mp - carlssonlika högtalare

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

mp - carlssonlika högtalare

Inläggav celef » 2006-10-10 18:10

kan någon berätta mer om dessa?

Bild

fler bilder finns här http://web.telia.com/~u57700380/mp.html
Bikinitider

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-10-10 20:00

Det ser ut som en Martin Persson MP 2 från 1973.
23 L sluten låda
Bas 20 cm
Fyra diskanter diam 5,5 cm
Mått 28x28x52
40 W
Imp 4 ohm (fanns även med 8 eller 16 ohm)
Vikt 10 kg
Diskantspridning 130 grader
Kostade 675 kr
Fanns i teak, ek jakaranda, valnöt och furu.

Jag har ingen aning om hur den lät/låter.
Koppla upp den och rapportera!

En mindre modell med bas 16, 5 cm och mindre till yttermåtten hette MP 1.
:)

Användarvisningsbild
Rullake

Inläggav Rullake » 2006-10-10 21:14

Har ett par MP2 högtalare. Hittade dom nyligen på ett återbruk med trasiga baselement som jag har bytt ut mot ett par gamma basar från Hifikit. Endel diskanter var också trasiga i upphängningen som jag åtgärdade med silikon. Jag har precis kopplat in dom som surrounder så jag får återkomma med intryck när jag provat lite mer.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-10-10 21:28

Dom ser ut att behöva en dammsugning ivarjefall ;)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2006-10-10 21:29

wow, tack för alla data! även priset, imponerande!!

jepp, jag ska provspela dem men först efter lite rengöring. kopplade dock in ena lådan på datorn å det lät rätt så ok - iaf jmfr datorns plastburkar. lät lite bassvagt men som surroundare kan de kanske funka.

elementen ser peerless-lika ut, väldigt likartade dem på sonabs 70-talare, dock med fördelen att basarnas upphängning har åldersbeständigt kantgummi.
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2006-10-10 21:35

kan ju nämna att de även luktar illa. de kanske har stått under någons säng?? där brukar det bli rejält dammigt å lukta illa 8O
Bikinitider

Kranzberg

Inläggav Kranzberg » 2006-10-11 06:33

celef skrev:kan ju nämna att de även luktar illa. de kanske har stått under någons säng?? där brukar det bli rejält dammigt å lukta illa 8O

Det är inte mögel de luktar? Då är det inte kul. Svår lukt att få bort.

Användarvisningsbild
Stefan

Inläggav Stefan » 2006-10-11 17:08

celef skrev:kan ju nämna att de även luktar illa. de kanske har stått under någons säng?? där brukar det bli rejält dammigt å lukta illa 8O

Det kanske har läckt igenom madrassen :wink:

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2006-10-11 19:16

nja, lådorna luktar så som gamla högtalare (å annan gammal elektronik) brukar lukta, dock upphöjt i tio denna gång. men som tur har lukten minskat sedan lätt rengöring.

lyssningsintrycken (obs! jag äger inga guldöron!) är faktiskt positiva, tycker faktiskt de ligger i klass med mina oa12 och oa14. mp:or låter inte så påträngande vassa som oa12/14 kan göra, dock låter mp lite pappiga å instängda i mellanregistret. basnivån är faktiskt överlägsen både oa12 och 14, detta trots en mycket mindre lådvolym som dessutom är sluten!

jag bör kanske tillägga att mitt ljudideal ligger lite åt "hängmattehållet" än något annat!

nu ska jag plocka isär högtalarna å se vad som göms inuti, men först lite mätningar.
Bikinitider

Användarvisningsbild
alfasud

Inläggav alfasud » 2006-10-12 11:17

Jag har ett par sådana högtalare!
De är helt original och fungerar bra!
Slå ut alla eländiga Carlsson jag har jämfört med, inkl kolboxar som jag fortfarande har!(till salu för resten)!
De låter så bra att många gånger måste jag gissa om det är dem som är inkopplade eller mina A7!
Hälsningar
Spiros

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2006-10-12 11:41

OJ

Precis en sån där högtalare har ju jag, Står MP1 4 ohm på undersidan
på min, tråkigt att jag bara har en :( speciellt om dom är bra.
Har inte hunnit testa den något särskilt. Trodde först
att det var något hembyggt carlsson projekt men det var det visst inte.

(Vill någon ha tre stycken så kan dom få köpa min :) )

//Håkan
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Användarvisningsbild
Thel

Inläggav Thel » 2007-08-08 22:36

Hej,

såg ett par sådana MP1 som såg friska ut på Skrotum (typ Myrornaaffär i Nacka). Ingen i butiken just då så jag vet inte vad priset kan tänkas bli, men om nån är intresserad kan jag kolla upp det, ta det som ett tips annars.

/Jonas

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2007-08-08 23:22

Förutom de tidigare konstruerade mp-15,mp-7,mp-5,mp-6 och mp-6B lanserade Martin Persson redan 1970 MP-1 och MP-2.Den mindre MP-1 har en 6,5 tums bas och samma fyra diskanter.Volym 12 liter,delnfr 2700Hz.Diskantspridn 130 gr.
De kända "papperskorgarna" (audioboxarna)ab-11 och ab-33 som lanserats tidigare,bytte nu namn till ab-11 och ab-22.
Det fanns också en basmodul som med en branthet på 16dB/oktav strålade under 300Hz.Den ser ut som en "papperskorg",men med en slits högst upp och en slät ovansida.På den var det tänkt att placera en valfri vanlig "papperskorg"(HAR NÅGON SETT DEN HÄR BASMODULEN?)
Dessutom lanserades den stora ab-44.Av namnet hörs att det är en 44 liters låda.Ser också ut som en "papperskorg",men med tygtopp.Har en 10 tums bas,ett 5x7 tums mellanregister samt fyra diskanter(känns det igen?),tre riktade snett utåt och en bakåt.
Martin Persson hade samtidigt flera agenturer-bl.a.Klipsch,Sennheiser,Electro-Voice.

Användarvisningsbild
ree

Inläggav ree » 2008-04-08 13:38

Hej! Jag fick just ett par MP2 och ett par AB-11 (om jag förstått det hela rätt) av min morbror. Martin Persson var tydligen hans klasskompis farbror, och de hälsade på i solnatrakten där han då bodde. :)

MP2'orna är i rätt ok skick, även om pappersdiskanterna ser lite slitna ut, och låter helt sjukt bra! Och då har jag bara testat att driva dem med min T-Amp och mobilen som ljudkälla. De verkar ge basrespons i princip lika långt ned som mina Compact ML-30! MP2'orna är i 4 Ohms-utförande.

AB-11orna är det lite värre med. Det är nämligen så att den ena är stämplad med 4 Ohm undertill och den andra 8 Ohm 8O . Jag vet inte hur det kommer sig att min morbror fått tag på två olika varianter, men jag fastställde iaf att det stämde med multimetern. Baselementet i 8 Ohmaren ser lite tröttare ut än det som sitter i den andra - gummiupphängningen är inte fullt lika spänstig.. Jag provspelade dem iaf, och efter att allt damm vibrerats ur elementen lät det förjäkla fint för storleken på dem! Jag kunde faktiskt inte urskilja någon volymskillnad ur höger resp. vänster.. vilket kanske hade varit att vänta under omständigheterna? Jag är i vilket fall som helst djupt imponerad av båda högtalarna.

Vet någon hur AB-11'orna är uppbyggda? Kommer det varierande motståndet på annorlunda koppling av elementen? I så fall kanske det ä r något jag kan justera själv? Kan man kompensera för de olika motstånden på annat sätt med ett motstånd i serie med högtalaren eller dylikt?

Kom gärna med förslag!

Eftersom man inte kan bifoga bilder här slängde jag upp några på minhembio istället: http://minhembio.com/Ree/181096/.

Användarvisningsbild
vin-Tage

Inläggav vin-Tage » 2008-04-08 21:17

feta , har likadana i mitt kökssystem. Inhandlades på myrorna för 150 pix,nytt svart tyg från feltema fick dom också.Trevliga och fulsnygga burkar som låter helt ok också i mina öron :)

Bild

Återgå till Vintage-hifi