Squeezeebox får toppbetyg i High Fidelity!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-11 14:36

PaulJohansson skrev:Finns det något särskilt skäl till att ingen nämner Yamaha mcx-1000 i dessa diskussioner? Reas ut på ett par ställen till halva priset.

För 10 laxar får man alltså avspelare/brännare, hårddisk, nätverk, ministereo till sovrummet med tillgång till all musik. Inget behov för pc.

Yamahas sida

http://www.yamaha.com/yec/products/musiccast/

Finns kanske nåt skäl till att den aldrig aktualiserats i dessa diskussioner, nyfiken på varför.

http://www.audioholics.com/productreviews/avhardware/yamaha_musiccast_1.html

Varför vill man ha denna istället för en squeezebox?
Enda jag kan se är att den är väldigt dyr och klarar av en bråkdel av allt som Squeezen klarar.

Det finns nog en anledning till att dom måste sälja den till halva priset, om någon ens köper den då.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-10-11 15:45

Stranne skrev:Njae, kabeln som går från honom upp till mig är högst provisorisk. Den löper över golvet nere, upp genom trappan och över golvet fram till datorn uppe hos mig...

OK - det verkar som om du kanske ska skaffa trådlöst i alla fall :D
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2006-10-11 15:50

Helt klart... Kompisen har där kabeln hänger lodrätt i trappan mha en klädnypa satt fast en A4-sida med texten "Här hänger en sladd". Det ser inte så jättetrevligt ut, så det får nog bli ett trådlöst nät ja!

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-10-11 15:50

theSaint skrev:SB verkar ju trevlig just för att den beskrivs som liten men ändå tillräckligt stor för att visa vilken låt som spelas. Undras om det gäller även om man har lite halvtaskig syn som jag har?

Jag kan lägga till att med största textstorleken kan jag läsa texten på nästan 7 meters avstånd.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-11 16:00

Och som jag skrev förut, jag ser utan problem på 4-5 meter... sen var jag hos optikern igår som konstaterade att jag var halvblind 8) , så 7-8 meter med fullgod syn är nog inga problem :P

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-11 16:03

PaulJohansson skrev:[...]Inget behov för pc. [...]

Jo. -" ** Requires PC running Windows XP®" på radiofunktionerna. Dejavue all over again.

Nä men allvarligt. En huvud "feature" på SB3 är att den är open-source. Hur alerta kommer Yamaha att vara att komma med uppdateringar och nya mjukvaru-grejor när de har en ersättningsmodell? Varför fokusera på "self-contained"? Jag fattar faktist inte varför man vill ha allt i en låda. Varför inte ha en "mjukvarulösning" med ett distribuerat gränssnitt i stället?

För mej var detta det viktigaste via valet av SB3:an.

1. Den var billig (inte billigast men överkomlig)
2. Den låter bra
3. Den är garanterat bit-korrekt
4. Flac-native
5. Open-source garanterar vidareutveckling
6. Open-source garanterar nyutveckling - av nya tjänser
7. Det finns ett community - Det är trevligare att fråga andra användare än att få telefonsupport (i bästa fall gratis) från indien
8. Den stänger inte in användaren i ett "konsept" - typ win-media-player
9. Den är snygg
10. Den är användbar
11. Den stöder "live musik archive", pandora, last.fm mfl
12. och är inte old school och som låd-lösningar

I någon annan ordning kanske... :-)

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-11 16:31

Du har så många bra argument jämt Koffe så man blir mörkrädd :lol:

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-10-11 18:00

Strauss skrev:Du har så många bra argument jämt Koffe så man blir mörkrädd :lol:

Och du säger vad jag tänkte säga :D
When routine bites hard

AndersH

Inläggav AndersH » 2006-10-12 22:00

Hej,
som jag skrev i en tidigare tråd, SB3:an är den mest revolutionerande audio produkt jag stött på under de senaste 15 åren.

