Bättre än CD!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JohanS

Bättre än CD!

Inläggav JohanS » 2006-10-10 19:48

Den här produkten måste väl ändå ta alla pris.

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2006-10-10 20:01

Inte produkten, men väl graferna! :D
100% Digital

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: Bättre än CD!

Inläggav DQ-20 » 2006-10-10 21:14

JohanS skrev:Den här produkten måste väl ändå ta alla pris.

Inte roligt. Ja, utom graferna där de skulle visa att mp3 blir bättre än "studiokvalitet" om man bara adderar x-fi. I övrigt blir jag bara leden när jag ser en sådan copy. Den är gjord av marknadsförare som har gått över till den mörka sidan av Kraften.

/D

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-10-10 21:14

Hmm... jag visste inte att Creative var helt oseriösa.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-10-10 21:24

Magnuz skrev:Hmm... jag visste inte att Creative var helt oseriösa.

Nej jag som nyligen köpte en Creative Zen Vision M 30 GB mp3 spelare.. den är väl bara ett enda stort skämt då =(

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-10-10 21:27

JB skrev:

Nej jag som nyligen köpte en Creative Zen Vision M 30 GB mp3 spelare.. den är väl bara ett enda stort skämt då =(

Jag vet inte om du är allvarlig, men produkterna behöver det ju inte vara något fel på. Reklamen däremot...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-10 21:32

Ett inlägg från the Dark Force 8) ....

Otroligt seriös marknadsföring. För visst har dom rätt? Dom tar en mp3:a (som Koffe så förtjänstfullt visat inte går att skilja från en CD) och så adderar dom sitt koncept så det blir ännu bättre!

Det geniala är att dom inte preciserar vad som menas med "studiokvalitet". För vi/ni här på forumet är väl egentligen ganska överens om att det mesta som lämnar en studio idag är en komprimerad skräphög tänkt för mp3-pinnar. Varje förändring av detta material bör nästan med nödvändighet vara en "förbättring" :-)

Nä, seriöst, detta är skräpig marknadsföring på en så låg nivå att det svindlar för ögonen när man tittar ner på den. Så dålig att en person med en IQ så låg att han behöver en pacemaker om han ska tugga tuggummi samtidigt genomskådar den....

Men varför drar hifi-branschen till sig denna sortens avarter av reklammakare? Extra godtrogna och bombade kunder, eller?

/ B

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-10-10 21:35

Gruppköp? nån?

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-10 22:03

Creative är konkursmässiga. Det märks.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-10-10 22:21

Åtmintone i grafen står det "Experience". Upplevelse, alltså. Inget tekniskt.

Jag har inte hållit på så mycket med tester av dynamiska effekter, och då mest kompression. Så om och hur och vilkeen verkan produkten har på "ölyssningsupplevelsen" har jag ingen aning om. Rent tekniskt brukar det bara bli sämre ju mer man gör...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-10-10 23:28

Max_Headroom skrev:Så om och hur och vilkeen verkan produkten har på "ölyssningsupplevelsen" har jag ingen aning om.

Nej, och det har ingen annan heller. Upplevelser har nämligen en tendens att skilja sig från person till person...

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-10-10 23:37

Passar bra med 8000W datorhögtalare.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-10-11 10:24

Åtmintone i grafen står det "Experience". Upplevelse, alltså. Inget tekniskt.

Aha, då behöver man bara höja medelnivån en aning och en extra höjning i mellanbasen. Lurar i alla fall en bra stund flertalet oinvigda Svenssons. Billigt att bygga är det också...

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-11 10:30

Jag har alltid betraktat Creative som ett skitföretag som producerar sjunde klassens skräp (riktiga sunkiga ljudkort), men detta tar ta mig sören priset!

Vad är det för satans bondfångare som håller på med sådant trams?

Vidare, vad är det för produkt? Notera att man marknadsför en produkt utan att bnerätta något om produkten. Helt sanslöst! :evil:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-11 12:00

Morello skrev:Jag har alltid betraktat Creative som ett skitföretag som producerar sjunde klassens skräp (riktiga sunkiga ljudkort)....

Man kan tycka vad man vill om deras marknadsföring, men såååå dåliga kort gör dom inte... Mitt externa USB-kort (Extigy) är kanske inte världens bästa men det duger gott åt mig. Kan ju förstås hända att de interna korten är mer störkänsliga pga dålig konstruktion, vad vet jag?

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-11 12:33

Må vara hänt att firman gjort ett och annat adekvat kort. 8)

Men det är verkligen trist att se den där typen av uppenbart vilseledande marknadsföring. Röttägg finns i alla branscher och reklambranschen är uppenbarligen inget undantag. :x
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-11 13:38

Morello skrev:Må vara hänt att firman gjort ett och annat adekvat kort. 8)

Men det är verkligen trist att se den där typen av uppenbart vilseledande marknadsföring. Röttägg finns i alla branscher och reklambranschen är uppenbarligen inget undantag. :x

Ingen bransch är något undantag. Rötägg och scharlataner finns det överallt, till och med bland ingenjörer :-)

Här på detta forum finns naturligtvis inga sådana, vare sig i det ena eller den andra branschen... 8)

/ B

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2006-10-11 14:40

"Xmod restores the details an vibrance to your audio by intelligently enhancing the highs and the lows."

Är det inte bara en EQ då? Eller kan dom mena toppar på inspelningen?
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2006-10-11 17:14

Förmodligen gör manicken samma sak som den där funktionen jag inte kommer ihåg vad den heter, i XFi-korten; dvs det är en (tydligen ganska kass) kompressor. :)
Den påstods ju lägga till information som gått förlorad vid MP3-komprimering och allt möjligt... :roll:

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-10-11 20:35

-distortion- skrev:"Xmod restores the details an vibrance to your audio by intelligently enhancing the highs and the lows."

