Snyggt stadigt stativ

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mapem

Snyggt stadigt stativ

Inläggav mapem » 2006-10-09 10:33

Jag behöver ett par snygga stadiga stativ till mina små stativhögtalare. För närvarande står de på ett par Target som dels är för låga, dels lite för rangliga och "medsjungande".

Det hör till saken att jag (och särskilt min fru) tycker att hötalarstativ är väldigt fula i allmänhet i sin lackerade plåt.

Finns det några på marknaden som dels är stadiga, stumma och stabila vilket högtalarna kräver för att låta bra och som estetiskt kan tänkas passa högtalare i rosewood-betsad ask? Höjd 60 cm är lagom.

Eller ska jag bygga själv?

Tips?

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-10-09 10:37

dessa är sjukligt snygga imho....empire rc24

Bild

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-10-09 10:53

Leca-block är ruggigt lätt att pyssla med.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-10-09 10:55

Vee-Eight skrev:Leca-block är ruggigt lätt att pyssla med.

HEHE innan jag fick fram sidan visste jag vad du skulle skriva ;)

men hur snyggt är det egentligen :roll:

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-10-09 11:12

Haakanbraakan:

De e la sketasnyggt, fattaladu! Sabbgörka! :wink:

Lecablock allena är inte så värst extravagant, helt riktigt. Därför får man tänka ut hur man skall utnyttja materialet maximalt.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-10-09 11:32

Lecablock är brutalt mycket snyggare än Empire-stativ, särskilt med OA51:or ovanpå!

Empire är stadiga och bra, men de är otvivelaktigt byggda av lackerad plåt, och det skulle vi ju inte ha, ju.

Fler förslag!

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-10-09 11:38

mapem skrev:
Empire är stadiga och bra, men de är otvivelaktigt byggda av lackerad plåt, och det skulle vi ju inte ha, ju.

varför inte? dom går ju att sandfylla

eller vill du ha i trä?

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-10-09 11:56

Nja, det är mer av estetiska skäl som den lackerade plåten går bort. Och sanden ser man ju inte... :)

Trä, javisst, finns såna att köpa?

Grismannen

Inläggav Grismannen » 2006-10-09 17:22

http://ihifi.jetshop.se/default.aspx

Här finns det stativ. (Om man har en egen guldgruva hemma). :wink:

Även här. (utan gruva) :)

http://www.proson.se/index.php3?pageid=54

Dock inga 60cm. :(

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-10-10 11:09

Tack för tipsen. Dom där Compact WP-260 är ju riktigt snygga och inte helt tokdyra ändå. Rätt färg på träet dessutom.
Bild
Absolut värt att fundera på.

Prosons stativ ser inte lika förtroendegivande ut, däremot.

Användarvisningsbild
TCM

VARNING! Dum fråga på gång!

Inläggav TCM » 2006-10-10 13:04

Hoppas ni har hög tolerensnivå mot nybörjarfrågor. :D

Jag är också ute efter ett par stativ och min fråga är: brukar högtalarna "stå löst" ovanpå stativet eller brukar de fästas på något sätt?
When routine bites hard

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2006-10-10 13:21

Det beror alldeles på vad du har för krav hemma. Vanligast är att de står lösa med någon typ av dämpkuddar emellan för att vibrationer inte ska spridas.

Har du katter, hundar eller ungar som springer runt så kanske du blir tvingad att fästa på något sätt. Högtalare är ju sällan lika och fästanordningar blir för det mesta "hemmalösningar" i form av kardborreband, skruv mm. om man nu inte har ett stativ av typen som klämmer fast botten på högtalaren.

Personligen så tycker jag att det vore trevligt om högtalartillverkare som gör stativare kunde komma på någon standard för just stativinfästning. Men då man fortfarande bråkar om spikes och dämpkuddar så är det nog en omöjlighet.

/Christian

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-10-10 13:32

Jag har barn - det var därför jag frågade. Jag kommer troligtvis möblera om lite och de eventuella stativen skulle hamna ganska nära en springväg :D
When routine bites hard

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-10-10 13:39

Ingen lätt fråga! Hur man fäster eller ställer högtalarna på stativen beror på såväl högtalarna som stativen. Mina nuvarande på mina nuvarande stativ (de som jag vill ersätta) låter bäst med koner mellan högtalare och stativ. Halvbra med blue-tak men "ofokuserade" med kuddar. De förra högtalarna på samma stativ lät bra på kuddar men bumligt när de var fastskruvade i stativen. När sonen var liten hade jag dem fastskruvade ändå.

Kuddar är i mitt fall liktydligt med SD-fötter.

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2006-10-10 13:45

Stativ i form av väggfästen är ju ett alternativ. Då är golvet fritt så det är ju väldigt behändigt ur städperspektiv och dessutom så måste man då knuffa till högtalaren däruppe på väggen för att kunna välta den.

Dock måste man ha högtalare som låter bra nära bakvägg och så finns det dom som tycker att stativ är snygga.

/Christian

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-10-10 15:23

mapem skrev:När sonen var liten hade jag dem fastskruvade ändå.

Skruvade du fast högtalarna direkt i stativet, eller använde du någon slags fästanordning? Finns det färdiga hål i stativen för att fästa på detta sätt? Använde du någon slags dämpning mellan stativ och högtalare? Det verkar lite tråkigt att göra hål i högtalarna :( [det blev 100 frågor på en gång - ursäkta alla frågor i din tråd]

Kanske blir nödvändigt p.g.a. den lilla vilden hemma. :D
When routine bites hard

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2006-10-10 17:28

I mina stativ finns små hål i översta plattan, jag drog helt sonika in några korta självgängande skruvar genom hålen och in i de stackars högtalarna, som var tillverkade av vacker ek. Hålen blev knappt märkbara och hindrade inte att jag kunde sälja högtalarna senare.

Återgå till Köpråd