Peerless diskant?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JB

Peerless diskant?

Inläggav JB » 2006-10-06 14:43

http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=930526

Vad tror ni om denna? Verkar den trevlig? Isåfall köper jag 2 stycken!

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-10-06 15:13

Vad tror du om den här?

Peerless HDS 1" 810921

http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=170

Mätning:

http://206.13.113.199/ncdiyaudio/mark/T ... essHDS.htm

Verkar väl inte så pjåkigt?

/Jocke

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-10-06 15:20

Nej den verkar trevlig men den verkar ju vara nästan dubbelt så dyr också =/
Är ingen skillad hi-fi byggare så det är ingen ide att jag kostar på nåra monster grejer.. jag kan inte ens räkna ut delningsfilter själv så det säger nog en del :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-06 15:29

Svår fråga. Ungefär som om något lade ut en bild och en ritning på en mutter och frågade: Vad tror ni om den här?

Huruvida muttern är bra eller dålig beror ju på applikationen.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-10-06 15:35

Hmm, håller inte riktigt med. Det kan ju tex vara så att man tom ser på bilden att muttern är helt krokig och därför oanvändbar, eller så känner någon ingen muttern och kan intyga att den lätt pajjar i gängorna.

Någon kanske har en uppfattning om ifall diskanten är användbar (om den går att bygga bra högtalare med). Det där med användningen (storleken på muttern tex) kanske redan är undersökt att den verkar passa. Då är det kanske kvalitetsparametrar man är intresserad av.

Fast det kan ju vara så som du beskriver också Ingvar. :)

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-10-06 15:45

IngOehman skrev:Svår fråga. Ungefär som om något lade ut en bild och en ritning på en mutter och frågade: Vad tror ni om den här?

Huruvida muttern är bra eller dålig beror ju på applikationen.

Vh, iö

Okej lådorna är 2-vägs basreflex.
här kommer info om basarna:
Bild

Lådorna är 35 CM breda, 59 CM höga, 25 CM djupa och (detta är inre mått), Basrörets öppning är 7,5 CM, basrörets djup är 15 CM och lådan verkar vara byggd av 22 mm spånskiva.

För tillfället sitter det Philips AD0160 diskanter i lådorna och jag har funderat en längre tid nu på om jag ska ha kvar dom eller inte och nu har jag kommit fram till att det är dags att testa nått nytt!
Men jag ska ha kvar Philips diskanterna till ett annat projekt framöver..

Kommer att beställa (eller snarare impulsköpa) dessa om inga andra förslag kommer fram

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2006-10-06 16:18

Kung bland tygdomar i prisklassen
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1753

Jag har ett par MGR 20P20A i garaget! Ett bra ställe att förvara dom på :)
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-10-06 16:21

Aha, det är dom där råttorna. :) Sådana har jag också i källaren hos föräldrarna. Dom är förtidspensionerade kan man säga.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-10-06 16:30

skrutten skrev:Kung bland tygdomar i prisklassen
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1753

Jag har ett par MGR 20P20A i garaget! Ett bra ställe att förvara dom på :)

Ja det är väl inga jättedyra kvalites grejer men jag tycker mina låter väldigt bra med tanke på vad jag betalade för dom, speciellt i dom här lådorna. Vad är det du inte gillar med dom (eftersom du har dom i garaget)?

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-10-06 16:31

Martin skrev:Aha, det är dom där råttorna. :) Sådana har jag också i källaren hos föräldrarna. Dom är förtidspensionerade kan man säga.

Basarna du syftade på också eller? =P

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-10-06 16:51

JB skrev:
Martin skrev:Aha, det är dom där råttorna. :) Sådana har jag också i källaren hos föräldrarna. Dom är förtidspensionerade kan man säga.

Ja, precis.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-10-06 16:54

Martin skrev:
JB skrev:

Ja, precis.

Okej men då ställer jag samma fråga till dig också: vad är det du inte gillar med dom? Eller har du helt enkelt bara investerat dyrare grejer så du helt enkelt inte har användning för dom?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-10-06 17:02

Jag har för mig att de hade ett ojämt och hårt mellanregister som var omöjligt att få bukt med så jag försökte använda dem som enbart basar. Det funkade dåligt det med, de är svåra att dimensionera en låda för pga högt qts i kombination med stort vas, så då gav jag upp. Hur man än gjorde så fick man antingen bumpad bas (högre avstämning) eller knappt någon bas (lägre avstämning).

Men det beror såklart på vad man jämför med.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-10-06 17:11

Martin skrev:Jag har för mig att de hade ett ojämt och hårt mellanregister som var omöjligt att få bukt med så jag försökte använda dem som enbart basar. Det funkade dåligt det med, de är svåra att dimensionera en låda för pga högt qts i kombination med stort vas, så då gav jag upp. Hur man än gjorde så fick man antingen bumpad bas (högre avstämning) eller knappt någon bas (lägre avstämning).

Men det beror såklart på vad man jämför med.

Jo jag är inte överdrivet kräsen, och jag ska komplettera lådorna med 15" basar som kommer drivas av en Zachry D250 basförstärkare. så djupbas är inget dom behöver återge alls.

Men eftersom jag hade tänkt att köpa standardfilter (tills jag har lärt mig att räkna ut egna) och köra med just dom basarna så lär det väl ändå inte spela nån större roll vad jag köper för diskant kanske..

Förövrigt verkar det inte finnas tillräckligt med info på Perless diskanterna (om jag nu köper dom) för att kunna räkna ut ett vettigt filter ändåså..

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-10-06 17:39

Annars har ju Vifa ett alternativ också som kostar ungefär lika mycket

http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=930968

Tror ni det skulle funka bättre? Eller lika dåligt kanske?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-10-06 18:12

Någonstans ska man ju börja! Det finns säkert många vägar för att komma igång med högtalarbygge. Ett av dem kan ju vara att delta här på faktiskt, man lär sig något nytt varje dag. Vi är faktiskt hyggliga och hjälpsamma även om det inte alltid verkat så! Stämningen är rå men hjärtlig!

Ett sätt att komma igång kan vara att bygga en redan färdig konstruktion. Men det är ju inte riktigt samma poäng med det. Ett annat sätt kan vara att labba själv och inte skaffa för dyra prylar. Så har man råd att "förtidspensionera" dem i garaget sedan när man tröttnat.

Om jag förstår dig rätt har du 8"-arna, diskanterna och lådorna redan. Skulle föreslå att du lyssnar till råden här och skaffar ett par bra diskanter (tex Seas som rekommenderades här och kostar ung samma slantar som du tänkt dig) som du sedan kan bygga vidare på.

Om du nu tycker att de här lådorna är ok kan du köra me MGR ett tag. Du behöver nog i ärlighetens namn inte jobba så mycket med filtret i den kombinationen. När du känner att tiden är mogen och det är dags att satsa på nya basar så kan du konsultera faktiskt.se ang tips om filter och val av baselement. Det hänger ju ihop, liksom!

Edit: Du ska nog överväga att plugga igen basreflexen och köra de här basarna i en sluten låda fylld med dämpmaterial. Vet inte exakt vad resultatet blir men det är en känsla jag får när jag ser data.

/Jocke

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-10-06 20:24

Tack för alla tips :)

Det hade ju varit smidigt om jag kunde beställa allt från Ljudia eftersom jag ska köpa 15" basarna därifrån så hade jag inte behövt betala frakt på två ställen, men om nu dom där Seas diskanterna är så pass bra som du säger så kanske det är värt den extra frakten eller vad säger ni? Verkar ju som att "hifi kit" butiken har lite bättre priser än ljudia också

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-10-06 21:29

Ska du ha disco? Är det inte bättre att satsa på vettig ljudkvalitet först? Du kan ju lägga till bas-stödet sen!

/Jocke

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-10-06 21:37

Jocke skrev:Ska du ha disco? Är det inte bättre att satsa på vettig ljudkvalitet först? Du kan ju lägga till bas-stödet sen!

/Jocke

Grejen är den att jag har försökt att köra dessa utan något bas-stöd och jag uppskattar helt enkelt inte musiken på samma sätt utan =/
(lyssnar på allt från metal till elektronisk musik och det är just vid lyssning på elektronisk musik som jag även vill känna musiken!)

Men jag gör nog helt enkelt så att jag köper 2x15" MGR basar och dom dära Seas diskanterna (som jag stoppar in i JBN lådorna tillsammans med MGR 8" basarna) och köper färdigbyggda 2-vägs filter som delar vid 4000 hz och sen får jag väl se om det duger så länge.. annars får jag väl fundera på lite bättre basar i JBN lådorna och kanske custom byggda delningsfilter :)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-10-06 21:43

Handlar det om extrema ljudtryck, då? Annars tycker jag inte att du behöver 15"-are! De är ingen garanti för att du ska få låg bas! Samma naturlagar gäller för små som stora basar! Du behöver alltså rejält stora lådor till dem och då du har en begränsad budget: har du förstärkare som pallar med att driva dem?

/Jocke

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-10-06 21:47

Jocke skrev:Handlar det om extrema ljudtryck, då? Annars tycker jag inte att du behöver 15"-are! De är ingen garanti för att du ska få låg bas! Samma naturlagar gäller för små som stora basar! Du behöver alltså rejält stora lådor till dem och då du har en begränsad budget: har du förstärkare som pallar med att driva dem?

/Jocke

Hehe jo jag startade en annan tråd förut:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=13384

Och ljudtryck lär det bli... dock inte långt under 40 hz eftersom jag redan har lådor och dom är på 80 liter vardera =P

Svante var vänlig och räknade ut frekvenskurvan med dom lådorna jag har och beräknat på MGR elementen jag funderar på att köpa och den skulle då se ut så här (se RÖD kurva)

Bild

Förövrigt har jag inte en värst begränsad bugdet.. men jag tror inte mina byggnadskunskaper räcker för att det ska löna sig att jag köper dyrare element!

Nånstans måste man ju börja och om jag blir less på elementen så kan jag alltid sälja dom till nån polare :)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-10-06 22:05

Såg att du fått hjälp. Svante är hyvens!

Glöm inte att rapportera om resultatet!

/J

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-10-06 22:09

Jocke skrev:Såg att du fått hjälp. Svante är hyvens!

Glöm inte att rapportera om resultatet!

/J

Hehe jorå ska jag göra :)

Och vad jag skulle driva dom med frågade du ju och det glömde jag nog att svara på. Dom ska drivas (seriekopplade så jag landar på 16 ohm) med en Zachry D 250 basförstärkare

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-10-07 13:11

Förresten glömde att fråga, tror ni att jag kommer behöva nått motstånd till diskanten för att få jämn ljudnivå mellan diskant och bas?
Båda har ju en impedans på 6 ohm..
Men det står ju "Voice Coil Resistance: 4.8 ohm" på diskanten

Bas info
Bild

Diskant info
http://www.seas.no/seas_line/tweeters/H1189.pdf

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-10-07 14:12

Olika impedanser har inget direkt samband mellan hur högt olika element låter.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-10-07 15:18

paa skrev:Olika impedanser har inget direkt samband mellan hur högt olika element låter.

Okej, vi kör på helt enkelt och ser hur det låter :)

Användarvisningsbild
Syntesis

Inläggav Syntesis » 2006-10-07 15:19

Dedär diskanterna är riktigt trevliga :D
Peerless gör okej std diskanter men de är inget att hänga i julgranen rent generellt är min uppfattning.
Bygg ihop grejjerna så får du en uppfattning hur det låter och så kan du utgå från det sedan ev köpa motstånd för att dämpa nåt register.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-10-07 15:20

Syntesis skrev:Dedär diskanterna är riktigt trevliga :D
Peerless gör okej std diskanter men de är inget att hänga i julgranen rent generellt är min uppfattning.
Bygg ihop grejjerna så får du en uppfattning hur det låter och så kan du utgå från det sedan ev köpa motstånd för att dämpa nåt register.

Okej tack för tipset!
Tur att jag frågade här först innan jag beställde Peerless diskanterna, nu blir det Seas istället som sagt :)

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-10-08 23:01

Nu var grejerna beställda, återkommer med bilder och info om hur det låter i DIY tråden sen (ha inte för höga förväntningar bara) ;D

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-09 11:11

JB skrev:Annars har ju Vifa ett alternativ också som kostar ungefär lika mycket

http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=930968

Tror ni det skulle funka bättre? Eller lika dåligt kanske?
En mycket bra diskant som förväntas få en bra kompis att jobba med., tex vifa P17Wj innan de försvinner...

Nästa

Återgå till Köpråd