Är det inte bara en EQ då? Eller kan dom mena toppar på inspelningen?

Eller kan det vara en sån där grej som lägger till övertoner (och "undertoner")?

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-10-11 20:46

Har aldrig haft ett Creative-kort som var bättre än det inbyggda på moderkortet. Nej, usch, dom tappade jag förtroendet för redan för 100 år sedan.

Klåpare, hela bunten.

Användarvisningsbild
Vigor

Inläggav Vigor » 2006-10-12 02:40

Jag tror att Sverker Olofson på Pluss skall få ett mail... :twisted:

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2006-10-12 11:05

Mark Dolson,
Director of Audio Research,
Creative Advanced Technology Center,
Scotts Valley, CA, USA skrev:
Creative's 24-Bit Crystalizer is best understood as a signal-dependent, dynamic EQ.The source of its intelligence is an analysis front end that continuously calculates dynamically-normalized, separate low-frequency and high-frequency energy flux signals, based on nonlinear processing of the input audio streams.These two flux signals are used to apply proportionally-weighted, transient, low-frequency and high-frequency boosts to the input audio.

The careful design of the front-end analysis and the proportional response of the dynamic EQ are both critical to allowing audio signals to be perceptibly altered without introducing objectionable processing-induced artifacts. There is also an additional static component to the EQ, which contributes to the overall perceptual effect.

http://www.digit-life.com/articles2/mul ... part2.html

8O

Härligt! "Boost" är ju precis vad moderna pop-inspelningar saknar...

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2006-10-12 11:44

Morello skrev:Jag har alltid betraktat Creative som ett skitföretag som producerar sjunde klassens skräp (riktiga sunkiga ljudkort)

Que?

X-Fi Elite mäter ju bättre än M-Audio Audiophile mfl.

Marknadsföringen har däremot alltid varit... udda 8) och de gamla Live och Audigy
med 48KHz låst DSP var väl inga höjdare direkt.

Användarvisningsbild
Isaac

Inläggav Isaac » 2006-10-25 16:04

Riktig rolig graf måste jag säga, lika rolig som imprem reklamen. :lol:
Själv så har jag ett Creative professinal E-MU 1820m, och det är helt klart det bästa ljudkortet jag hittade för de pengarna i Göteborg på den offentliga marknaden. Detta kapitalism samhälle som segar ned utvecklingen. 8)

MVH Isaac

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-25 16:06

Det visste vi väl redan när ljudkorten kom för 10 år?

:lol:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
martinfor

:

Inläggav martinfor » 2006-10-25 16:21

Så kassa tycker jag inte Creative är, deras tyngre kort är riktigt bra samt är billiga i hifimått sett. Kan hålla med om att den här reklamen tar priset som kanske den mest korkade på länge. Snart så har de kvalat in i den sk hifi-branshen :-)

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2006-10-25 17:31

Oj vicken häftig ny produkt....precis vad jag är på jakt efter....
ett nytt namn på LOUDNESS! :)

kan dom förklara hur det där går till??? det vore ju minst sagt revolutionerande om det vore sant....iofs så hävdar dom att upplevelsen blir bättre än i studion....
det kan dom ju göra...för upplevelsen är subjektiv
fast det här går ju inte: (från hemsidan) "Restore the details and vibrance that your music lost during MP3 compression "
Man kan ju inte återskapa nånting som man inte vet något om då informationen är borta.

också från hemsidan: "It restores the details and vibrance to your audio by intelligently enhancing the highs and lows" = LOUDNESS :D Den funktionen har min gamla philips-ministereo (MZ7 heter den) också, fast den hade "incredible surround" också, som höjde diskanten ännu mer, då måste den vara ännu bättre ju.

det finns en demo på creatives hemsida...där både hör och ser man tydligt loudness filtreringen....och visst låter det annorlunda!
det är inte alls fult att höja volymen när man jämför "utan x-fi" och "med x-fi" som dom gör i demon.... det upplevs ju inte alls som bättre ljud om man höjer.....nivåkorrigering är ju bara trams. :)

Jag tror inte att denna teknologi skiljer sig speciellt mycket från loudnessknappen på min philipsstereo. Dom är nog ungefär lika bra på att återskapa förlorad information också.

(ps. Creative gör dock väldigt bra ljudkort IMO, har själv ett av deras tyngre, dock med ett par år på nacken, dvs utan wannabe-loudness)

//Håkan
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-10-25 17:35

Jag tror att det inte spelar nån roll _vad_ man säger längre, det är viktigare att säga nåt överhuvudtaget.

Spelar ingen roll, alla är så blasé och reklamtrötta att man måste ta till såna här extrema grafer etc för att folk ska reagera. Inte så lätt kanske att marknadsföra nåt så basalt som digitalt stereoljud (wow, liksom) :)

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-10-25 18:10

Bongo skrev:...också från hemsidan: "It restores the details and vibrance to your audio by intelligently enhancing the highs and lows" = LOUDNESS :D ...

Jag är inte så säker på att man enhetligt kan tolka den meningen till att vara just loudness: Jag tolkade den som att man ökar dynamiken - vilket är en av delarna man komprimerar bort i mp3-encodningen om jag inte missminner mig. Hur man gör det - genom vadför algoritm - har jag ingen koll på, och jag tror denna produkt är totalt dravvel för att uttrycka mig som Morello. ;)

[s]Vart hittade du lyssningstesten?[/s]

/J

EDIT: hittade....
admin

Nästa

Återgå till Generellt om hifi