Moderator: Redaktörer

RogerGustavsson skrev:Distorsionen verkar lite hög bara. Om man tar bort kondensatorn på 47 uF minskar förstärkningen? Och disten också?
Flint skrev:Global feedback här måste i så fall bli från utgången till ingångsgaten för att hamna rätt i fas. Då måste det bli baltastora motstånd för att behålla ingångsimpedansen hög. Dessutom minskar förstärkningen för mycket om det ska ge något.
Med två SRPP-steg i serie skulle det å andra sidan gå bra att motkoppla från utgången på andra steget till första stegets undre source.
1Meg & 1Meg klappar fast övre feten på halva matningsspänningen.
Kondingen släpper upp AC till gaten så att den övre feten jobbar i push/pull med den undre.
Vad är en CCS?
/
Flint skrev:Det finns en version av SRPP som ser ut så här. Den har inte fast bias utan FETarna måste matchas för att rätt arbetspunkt skall gälla. Förstärkningen är något högre beroende på att det tillkommna 1K-motståndet ger övre feten mer AC och därmed förstärkning (min tolkning). Dist som den första kopplingen. -46dB vid 500mV ut på första övertonen. Runt 0.5%. Förstärkning 93ggr.
Flint skrev:Ska kolla. Men jag litar inte riktigt på distsimuleringen. Egentligen borde vi (någon eller jag) göra ett provbygge och mäta upp det med datorn. Tills dess får disten räknas som hypotetisk. Det bästa vore om Morello kunde göra det eftersom han har ett bra ljudkort. Det finns säkert flera här som har dom rätta förutsättningarna men när det kommer till handling är det inte alltid lika lätt.
Sigurd_Ruschkowski skrev:prova att öka matningsspänningen - det kan/ska sänka disten. Ca 24V.
Flint skrev:Sigurd_Ruschkowski skrev:prova att öka matningsspänningen - det kan/ska sänka disten. Ca 24V.
Du är välkommen att bidraga med egna simuleringar. Jag följer i första hand Rogers intention, eftersom han är trådskaparen.
Dist med 47uF inkopplad. Utspänning 500mV. Matningsspänning:
9V - 0.55% Förstärkning = 93 ggr.
24V - 0.38% Förstärkning = 114 ggr.
/
Flint skrev:Som jag sa, det ger fel fas. Blir inverterad motkoppling dvs. medkoppling.
Sigurd_Ruschkowski skrev:Vad är det vi ser i den gula och gröna kurvan?
Det står V på Y-axeln men det är väl ggr vi ser?
Dvs gain.
Vad anv. du för simulator, Flint?
RogerGustavsson skrev:Verkar vara en fördel om man kan använda någon av de färdigmatchade FET:ar som Borbely har. BF245 har han inte i prislistan, en BF246 däremot och så har han tre versioner av 2SK170. Matningsspänningen kan om så skulle vara höjas till 48 V (=16 st celler om 3V/125 mAh).
Flint skrev:Sigurd_Ruschkowski skrev:Vad är det vi ser i den gula och gröna kurvan?
Det står V på Y-axeln men det är väl ggr vi ser?
Dvs gain.
Vad anv. du för simulator, Flint?
Kurvorna bygger på 1V in utan att ta bry sig om kretsens egna begränsningar vad gäller max utnivå. Alltså blir svaret i ggr.
Alternativt går att välja logaritmisk presentation dvs. i dB.
Gul kurva är alltså förstärkt av den inverterade motkoppling som kopplingen innebär.
Programmet heter CircuitMaker 2000. Uppköpt av Altium och nedlagt.
Börjar bli några år nu så komponentbanken börjar damma lite, men den går ju att komplettera.
Du då, program?
Sigurd_Ruschkowski skrev:2SK389 från Toshiba är en lågbrusig JFET som anv
i många high-end förstärkare.
De finns i GR, BL, V-versioner precis som SK170.
Men den är stor!!!
Sigurd
RogerGustavsson skrev:Sigurd!
Kan du inte göra någon simulering av Flints krets där du byter till 2SK170GR? Ett par av motstånden bör kanske ändras men utslut kondensatorn på 47 µF. Matningspänningen kan vara 24 V eller mer om det är någon fördel.
Sigurd_Ruschkowski skrev:*$
.model J2sk389 NJF(Beta=51.76m Rs=8.008 Rd=8.008 Betatce=-.5 Lambda=11.22m
+ Vto=-.5275 Vtotc=-2.5m Cgd=18.28p M=.3367 Pb=.3905 Fc=.5
+ Cgs=20.07p Isr=112.8p Nr=2 Is=11.28p N=1 Xti=3 Alpha=10u Vk=100
+ Kf=92.85E-18 Af=1)
Sigurd_Ruschkowski skrev:Jag kör med:
Altium Designer 6
MicroCAP 7
MicroCAP8 demo
MicroSIM
PSPICE från OrCAD från Catena
TINA
SIMmetrix 9
LTSPice (som är gratis)
MicroCAP är en ny favorit och det är den jag vill anv för att simlera transistorkopplingar,
men jag vet ännu inte hur man får fram THD....
Sigurd_Ruschkowski skrev:Jo, det kan jag väl göra.
På tisdag.
SigurdRogerGustavsson skrev:Sigurd!
Kan du inte göra någon simulering av Flints krets där du byter till 2SK170GR? Ett par av motstånden bör kanske ändras men utslut kondensatorn på 47 µF. Matningspänningen kan vara 24 V eller mer om det är någon fördel.
Flint skrev:Sigurd_Ruschkowski
Mina värden bygger på anpassning till ca. 1mA (1Kohm) med BF245A
och kan ju rimligen inte stämma för 2SK170 som har helt andra egenskaper.
Kretsenskonceptet blir ju dock detsamma.
Vilken tomgångsström har din krets?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 23 gäster