Den största styrkan med Squeezeboxen betraktad ur ett systemperspektiv är att den största intelligensen (funktionaliteten) sitter i server delen och en mindre del i burken och lägg till att utvecklingen av server delen sker i ett ”open source” projekt, i ett nära samarbete med slutanvändarna. Detta tror jag gör att konceptet saknar (och kommer att sakna) konkurrens från fjärran östern (och övriga globala jättar). Dessutom är killarna bakom Squezeboxen intresserade av att det skall låta bra (här lika med oförvanskat). Glöm bara inte att detta är en ren audioprodukt!

Har tillbringat halva augusti och hela september (alltså kvällar) med att överföra mina CD till flac via EAC, och det är himla skönt att vara färdig!
” Your music library contains 862 albums with 8054 songs by 301 artists” eller “193 GB (207 563 841 536 byte)” pure lossless!!!

Om man har datorspelande tonårsbarn hemma så har inte jag lyckats få det trådlösa nätverket att vara 100% tillförlitlig (routern måste startas om då och då), därför kör jag Ethernet vi elnätet mellan server och SB3.

Flac är trevligt format, med rätt inställning i EAC så spelar min SB3:a flac filerna ”gapless”.

Verktyg jag har använt i konverteringen från CD till flac:

- EAC
- Flac Codec
- Fobar2000
- SOX.EXE (för CD med preemphasis)
- Tagscanner 5.0

Intressant blir och se vad som kommer stå i MoLT:en

/AndersH.

Edit: rättat stavfel

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-12 23:21

AndersH skrev:
” Your music library contains 862 albums with 8054 songs by 301 artists” eller “193 GB (207 563 841 536 byte)” pure lossless!!!
Sweet!!!

AndersH skrev:Om man har datorspelande tonårsbarn hemma så har inte jag lyckats få det trådlösa nätverket att vara 100% tillförlitlig (routern måste startas om då och då), därför kör jag Ethernet vi elnätet mellan server och SB3.
Eget nät, kan det vara något? Ja det kör du! Jag bävar för den dag då Tyra (nu fyra år) skall ha synpunkter på hur pappa bygger nätverk.

By the way, instämmer i din marknadsanalys. Drakarna har inte fattat och de är för rädda, för att kannibalisera på sina ordinarie produktlinjers avsättningsmarkander, för att tänka på rätt sätt. Eventuellt konkurrens till SlimDevices kommer att komma från något annat håll. Fram till dess... Squeezebox i ensamt majestät.

BengtO

Inläggav BengtO » 2006-10-13 08:33

Jag tycker INTE det låter som nåt som ersätter en Xbox med XMBC iallafall.. Den tar ju ALLT i formatväg och är utmärkt att spela filmer på dessutom, det enda som kan vara lite tråkigt är att det kan bli segt att streama dvd-filmer med DTS-ljud över 100Mbit-nät.. Direkt från hårddisk fungerar det dock utmärkt..

Men vill man inte använda en skärm/TV för navigering blir det ju dock svårt att använda xboxen så länge man inte vill styra den från dator..

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2006-10-13 10:35

Jag förstår hur den här mackapären rent systemmässigt kan vara intressant, eftersom klienten inte gör något riktigt arbete kommer den alltid att vara kompatibel med nya format. (Givet att samplingsfrekvenser och bitdjup är kompatibla.)

Men samtidigt så brukar det gå mode i klient/server-lösningar. Ibland är det inne och ibland inte, själv brukar jag föredra att köra utan klient/server... utan att egentligen kunna förklara varför. ;D

(...samtidigt som jag älskar rdp...)

Jag gillar XBMC just för att den kan så mycket mer än bara spela musik, och jag kommer inte skaffa mig en Squeezeebox någorlunda snart eftersom den förutsätter att jag kör en serverprogramvara. (Iofs, fungerar den på BSD skulle jag kunna tänka mig att ta en titt på det.)
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2006-10-19 16:31

Kan någon som är duktig på det här med nätverk och grejer hjälpa mig lite?
Jag funderar på att skaffa en dylik Squeezebox och vill veta exakt vad för prylar jag mer behöver för att få det hela att funka trådlöst från datorn. Hemma hos mig ser det alltså ut såhär:
Stranne skrev:Jag och en polare har varsin våning i en villa. Nere hos honom står ett bredbandsmodem. Vi har inte skaffat nån router än, så vi kan bara surfa en i taget. Vill man surfa får man alltså ta ut den andres nätverkskabel ur modemet och stoppa i sin egen.

Jag vill ju kunna surfa samtidigt som jag spelar musik på min SB. Det bästa vore ju om både jag och polarn kunde surfa samtidigt dessutom.
Vad behöver jag för att kunna lösa detta? Alltså skaffa ett nätverk där modemet kan stå på undervåningen och kommunicera trådlöst med min dator som i sin tur ska kunna streama musiken till SB:n. Om jag fattat allt rätt alltså. Behöver min dator agera server på nåt vis eller vad?

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-10-19 17:40

Stranne skrev:Kan någon som är duktig på det här med nätverk och grejer hjälpa mig lite?
Jag funderar på att skaffa en dylik Squeezebox och vill veta exakt vad för prylar jag mer behöver för att få det hela att funka trådlöst från datorn. Hemma hos mig ser det alltså ut såhär:
Stranne skrev:Jag och en polare har varsin våning i en villa. Nere hos honom står ett bredbandsmodem. Vi har inte skaffat nån router än, så vi kan bara surfa en i taget. Vill man surfa får man alltså ta ut den andres nätverkskabel ur modemet och stoppa i sin egen.

Jag vill ju kunna surfa samtidigt som jag spelar musik på min SB. Det bästa vore ju om både jag och polarn kunde surfa samtidigt dessutom.
Vad behöver jag för att kunna lösa detta? Alltså skaffa ett nätverk där modemet kan stå på undervåningen och kommunicera trådlöst med min dator som i sin tur ska kunna streama musiken till SB:n. Om jag fattat allt rätt alltså. Behöver min dator agera server på nåt vis eller vad?

Jag kör inte trådlöst, så jag har ingen erfarenhet av det, men rent generellt installerar du SlimServer på en dator i nätverket. Sedan kan du ha musiken på den datorn, på en usb-disk eller på någon annan nätverksansluten dator. Här har du en enkel bild på hur du kan koppla.

Bild

Du kan även kolla SlimDevices wiki om Network Design, men det finns även mycket annan information där också.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-19 17:47

Jag kör trådlöst och det funkar hur bra som helst, testade att köra dvd-audio trådlöst och det är absolut inte ens i närheten av att bli för mycket för uppkopplingen.

Användarvisningsbild
Hubba

Inläggav Hubba » 2006-10-19 17:55

Måste bara tipsa om en liten liten apparat som heter LINKSYS NETWORK STORAGE LINK USB 2.0 den kostar 750 kr exl moms och går att köra som media server. Jag kör den som en 24/7 media server, den kan streama allt från ljud till rena "video" eller bild format. Enda kruxet är att du måste kracka den men det finns bra instruktioner på nätet för hur du skall göra.
Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta. /Groucho Marx

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-10-19 18:06

Hubba skrev:Måste bara tipsa om en liten liten apparat som heter LINKSYS NETWORK STORAGE LINK USB 2.0 den kostar 750 kr exl moms och går att köra som media server. Jag kör den som en 24/7 media server, den kan streama allt från ljud till rena "video" eller bild format. Enda kruxet är att du måste kracka den men det finns bra instruktioner på nätet för hur du skall göra.

Mmm kör den som musikserver men den är lite långsam tyvärr. Borde trimma den.
Finns en hel tråd om den här:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ht=nslu%2A
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Hubba

Inläggav Hubba » 2006-10-19 18:14

Selklart måste man "trimma" den men de som säljs nu är "trimmade" från fabrik.

Alltså de kör med en klockfrekvens på 266 Mhz, annars så är de busenkla att "trimma" löd bort ett motstånd så är det klart.
Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta. /Groucho Marx

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-19 18:24

Hade jag haft riktigt internet och inte adsl hade jag lätt valt en sån lösning. Men som det är nu är jag i behov av att realtidskoda till mp3, det går ju tyvär inte med den där lilla apparaten :(

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-10-19 19:23

Jag har kört slimserver på en trimmad sån där men det blev lite för slött tyckte jag och realtidskonvertering är inte att tänka på :).

Annars är det en väldigt tilltalande tanke!

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2006-10-19 20:47

Ja, den verkar fin den där SB3... har dom ingen produkt som funkar för även bildöverföring också...?, då hade jag köpt genast. Om nej, finns det sådana alternativ hos andra tillverkare...?

/Christian

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-19 23:25

AnotherDrinkPlease skrev:Ja, den verkar fin den där SB3... har dom ingen produkt som funkar för även bildöverföring också...?, då hade jag köpt genast. Om nej, finns det sådana alternativ hos andra tillverkare...?

/Christian

Finns inget som kommer i närheten tyvär :(

Motsvarigheten i bildväg vore ju att kunna bläddra bland imagefiler sen bara trycka play och få upp menyn, fattar inte att ingen fixar det på ett bra sätt * suck *
Är det bara jag som aldrig ser på filmer i DivX

Användarvisningsbild
Emrik

Inläggav Emrik » 2006-10-20 23:39

hur gör man om man är som AndersH om man vill söka på en sån där i sina 10 000 låtar? :)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-21 00:09

Jag söker i 12 000 låtar. Bra taggar och/eller en bra katalogstruktur är svaret :-)

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-21 00:16

Har typ 14.000 låtar, vet man artisten, låten eller albumet så hittar man garanterat det man vill ha inom 10 sekunder.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-10-21 02:41

Strauss skrev:Har typ 14.000 låtar

hur nött har musknappen blivit av all nerladdning :D

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-21 03:34

Haakan_W skrev:
Strauss skrev:Har typ 14.000 låtar

hur nött har musknappen blivit av all nerladdning :D

Inte speciellt mycket, 14k är ingenting! Det är bara mina flac-filer.
Hur många mp3s som ligger och skräpar vågar jag inte ens gissa på haha, slängde en 250 gig mp3 för inte allför länge sen. Kan man gissa att det var ungefär 100k låtar :)
Kul att sätta på shuffle och upptäcka nya artister.

Snacka om mycket bra musik man hittat som man aldrig skulle kommit i närheten av utan internet.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-10-21 07:24

Det finns en diskussion hos Slim Devices, som jag inte kan hitta just nu, där de diskuterade storleken på musikbiblioteket som de har. Där fanns det Squeezeboxanvändare som hade närmare 10000 cd:s och över 100000 låtar.

Edit: hittade länken

http://forums.slimdevices.com/showthrea ... brary+size
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2006-10-21 11:57

Jag kör inte trådlöst, så jag har ingen erfarenhet av det, men rent generellt installerar du SlimServer på en dator i nätverket. Sedan kan du ha musiken på den datorn, på en usb-disk eller på någon annan nätverksansluten dator.

Ok, räcker det att köpa en sån här då? Kan jag slippa kablar till både min dator och till SB:n då?
Jag ska beställa mig en SB till veckan tror jag, vill bara veta att det kommer att funka som jag har tänkt mig. Tänkte dessutom köpa mig en usb-disk på en sisådär 350 Gb så man samlar alla skivor på ett och samma ställe. Har jag fattat rätt om jag tänker som så att en skiva rippad i FLAC tar lika stor plats på hd:n som det ligger wav-filer på den om ni fattar vad jag menar. Då skulle 350 Gb räcka till 350000/650=538 album om de tar upp 650 Mb vardera? Fasen, får nog leta upp en större disk kanske.
Var handlar man såna här data-prylar billigt och bra?

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-21 13:36

FLAC tar upp ungefär halva storleken (lite större) än wav :)

Rekommenderar att du kolla på denna routern istället också http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010065444

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi