Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Borbely's 2SK170 var ju dyrare än hos Elfa. Verkar finnas tre olika 2SK170. Någon som vet vad som skiljer?

Bra, jag minns att du har nämnt det men hittade det inte i all hast.RogerGustavsson skrev:Här är data på mikrofonkapseln. http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/EM21.pdf 56-58 pF håller den.

RogerGustavsson skrev:Och förstärkning ligger på ca 58 resp. 78 ggr? Hur ser distorsionen ut? Vid vilka nivåer in-ut? 8 mV in ger ju 464 mV ut i ena fallet och 624 mV ut.
Telinga kör ju direkt utan aktiv balanserare (SSM2142) och gör en impedansbalansering efter sista FET:en. 4.7 uF + 47 Ohm på signalen och 4.7 uF + 100 Ohm från jorden.

Morello skrev:Nämen, tro på f-n - en teknik och hifi-relaterad tråd. Bra Flint!!![]()
Får man fråga varför det är ett problemed att den inte hanterar 100 ohms last? Jag tycker koppling ser fin ut annars.
RogerGustavsson skrev:Telinga kör ju direkt utan aktiv balanserare (SSM2142) och gör en impedansbalansering efter sista FET:en. 4.7 uF + 47 Ohm på signalen och 4.7 uF + 100 Ohm från jorden.

`Flint skrev:Morello skrev:Får man fråga varför det är ett problemed att den inte hanterar 100 ohms last? Jag tycker koppling ser fin ut annars.
Ett seriöst svar.
Troligen räcker inte buffertens viloström till. 4.7K är för högt för det.
RogerGustavsson skrev:Flint!
Förlåt om det blir rörigt med alla scheman....
Oavsett om jag kör med SSM2142 eller ej, så blir lasten 10 kOhm, inte 100 Ohm. Är det fortfarande osäkert om hur stor förstärkningen blir?
Vilka BF245 är det som gäller i detta sammanhang? BF245A, BF245B eller BF245C? De verkar ha en högre brusfaktor än 2SK118 och 2SK170.
Morello skrev:Jo, visst är det så, men jag undrade varför den skall lastas så in i baljan hårt.

RogerGustavsson skrev:Ser ju ut som den där kondensatorn på 10 uF skulle kunna minskas till 4.7 uF. Kondensatorn i serie med utgången skulle kunna minskas till 2.2 uF. Då sammanfaller väl avrullningen för dessa? Fu torde hamna hyfsat lågt, kanske ca -6 dB vid 8 Hz är väl ok?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster