Hej! Jag fick just ett par MP2 och ett par AB-11 (om jag förstått det hela rätt) av min morbror. Martin Persson var tydligen hans klasskompis farbror, och de hälsade på i solnatrakten där han då bodde.
MP2'orna är i rätt ok skick, även om pappersdiskanterna ser lite slitna ut, och låter helt sjukt bra! Och då har jag bara testat att driva dem med min T-Amp och mobilen som ljudkälla. De verkar ge basrespons i princip lika långt ned som mina Compact ML-30! MP2'orna är i 4 Ohms-utförande.
AB-11orna är det lite värre med. Det är nämligen så att den ena är stämplad med 4 Ohm undertill och den andra 8 Ohm

. Jag vet inte hur det kommer sig att min morbror fått tag på två olika varianter, men jag fastställde iaf att det stämde med multimetern. Baselementet i 8 Ohmaren ser lite tröttare ut än det som sitter i den andra - gummiupphängningen är inte fullt lika spänstig.. Jag provspelade dem iaf, och efter att allt damm vibrerats ur elementen lät det förjäkla fint för storleken på dem! Jag kunde faktiskt inte urskilja någon volymskillnad ur höger resp. vänster.. vilket kanske hade varit att vänta under omständigheterna? Jag är i vilket fall som helst djupt imponerad av båda högtalarna.
Vet någon hur AB-11'orna är uppbyggda? Kommer det varierande motståndet på annorlunda koppling av elementen? I så fall kanske det ä r något jag kan justera själv? Kan man kompensera för de olika motstånden på annat sätt med ett motstånd i serie med högtalaren eller dylikt?
Kom gärna med förslag!
Eftersom man inte kan bifoga bilder här slängde jag upp några på minhembio istället:
http://minhembio.com/Ree/181096/.