Fastsättning av front

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
henrik

Fastsättning av front

Inläggav henrik » 2004-02-10 23:22

På mitt pågående högtalarbygge skulle jag behöva sätta fast en tygfront alt. metallnät på ett snyggt sätt. Det finns ju saker på hifikit för att göra det men jag tror det blir rätt fullt.

Tex så finns denna plastiga, fula, sak http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=490 . Jag misstänker att det kommer skära sig mot mitt (förhoppningsvis) masiva trä.

Finns det andra fästanordningar att köpa?

Jag har funderat lite på att försänka ner magneter i baksidan av trät och fästa fronten med dessa. Men frågan är om det håller och om det påverkar högtalarelementen negativt. Elementen ifråga är PX17-LTS och AX2,5-LTS.

Om magnet-ide känns oklar kan jag försöka lägga upp en bild på hur det är tänkt. Men det får bli imorgon för idag är jag för trött.

//henrik
"Och elefanten slutar här!"

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-02-11 00:50

den iden med magneter använder ju QRS på sina skapelser.. magneterna är små och fäster på skruvarna som håller elementen

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-02-11 01:46

magneter borde vara smidigt. Och de kommer inte påverka elementen (blir försumbart magnetfält en bit från såna magneter jämfört med fältet i elementens motorsystem...).

Användarvisningsbild
henrik

Inläggav henrik » 2004-02-11 15:48

Panduro verkar ha billiga små magneter. Får gå dit och köpa en påse. Ska ju ändå dit och köpa lite filt.

//henrik
"Och elefanten slutar här!"

Återgå till DIY-forum