är en hårdvara. Det är den ni ser på bild när ni går in på www.slimdevices.com. Squeezeboxen är en ”klient” och man brukar säga att den är ett mellanting mellan ett helt dumt gränssnitt till servern (se nedan) och en riktig full dator. Den gör fyra saker: a) Den har en display som gör att man kan välja musik utan att sitta vid datorn. b) Den har en massa smarta funktioner som gör att den är väldigt lätt att koppla in i ett nätverk. c) Den har logik som gör att man för vissa filtyper kan skicka dem utan att packa om dem. Det gör att man för inga kvalitets försämringar när man skickar till SB. Den kan alltså använda MP3, Flac mfl utan att göra om komprimeringen. d) Den har ett jättebra ljudkort. Låter toppen!

2. Den andra delen är en servermjukvara som man installerar på en dator. Den är opensource och gratis. Det är många som använder den UTAN att skicka till en SB. Jag lyssnar till exempel på mina skivor när jag sitter på jobbet via den. Då behöver jag inte flytta med mej filerna utan har alltid allt tillgängligt. Att det är en mjukvara gör att man lätt kan lägga till nya saker. Jag har till exempel kopplat ihop den med www.last.fm. Det går att koppla ihop dem med www.pandora.com. Jag lyssnar på 6000 radio kanaler via servern. Servern har jag installerat på en gammal laptop som står och snurrar i min hallgarderob. Till serven har jag kopplat externa USB diskar som innehåller musiken.

:-)

Bifogar även än länk till Slim Devices hemsida [ http://www.slimdevices.com/pi_squeezebox.html ]. De har även släppt en ny produkt nyligen: Transporter, som riktar sig mot audiofiler. Kan bli din för $1999 (och då får du Squeezebox på köpet) :D
Bild
When routine bites hard

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-10-05 21:54

Hetsporren skrev:
paa skrev:

Prova sökfunktionen. 8)

Squeezebox ger många träffar, bla.a denna långa tråd:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... squeezebox
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-05 22:03

Hetsporren skrev:
paa skrev:

Prova sökfunktionen. 8)

Jo, det är felstavat :oops:

/ B

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-05 22:20

Det är bara att köpa en så bill man aldrig ta i en cd-skiva mer sen :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-05 22:29

Strauss skrev:Det är bara att köpa en så bill man aldrig ta i en cd-skiva mer sen :)

:-)

Jag funderar starkt på en Box, men frågan är förstås om jag vill ha något som även klarar video när man ändå håller på...

Å andra sidan prioriterar jag ljudet, är Boxen "bäst" kan man ju ha den för seriös hifi och köpa till något annat skräp att visa film på. D-Link har ju en låda för 1500:- som kan sådant och den innehåller dessutom en DVD-spelare. Den är diskvalificerad för musik eftersom den inte spelar flac och inte har en redig display. Hur den låter har jag dock ingen aning om.

/ B

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-05 22:32

Man måste nästan ha 2 boxar. En av de stora finesserna med squeezebox är ju att man slipper ha en skärm på någonstans.
Tittar man på film däremot har man ju alltid en skärm på, så då är det inget problem.
Skulle nog köra på 2 boxar (det gör jag iofs hemma redan också :D).

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-10-05 22:40

Jävla snygg apparat! En fläktlös dator som server och sedan en sån här, trådlös nätverk och några andra datorer som jobbar mot samma server. Gosh, detta är framtiden! Redan nu!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2006-10-05 22:43

Den är fantastisk :D Har inte spelat en enda skiva på DVD:en de senaste 4 veckorna. Den är också väldigt enkel att hantera :)

Min bästa investering sedan jag köpte min piP.
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-05 22:47

Max_Headroom skrev:Jävla snygg apparat! En fläktlös dator som server och sedan en sån här, trådlös nätverk och några andra datorer som jobbar mot samma server. Gosh, detta är framtiden! Redan nu!
Jepp!!! :-)

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2006-10-05 22:47

Ni som vet; Squeezeboxen är ju bara en klient men hur mycket kan den klara av själv? Kan man tex ersätta datorn i andra änden med en eller flera hårddiskar?
semper simplicissima solutio

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-05 22:50

Strauss skrev:Man måste nästan ha 2 boxar. En av de stora finesserna med squeezebox är ju att man slipper ha en skärm på någonstans.
Tittar man på film däremot har man ju alltid en skärm på, så då är det inget problem.
Skulle nog köra på 2 boxar (det gör jag iofs hemma redan också :D).

I teorin håller jag med dig. Men jag börjar bli allergisk mot alla lådor som ska kopplas ihop med en massa sladdar. Inte mycket till livskvalité att bo i något som ser ut som en tredje klassens studio....

Jag skulle vilja ha en receiver med DVD-spelare och inbyggd Squeezebox... Gärna med inbyggt justerbart delningsfilter så jag kan välja mellan att spela fler-kanaligt eller aktiv delning på mina högtalare. Självklart med en smalbandig EQ för basen också. Och en sub-wooferutgång :-)

/ B

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-05 22:53

manger: Du kan köra den mot en NAS .. kolla här på forumet eller ännu hellre på http://www.slimdevices.com

Bill50x: Absolut, sliminterfacet inbyggt i en stärkare vore det ultimata.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-05 22:54

manger skrev:Ni som vet; Squeezeboxen är ju bara en klient men hur mycket kan den klara av själv? Kan man tex ersätta datorn i andra änden med en eller flera hårddiskar?
Nej. Man man måste ha någonstans att köra serverprogramvaran. Det finns iofs mindre "devices" än datorer som kan köra den men varje gång jag har tittat närmare på det har det funnits någon "hake". Typ, man kan inte lägga till radiokanaler själv. Eller det går inte att köra last.fm-strömmar. För mej har det inte varit ett alternativ.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-10-06 05:47

Bill50x skrev:Inte mycket till livskvalité att bo i något som ser ut som en tredje klassens studio....

:!: :!: :!:

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2006-10-06 10:20

Om man är intresserad av en sån här mackapär så är det alltid en god idé att också, innan man bestämmer sig, fundera över en chippad Xbox med tredjepartsmjukvaran Xbox media center. Fungerar väldigt, väldigt bra som mediaspelare. Jag själv kör digitalut till en 2105.

Programmaterial kan lagras både på intern hårddisk och på nätverksserver.

Det finns nackdelar: fläktljud (går att modda bort), man behöver en tv/skärm för att kunna styra det hela och jag har för mig att den uppsamplar allting till 48kHz. Ta det sista med en nypa salt.

Fördelar finns mängder, t.ex. är den en grymt bra videospelare om man köper till scartkittet. Klarar enligt uppgift, obekräftat från mig, även 720p. (eller kanske 720i?)
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-06 11:34

För att spela musik har XBMC inte en suck mot squeezeboxen (tycker jag). Däremot är den trevlig för att titta på tex tv-avsnitt i xvid och liknande. Som ren dvd-spelare klarar den sig med nöd och näppe om man har en mindre tv-apparat.

Användarvisningsbild
labrat

Inläggav labrat » 2006-10-06 12:01

På vilket sätt är Squeezeboxen bättre på att spela musik?
Sitter själv med en XBOX/XBMC och det fungerar utmärkt. Det är en stor fördel att slippa ha på datorn vid användandet (hårddiskar är billiga så stoppar man i en någorlunda stor får man plats med det mesta). Enda nackdelen är väl att man får dras med en xbox-kontroller md tillhörande sladd, fast det finns nog trådlösa att köpa(?). Fläkthastigheten kan åtminstonde jag sänka i inställningarna i XBMC tillräckligt mycket så att de knappt hörs. Sedan kan man se på film, kolla nya filmtrailers, kolla vädret, surfa, spela xbox-spel (men framförallt emulera alla gamla roliga konsoller!) osv osv. Dessutom är den väl betydligt billigare. INte lika snygg dock. Jag tror också detta är framtiden men squeezeboxen känns lite för dyr till vad den presterar i mitt tycke. Jag vill ha en mer komplett lösning så man slipper tusen olika apparater.

Användarvisningsbild
Audix

Inläggav Audix » 2006-10-06 12:18

Efter att ha läst om Squeezeboxen ett flertal gånger här på faktiskt blev jag så nyfiken att jag läste igenom manualen och FAQn på Slimdevices site. Det var länge sedan jag blev så glad och impad över en pryttel. Det känns verkligen som de tänkt rätt och gjort en superenkel liten pryl som klarar precis det man behöver (och iom att serverprogrammvaran är open source får de massor av hjälp att fixa saker och ting och en hel massa oväntade extrafeatures). Gränssnittet påminner på många sätt om hur man interagerar med sin mobiltelefon vilket gör den intuitiv och enkel att använda för de flesta.

Trots att jag egentligen ville ha en apparat som även klarar film så blev jag så nyfiken att jag köpte SBn. Det var ett helt klart bra val för den imponerar lika mycket i praktiken som den gjorde "teoretiskt".

Dessutom kan man använda den som väckarklocka så jag skall ha en i sovrummet så småningom tänkte jag. :)

Rekommenderas varmt. 8)

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2006-10-06 12:21

Strauss skrev:För att spela musik har XBMC inte en suck mot squeezeboxen (tycker jag).

Motivera gärna, jag har inte provat Squeezebox. Jag tycker att XBMC är ganska klockren som den är.

Edit: En fråga, kan Squeezeboxen hantera windows shares eller måste man verklien installera den där serverprogramvaran?
Senast redigerad av LypsylateX 2006-10-06 12:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2006-10-06 12:23

labrat skrev:Enda nackdelen är väl att man får dras med en xbox-kontroller md tillhörande sladd, fast det finns nog trådlösa att köpa(?).

Ja, det finns trådlösa att köpa men en mycket bättre lösning imho är att köpa MS DVD-kit... dvs en fjärrkontroll. Den fungerar kanon.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-06 12:46

Motivera alltså...får försöka: lättare och snabbare samt den största anledningen av alla, ingen display.

Sitter man nöjd med sin x-box så behöver man ju inte köpa något annat, bara att köra på :)
Jag skulle inte köpa något nytt om jag vore nöjd.

Sen är ju ljudet på squeezeboxen riktigt riktigt bra också.

Den tar inte windows shares. Man måste ha slimserver installerat på en dator eller en NAS.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi