Förstärkning i mikrofon

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-10 14:14

Sigurd_Ruschkowski
OK, humant.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-10-10 18:42

Flint skrev:Nu ska vi si.

500mV ut, första övertonen på 0.158%
Förstärkning 75ggr.

Bortplockandet av kondingar innebär att den som är kvar
kan göras mindre. Nu 1.5uF för fu 10Hz -3dB

Grupparbetet går just nu bra.

Bild

Ja, det där ser rätt bra ut. Passande förstärkning och rimlig distorsion, även om den kunde vara lägre.

Bild

Ser intressant ut! Låg distorsion men möjligen lite knapp förstärkning. Ändras förstärkningen med 2SK170GR?

Ni jobbar på bra!!!

Matchade 2SK170 har Borbely Audio, men vem har matchade BF245A över disk? Eller kan någon matcha några åt mig? Högohmsmotstånd är också lite problematiskt att få tag, i alla fall de riktigt små. Fick inga som varuprov från Powertron....

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-10 19:06

Roger

Matchning av BF245A, vet ej, men som det ser ut kommer 2SK170 att arta sig bättre. Men förstärkningen 28dB verkar som sagt lite lågt. 25ggr.

Jag sitter och retar upp mig. För lite fetar att välja på. Ska det vara så förbannat svårt att tota ihop några vettiga matchande komplementerande fetskrällen?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-10-10 19:42

Oaktat att Sigurds senaste alster verka superintressant. Har ett schema med några frågetecken. http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/G.pdf

Med den förstärkningen som den kopplingen ger kan man möjligen behöva använda en dämpsats (pad) ibland. En sådan återfinns på Nakamichi-micken i form av en kondensator. Hur stor ska en sådan vara för att dämpa 10-15 dB? Utgången gör man impedansbalanserad. Vilket värde kan då motståndet i serie med signalen få? Kretsen före har ju någon serieresistans, det kan väl mätas på något sätt?

Sigurd_Ruschkowski

Inläggav Sigurd_Ruschkowski » 2006-10-10 19:47

Flint skrev:Roger

Matchning av BF245A, vet ej, men som det ser ut kommer 2SK170 att arta sig bättre. Men förstärkningen 28dB verkar som sagt lite lågt. 25ggr.

Jag sitter och retar upp mig. För lite fetar att välja på. Ska det vara så förbannat svårt att tota ihop några vettiga matchande komplementerande fetskrällen?

Det är ofta ett litet problem att man nåstan alltid måste match JFETar om man vill få ut max prestanda.
Om man inte är så kinkig elle rkör med återkoppling är det inte så viktigt - bara man anv samma GR, BL, V.

Borbely har som sagt matchade så det är inget problem.
Han får jobba rätt hårt för att få till de och måste köpa in 1000-tal,
så det är rätt billigt att få dem matchade.

BF245 skulle jag inte använda.

Ja, gain ändras med Idss dvs det ändras mellan olika SK170BL och alltså mellan GR och BL och V.

Flint,
det finns som sagt 2S389 som är en matchad variant, så man får två identiska trissor, men vilket Idss som detta par har det vet man inte.
Inte exakt i alla fall utan bara i vilket område som Idss hamnar
it. Se databladet.

Jag fick idag hem 10 st 2SK389V från Borbely :)
Då jag inte behöver så många är priset helt OK.

Sigurd

Sigurd_Ruschkowski

Inläggav Sigurd_Ruschkowski » 2006-10-10 19:49

Roger,
hur ska du göra för att få balanserat?
:?: :?: :?:

Flint,
för att få balanserat ut så kan man ju anv en diffkoppling så har man balanserat ut direkt - bara att buffra dessa utgångar.
Vad tror du om det?

/S

Sigurd_Ruschkowski

Inläggav Sigurd_Ruschkowski » 2006-10-10 19:51

RogerGustavsson skrev:Oaktat att Sigurds senaste alster verka superintressant. Har ett schema med några frågetecken. http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/G.pdf

Med den förstärkningen som den kopplingen ger kan man möjligen behöva använda en dämpsats (pad) ibland. En sådan återfinns på Nakamichi-micken i form av en kondensator. Hur stor ska en sådan vara för att dämpa 10-15 dB? Utgången gör man impedansbalanserad. Vilket värde kan då motståndet i serie med signalen få? Kretsen före har ju någon serieresistans, det kan väl mätas på något sätt?

Roger,
kan du berätta lite om impedansbalansering?
Varför?
Vad är det?
Hur fung det?
För- och nackdelar?

Sigurd

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-10 20:33

Sigurd_Ruschkowski skrev:Flint,
för att få balanserat ut så kan man ju anv en diffkoppling så har man balanserat ut direkt - bara att buffra dessa utgångar.
Vad tror du om det?

Balanserat hela vägen vore förstås kul. Inte fel. Komplementära fetar?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-10-10 21:00

Impedansbalansering är det förmodligen i de flesta mikrofoner. Förklaras rätt bra här: http://www.xs4all.nl/~pa0nhc/Diversen/Behringer_C2/EN_BehringerC2useAndModification.htm

Linkwitz använder det också: http://www.linkwitzlab.com/images/photos/mic-amp.jpg

Och så här beskriver Jensen det hela, kolla figur 2.4: http://www.jensen-transformers.com/an/an003.pdf

Det är ju mottagarsidan som står för störreduktionen, inte sändarsidan. Schemat som jag fick från Telinga har också en impedansbalanserad utgång. Det "övre" motståndet typiskt 47 Ohm som tillsammans med steget före ger ca 100 Ohm. Från jorden kör man 100 Ohm.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-10 21:05

Det där känner inte jag heller till. Blir att läsa på.

Sigurd.
Är BF245A skit?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-10-10 21:16

Och jag som trodde ni var de elektronikkunniga? Den här lilla rackaren, Project 93, har också en impedansbalanserad utgång: http://sound.westhost.com/p93-f6.gif Har faktiskt ett kort till den liggande.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-10 21:23

Med risk för att göra bort mig så tolkar jag det så här. Man måste chansa lite i livet för att få spänning.
Ett motstånd i serie med den heta signalen ut från micken in på ett av stiften och samma värde på motstånd på det andra stiftet till jord. Motstånden bildar en spänningsdelare med mickförstärkarens ingångsimpedans och därmed sänks insignalen till steget. Ju större yttre motstånd - ju större sänkning.

Men kopplingen är inte traditionellt balanserad, dvs med två motfasiga lika stora nyttosignaler.

/

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-10-10 21:53

Tar också risken... rätta mig om jag har fel! Signalen från mikrofonen tas emot av ett differentiellt steg som undertrycker de likfasiga störningarna. Det ska väl räcka?

Finns några trådar på forumet om balanserade överföringar t.ex. http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=6515&highlight=semibalanserad.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-10 22:01

RogerGustavsson skrev:Tar också risken... rätta mig om jag har fel! Signalen från mikrofonen tas emot av ett differentiellt steg som undertrycker de likfasiga störningarna. Det ska väl räcka?

Finns några trådar på forumet om balanserade överföringar t.ex. http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=6515&highlight=semibalanserad.

Jodå, men vid längre kabellängder har man nytta av äkta balansering att den tar ut störningen som dyker in på kabeln också. Jag frågade i början om balansering var nödvändig just av den anledningen. Vid kortare kabel och låg impedans som här tror/tycker jag inte att det behövs. Det verkar också som om man mer och mer går ifrån det vilket tyder på att det går bra ändå. Detta bara som en reflektion och inte en pekpinne.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-10-10 22:07

Den här har jag ju länkat till tidigare: http://www.dself.dsl.pipex.com/ampins/balanced/balanced.htm

Figur 4a och 4b är det väl som kan jämföras.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-10 22:18

Det ligger något i det. Ledarna ser ju ut att ligga i motfas iom. att motståndet till jord finns i micken. Har aldrig tänkt i dom banorna. Bra. Grupparbete. Nu lärde jag mig något nytt. Tack.

Nu förstår jag också vad du menade i början av tråden när det här kom upp.

/

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-10-11 07:06

Sigurd_Ruschkowski skrev:Ja, gain ändras med Idss dvs det ändras mellan olika SK170BL och alltså mellan GR och BL och V.

Sigurd

Sigurd!

Vilken Idss ska jag sträva efter om jag vill hålla förstärkningen hög? Vilken Idss har du simulerat efter? Är det något jag begär vid beställning hos Borbely? Det är väl bara de två FET:arna på utgången som bbehöver matchas till varandra? Kan simuleringen visa utgångsimpedansen, alltså före seriekondensatorn? Vill ju impedansbalansera utgången enligt länkarna ovan.

Sigurd_Ruschkowski

Inläggav Sigurd_Ruschkowski » 2006-10-11 11:12

Komplementärt vore bra för det minskar disten men kräven oxå
plus- och minusmatning vilket jag inte vet om Roger vill ha.
Allt skulle bli så mkt bättre med dubbla matningsspäningar :)

Men det behövs fler JFETar och det verkar vara trångt i röret.

Sigurd

Flint skrev:
Sigurd_Ruschkowski skrev:Flint,
Vad tror du om det?

Balanserat hela vägen vore förstås kul. Inte fel. Komplementära fetar?

Sigurd_Ruschkowski

Inläggav Sigurd_Ruschkowski » 2006-10-11 11:15

RogerGustavsson skrev:Och jag som trodde ni var de elektronikkunniga? Den här lilla rackaren, Project 93, har också en impedansbalanserad utgång: http://sound.westhost.com/p93-f6.gif Har faktiskt ett kort till den liggande.

Elektronik är ett gigantiskt område - ingen kan allt.

Sigurd

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-11 11:18

(Raderade inägget eftersom det kunde tydas som politiskt.)
Senast redigerad av Flint 2006-10-11 13:54, redigerad totalt 1 gång.

Sigurd_Ruschkowski

Inläggav Sigurd_Ruschkowski » 2006-10-11 12:03

Flint skrev:Det där känner inte jag heller till. Blir att läsa på.

Sigurd.
Är BF245A skit?

BF245 är bra på det den ska användas till nämnligen UHF/VHF-förstärkare,
men som audiotransistor är den inte gjord att anv som.

2SK170 / 2SJ74 är det bästa paret JFETar som idag finns på marknaden (och som fortfarande tillverkas idag) för audio.

Jag planerar att bunkra dem. Verkar som om alla JFET-audiotransistorer slutar tillverkas. Speciellt svårt är det för tillverkarna att få dem ROHS-godkända och då lägger en del tillverkare sonika ned tillverkningen.

Sigurd

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-11 12:10

Sigurd_Ruschkowski skrev:BF245 är bra på det den ska användas till nämnligen UHF/VHF-förstärkare, men som audiotransistor är den inte gjord att anv som.

Det svaret accepterar jag inte utan att du redogör för och motiverar vad som avgör skillnad/verkan.

Sigurd_Ruschkowski

Inläggav Sigurd_Ruschkowski » 2006-10-11 12:28

Roger,

ja, du behöver berätta för Borbely att du önskar (jag säger önskar - allt finns naturligtvis inte) vad du vill ha för Idss-värden.

Ja, bara de två utgångsJFETarna behöver matchas i min koppling.

Gain för ett common Source steg är:

Av = gm * Rd där Rd = drainmotståndet
och gm = - 2 * Idss * (1 - Vgs / Vp) / Vp

Av = - Rd * 2 * Idss * (1 - Vgs / Vp) / Vp

så visst, mer Idss ger mer gain. Du kan ju beställa V-varianten
för max gain.

Jag har anv Idss = 10mA i min sim.

Rout borde vara runt 50 - 100 Ohm med tanke på de två motståndeni buffertsteget, men jag ska simulera o kolla.

Sigurd

RogerGustavsson skrev:
Sigurd_Ruschkowski skrev:Ja, gain ändras med Idss dvs det ändras mellan olika SK170BL och alltså mellan GR och BL och V.

Sigurd

Sigurd!

Vilken Idss ska jag sträva efter om jag vill hålla förstärkningen hög? Vilken Idss har du simulerat efter? Är det något jag begär vid beställning hos Borbely? Det är väl bara de två FET:arna på utgången som bbehöver matchas till varandra? Kan simuleringen visa utgångsimpedansen, alltså före seriekondensatorn? Vill ju impedansbalansera utgången enligt länkarna ovan.

Sigurd_Ruschkowski

Inläggav Sigurd_Ruschkowski » 2006-10-11 12:29

OK.

/S

Flint skrev:
Sigurd_Ruschkowski skrev:BF245 är bra på det den ska användas till nämnligen UHF/VHF-förstärkare, men som audiotransistor är den inte gjord att anv som.

Det svaret accepterar jag inte utan att du redogör för och motiverar vad som avgör skillnad/verkan.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-10-11 13:23

Sigurd_Ruschkowski skrev:Komplementärt vore bra för det minskar disten men kräven oxå

Sigurd

Jodå, plus- och minusmatning går väl bra så länge det inte blir för många olika spänningar. Det är trångt i röret, framförallt direkt bakom mikrofonkapseln. Där sitter idag ett runt kretskort (ca 18 mm). Några av komponenterna bör sitta nära kapseln. Längre bak i röret finns ett större utrymme (dia 18 x längd 50 mm) som också kan användas, t.ex. för en god kabeldrivare. I mellan de båda utrymmena finns ett batterifack som kan ta max 16 st CR1632-celler (3V/125 mAh).

för max gain.

Rout borde vara runt 50 - 100 Ohm med tanke på de två motståndeni buffertsteget, men jag ska simulera o kolla.

Här är min kunskapsnivå begränsad.... Värden på Idss och Vgs hittar jag i databladet för 2SK170. Vad är Vp för något? Säg att jag får tag i 2SK170V med Idss=15 mA. Hur mycket ökar då förstärkningen i din krets? Ska samtliga FET:ar ha samma Idss?

Sigurd_Ruschkowski

Inläggav Sigurd_Ruschkowski » 2006-10-11 18:59

Vp är pinch-off-spänningen, dvs den gate-source-spänning som reducerar Id till ett mkt lågt värde (ung- 0,1uA).

RogerGustavsson skrev:
Sigurd_Ruschkowski skrev:Komplementärt vore bra för det minskar disten men kräven oxå

Sigurd

Jodå, plus- och minusmatning går väl bra så länge det inte blir för många olika spänningar. Det är trångt i röret, framförallt direkt bakom mikrofonkapseln. Där sitter idag ett runt kretskort (ca 18 mm). Några av komponenterna bör sitta nära kapseln. Längre bak i röret finns ett större utrymme (dia 18 x längd 50 mm) som också kan användas, t.ex. för en god kabeldrivare. I mellan de båda utrymmena finns ett batterifack som kan ta max 16 st CR1632-celler (3V/125 mAh).

< Hur mycket ökar då förstärkningen i din krets?

Min modell för SK170 har 10mA, så jag vet ej.
Dock har jag funderat lite och det finns fler begränsningar för gain
än bara Idss. Matningsspänningen och max sving tex.

för max gain.

Här är min kunskapsnivå begränsad.... Värden på Idss och Vgs hittar jag i databladet för 2SK170. Vad är Vp för något? Säg att jag får tag i 2SK170V med Idss=15 mA. Hur mycket ökar då förstärkningen i din krets? Ska samtliga FET:ar ha samma Idss?

Sigurd_Ruschkowski

Inläggav Sigurd_Ruschkowski » 2006-10-11 19:01

Roger,
:idea:
dags att börja bygga!

Simuleringar är en sak, men det är i riktiga världen man får veta
hur bra det fungerar.

Sigurd

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-10-11 20:11

Det kan du säkert ha rätt i!

Jag har pulat lite och det borde gå att klämma ner komponenterna på ett litet runt kort. http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/Sigurd_Roger.pdf

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-12 01:49

Nu kanske jag stör er när ni börjar hitta ett koncept men jag kunde inte låta bli.
Jag har bytt till en vanlig trissa som utgångsbuffert och det visde sig vara vettigt.

Ut 500mV.
Första övertonen på -64.26dB = 0.06%
Förstärkning 80.7ggr.
Utimp. 80ohm
Total strömförbr. 3.5mA

Bild

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-10-12 07:07

Det är bara att störa på! Morello verkade också vilja presentera ett förslag...

Flint, ditt senaste förslag kombinerar ordentlig förstärkning med rimligt låg distorsion. Hade varit bra om den kört med 2SK170 eftersom de kan köpas matchade till vettiga priser.

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum