Squeezeebox får toppbetyg i High Fidelity!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-09 11:42

Mikael2 skrev:Den är ju nyss testad med mätningar i Stereophile för den som är nyfiken.

http://www.stereophile.com/budgetcomponents/906slim/index.html

Låter som ett gott betyg med hänsyn till apparatens pris. Snart kan man väl köpa nätdelar och andra ombyggnadskit som kostar det mångdubbla :-)

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-09 12:16

Att dömma av mätningar torde det nog vara klokt att nyttja en extern och högklassig DAC till den däringa boxen. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-10-09 12:49

Bill50x skrev:
Mikael2 skrev:Den är ju nyss testad med mätningar i Stereophile för den som är nyfiken.

http://www.stereophile.com/budgetcomponents/906slim/index.html

Låter som ett gott betyg med hänsyn till apparatens pris. Snart kan man väl köpa nätdelar och andra ombyggnadskit som kostar det mångdubbla :-)

/ B

Det finns redan :D

http://www.boldercables.com/servlet/Detail?no=377
http://www.boldercables.com/servlet/Detail?no=372
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-09 12:53

Morello skrev:Att dömma av mätningar torde det nog vara klokt att nyttja en extern och högklassig DAC till den däringa boxen. 8)

Det är på sätt och vis synd att boxen inte hanterar video. Då hade det räckt med en Denon-receiver, SB, en platt-tv och ett par högtalare för att få ett trevligt system :-)

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-09 12:58

Tacka vet jag riktiga fonogram - gärna med storbandsjazz på. :P
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-10-09 13:21

Sköna snubbar på Bolder Cables:

We now offer an option to upgrade the Sonicap 2 bypass cap to a Teflon cap, The Sonicap Platinum, This is one of the best sounding caps in the world. This will give a far more "realistic" sound to the SB3

Bybee Purifiers can also be inserted in the analog signal path. Each version gives the SB it's own unique sound. The Gold is very warm and mellow but with great, natural detail. It has a very "organic", analog tone to it. The Silver is very accurate and dynamic. The copper is not as dynamic or smooth as the Silver or Gold, but it will improve the overall sound by removing noise.
(...)
You can hook the SB3 directly to your power amps. It has an internal volume control that sounds fantastic.

Men vad gäller strömförsörjningen:
Anser ni andra att den nuvarande är ett problem?
Finns det några prisvärda alternativ att köpa i handeln?
...perspektiv...

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-10-09 14:23

Guldfisk skrev:
Sköna snubbar på Bolder Cables:

Ja, alltid lika kul med ofärgande elektronik.

Mvh

Användarvisningsbild
McFlippaFlaster

Inläggav McFlippaFlaster » 2006-10-09 14:26

Finns det möjlighet att kontrollera volymen via sb? tänkte man kunde skippa försteget och ta signal rakt in i min dcx2496. Låter riktigt spännande detta! Behöver köpa mig en ny cd, men efter att ha läst denna tråd känner jag mig benägen att överge det och istället köpa mig en sb.

Användarvisningsbild
theSaint

Inläggav theSaint » 2006-10-09 14:34

Jag använder också en intel Mac. Jag kör dock optiskt till förförstärkaren. Låter inte dumt alls :)

Har tyvärr ingen SB. Hade gärnat testat och jämfört. SB verkar ju trevlig just för att den beskrivs som liten men ändå tillräckligt stor för att visa vilken låt som spelas. Undras om det gäller även om man har lite halvtaskig syn som jag har?

Har faktiskt funderat på att vägghänga min iMac. Då kan den ju agera mer som ett mediacenter och mindre som dator.

Testen i MOLT blir ju högintressant!!!!

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-10-09 15:47

Stereophile skrev att volymkontrollen var digital, så då ger man upp upplösning.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2006-10-09 16:01

Det är på sätt och vis synd att boxen inte hanterar video. Då hade det räckt med en Denon-receiver, SB, en platt-tv och ett par högtalare för att få ett trevligt system

vissa av denons recivrar som kann streama från en dator kan säkerligen relativt enkelt fås att spela video från datorn åckså
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
McFlippaFlaster

Inläggav McFlippaFlaster » 2006-10-09 16:08

guldfisk skrev:Stereophile skrev att volymkontrollen var digital, så då ger man upp upplösning.

Attans då! blir väl iofs ingen större förändring, skönt att lbli av med en låda bara....

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-09 16:27

theSaint skrev:[...]Undras om det gäller även om man har lite halvtaskig syn som jag har?[...]

Med det största typsnittet (det finns tre storlekar) uppskattar jag att bokstäverna ca 1,2-1,5 cm stora. Jag mäter när jag kommer hem från jobbet.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-09 16:28

Inga problem att läsa på 4-5 meter iaf.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-09 22:31

Koffe skrev:Jag mäter när jag kommer hem från jobbet.
9mm höga. Mycket stor kontrastverkan. Tydliga fonter. :-)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-09 23:11

McFlippaFlaster skrev:
guldfisk skrev:Stereophile skrev att volymkontrollen var digital, så då ger man upp upplösning.

Attans då! blir väl iofs ingen större förändring, skönt att lbli av med en låda bara....
Jepp. Det är synd. Men i pratiken så brukar jag ställa volymen på förstärkaren på "finlyssningsvolym" och sen dämpa digitalt (vid behov) på Squeezeboxen. På det viset använder jag bara övre registret av den digitala kontrolen och jag dämpar bara när jag inte finlyssnar (vilket inte "hörs"). Funderar på att skippa den integrerade förstärkaren och bygga något passivt och sen direkt till ett slutsteg. Alternativ sätta en potentiometer på baksidan av SB3:an för lagom dämpning.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-10 11:43

Varför inte bara ha SB volymen på max och köra med fjärren till stärkaren?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-10 11:48

Påverkar volymreglaget även den digitala utgången?

Den analoga utgången verkar ju hur som havet ganska tveksam, men att komplettera med en extern DAC behöver ju inte vara dyrt.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-10-10 12:02

Ja, volymen finns digitalt men går att stänga av.

Användarvisningsbild
McFlippaFlaster

Inläggav McFlippaFlaster » 2006-10-10 12:16

hmm passivt försteg, inte dumt alls Koffe! Har en integrerad Denon ståendes som försteg just nu och vil bli av med den. Kikade lite på de passiva förstegen du länkade till, såg ju lagom ut!

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-10 12:21

Morello skrev:Påverkar volymreglaget även den digitala utgången?

Den analoga utgången verkar ju hur som havet ganska tveksam, men att komplettera med en extern DAC behöver ju inte vara dyrt.

Det går att stänga av volymkontrollen till den digitala utgången så att den skickar vidare helt förbi volymreglering. Jag har inte provat själv (har ingen extern DAC) men jag har inte sett att någon har felanmält funktionen i deras forum. :-)

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-10-10 12:49

guldfisk skrev:Sköna snubbar på Bolder Cables:

Jag ska inte försvara dom, men det finns en hel del som tycker att dom gör ett bra jobb:

http://www.enjoythemusic.com/magazine/e ... of2006.htm
http://www.audiocircle.com/circles/index.php?board=11.0

Å andra sidan finns det en del som är lite trötta på alla uppgraderingar som alltid ska göras, framför allt diskussion om den nya Transporter (för tillfället en 25 sidor lång diskussionstråd hos Slim Devices):

The modifying crowd and the Transporter
When routine bites hard

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-10-10 12:59

Koffe skrev:
Morello skrev:Påverkar volymreglaget även den digitala utgången?

Det går att stänga av volymkontrollen till den digitala utgången så att den skickar vidare helt förbi volymreglering. Jag har inte provat själv (har ingen extern DAC) men jag har inte sett att någon har felanmält funktionen i deras forum. :-)

Jag kör så, signalen passerar boxen bitperfekt :).

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2006-10-11 07:39

Läste testen i HF igår. Jag blir mer och mer sugen på att skaffa en sån där Squeezebox ju mer jag tänker på det. Det är bara det att då måste jag även skaffa nån form av trådlöst nätverk hemma och sånt är jag inte speciellt haj på. Jag och en polare har varsin våning i en villa. Nere hos honom står ett bredbandsmodem. Vi har inte skaffat nån router än, så vi kan bara surfa en i taget. Vill man surfa får man alltså ta ut den andres nätverkskabel ur modemet och stoppa i sin egen... Den som lever får se.

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-10-11 08:13

Stranne skrev:Läste testen i HF igår. Jag blir mer och mer sugen på att skaffa en sån där Squeezebox ju mer jag tänker på det. Det är bara det att då måste jag även skaffa nån form av trådlöst nätverk hemma och sånt är jag inte speciellt haj på. Jag och en polare har varsin våning i en villa. Nere hos honom står ett bredbandsmodem. Vi har inte skaffat nån router än, så vi kan bara surfa en i taget. Vill man surfa får man alltså ta ut den andres nätverkskabel ur modemet och stoppa i sin egen... Den som lever får se.

En sån här skulle kunna göra alla flugor på smällen då ;).

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2006-10-11 10:26

Tackar. Det får väl bli nåt sånt ja. Ska ta och kolla upp det lite bättre framöver. Just nu hinns det inte med egentligen...

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-10-11 11:52

Stranne skrev:Vill man surfa får man alltså ta ut den andres nätverkskabel ur modemet och stoppa i sin egen... Den som lever får se.

Innebär det att ni redan har nätverkskabel dragen i huset? I så fall är det ju bara att utnyttja de befintliga kablarna (och köpa en trådbunden router). Även om jag tror att det går relativt lätt att koppla ihop ett trådlöst SB-system, så tror jag att det går ännu lättare med ett trådbundet.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2006-10-11 12:29

Njae, kabeln som går från honom upp till mig är högst provisorisk. Den löper över golvet nere, upp genom trappan och över golvet fram till datorn uppe hos mig...

Användarvisningsbild
theSaint

Inläggav theSaint » 2006-10-11 13:39

Nice!

Textstorleken verkar inte vara något hinder för min del då :) Mycket spännande tester att se fram emot :)

Användarvisningsbild
PaulJohansson

Inläggav PaulJohansson » 2006-10-11 14:07

Finns det något särskilt skäl till att ingen nämner Yamaha mcx-1000 i dessa diskussioner? Reas ut på ett par ställen till halva priset.

För 10 laxar får man alltså avspelare/brännare, hårddisk, nätverk, ministereo till sovrummet med tillgång till all musik. Inget behov för pc.

Yamahas sida

http://www.yamaha.com/yec/products/musiccast/

Finns kanske nåt skäl till att den aldrig aktualiserats i dessa diskussioner, nyfiken på varför.

http://www.audioholics.com/productreviews/avhardware/yamaha_musiccast_1.html

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi