Rumsresonanser... storleksordning????

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Magnus_L

Inläggav Magnus_L » 2004-02-10 10:19

celef skrev:jag tycker man hittar motstridiga fakta hela tiden och framför inom audio, svanå har nog koll på vad som funkar bäst för sina produkter, annat vore konstigt.

men, "så är ju inget rum är det andra likt", man bör nog testa o se vad som funkar bäst hos en själv. läste någonstans att man innan utplacering av basabsorbent ska gå runt och mäta/lyssna sig fram till den position där mest energi "samlas" och sedan placera absorbenten där

Jo, det är nog så. Har för mig att Svanå rekommenderade att prova både bakom högtalarna och även bakom lyssningspositionen, även ställa absorbenterna diagonalt (dvs en bakom högtalarna och en bakom lyssningspositionen), även om de brukar vara effektivast bakom högtalarna. Har bara provat en variant pga att om man skall frigöra de bakre hörnen är jag tvungen att möblera om totalt.

Brumel, ang Svanås tubetraps, förmodar att du menar Abcyl? De är nog inte avsedda som basabsorbenter utan för att dämpa tidiga reflexer från tex sidoväggar, Svanå har ju riktiga basabsorbenter så då är nog bättre att köpa sådana istället.

Mvh Magnus

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2004-02-10 20:00

Nja jag menar inte uttalade bredbandsabsorbenter som Abcylen utan jag menar tubetraps i allmänhet; i vilka dimensioner dom har verkan på basområdet. Isidor gav mig svaret att dom måste vara bamsestora för att verka ner till 80 hz.
I Svanås reklam/info på deras sida diffusor.se läser jag att dom största semicirkulära har en verkan ner till 40 hz. På ACS:s hemsida finns det liknande bastraps med verkan ner i det egentliga basområdet.
Läser man deras grafer om absorptionen ger den vid hand att verkav avtar kraftigt under ca 60 hz.
Let forever be

Användarvisningsbild
Magnus_L

Inläggav Magnus_L » 2004-02-10 21:47

Aha, Brumel då är jag med. Du menar TQ45, ser ut som en kvartscirkel ovanifrån? Det är lite svårt att se på bilderna men det är Helmholtzabsorbenter, man flyttar absorbenten in och ut från hörnet för att minska resp öka spalten och därmed frekvensområdet (är ganska smalbandig med arbetsområde på kanske 5 Hz) där absobenten är verksam. Så lite justerande blir det innan man hittar rätt.

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2004-02-11 00:10

Ja jag har nog läst lite slarvigt eller blandat ihop tubetraps med något annat. :oops: Svanå har tydligen inga regelrätta tubetraps förutom Abcylen. Vad som istället gäller är Varitunes som kan ställas in för den miljö dom skall vistas i. Och Varitune är tydligen någon form av helmholtzabsorbent.
Nåja frågan är ju om man gör en tubtrap av glasull som man täcker med nåt lämpligt material om det är lämpligt att ställa den i nåt av hörnen eller ute i rummet?
Sen måste jag nog fundera på en stor membranabsorbent som täcker en stor del av min betongvägg. :)
Let forever be

Föregående

Återgå till Teknikforum