celef skrev:jag tycker man hittar motstridiga fakta hela tiden och framför inom audio, svanå har nog koll på vad som funkar bäst för sina produkter, annat vore konstigt.
men, "så är ju inget rum är det andra likt", man bör nog testa o se vad som funkar bäst hos en själv. läste någonstans att man innan utplacering av basabsorbent ska gå runt och mäta/lyssna sig fram till den position där mest energi "samlas" och sedan placera absorbenten där
Jo, det är nog så. Har för mig att Svanå rekommenderade att prova både bakom högtalarna och även bakom lyssningspositionen, även ställa absorbenterna diagonalt (dvs en bakom högtalarna och en bakom lyssningspositionen), även om de brukar vara effektivast bakom högtalarna. Har bara provat en variant pga att om man skall frigöra de bakre hörnen är jag tvungen att möblera om totalt.
Brumel, ang Svanås tubetraps, förmodar att du menar Abcyl? De är nog inte avsedda som basabsorbenter utan för att dämpa tidiga reflexer från tex sidoväggar, Svanå har ju riktiga basabsorbenter så då är nog bättre att köpa sådana istället.
Mvh Magnus