väl inspelat

Rekommendationer på bra skivor. Allt från mono till mulitikanal.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-12 10:17

viktor skrev:Jag vet inte vad du anser vara adekvata jämförelser och jag anser din fråga vara en grov förolämpning.

.

På vilket sett skulle min fråga var en förolämpning?

Kan du inte berätta hur du kommit fram till att SACD övergläsner CD?
Slutsatsen står nämligen i diametral motsats till basala mätningar och teoretiska resonemang.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2006-10-12 11:23

viktor skrev:Jag vet inte vad du anser vara adekvata jämförelser och jag anser din fråga vara en grov förolämpning.

Thomas A:
Jag är inte skyldig dig något alls och jag anser att du själv kan söka på respektive skivbolags hemsidor och söka bevis. Hade du inte varit så otrevlig hade jag svarat annolunda.

Jag har inga som helst skyldigheter att söka något eftersom jag inte påstått något. Frågor är inga påståenden och behöver inte bevisas. På hemsidorna finns överhuvudtaget inga svar på dessa frågor.

Hur du svarar är upp till dig. Jag har inte varit otrevlig alls utan frågat efter hur du kan påstå det du gör. Dvs om du har några bevis för att det är identiska mastringar och att de lyssningstester du gjort i så fall visar det du påstår.

Att du reagerar som du gör på mina frågor tolkar jag som du inte gjort några jämförelser som håller vid en granskning.

Fortsatt diskussion därmed ointressant.

Användarvisningsbild
viktor

Inläggav viktor » 2006-10-12 13:26

Jag har gång på gång påpekat att jag kommit fram till min slutsats enbart med hjälp av öronen. Jag har sagt att mina påståenden är helt ovetenskapliga och baserade på musikalitet och klangkänsla - plus naturligtvis den långa erfarenhet jag har av att lyssna på musik i olika former och format.

Jag litar oändligt mycket mer på mina, och andras, öron än dessa ständiga mätinstrument. Det som stör mig å det grövsta är den sektmentalitet man ofta finner här där folk slaviskt följer Den Store utan att ens lyssna och skapa sig en egen uppfattning. Det är, enligt mitt sätt att se på världen, ett ohälsosamt förhållningssätt. Detta inte avsett som kritik mot Ingvar, vars kunskaper jag håller högt - men det betyder inte att jag alltid håller med honom. Jag har sett personer citera ur Ingvars artikel om sacd/dvd-audio, människor som tycker att det författaren säger är lysande. Sen visar det sig att de inte ens lyssnat på varken sacd eller dvd-audio.

Här avslutar jag min delaktighet i debatten.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-10-12 18:51

viktor skrev:Jag har gång på gång påpekat att jag kommit fram till min slutsats enbart med hjälp av öronen. Jag har sagt att mina påståenden är helt ovetenskapliga och baserade på musikalitet och klangkänsla - plus naturligtvis den långa erfarenhet jag har av att lyssna på musik i olika former och format.

viktor skrev:De skivbolag jag nämnt tidigare ger ut sacd med tre lager. Sacd flerkanal, sacd stereo och cd stereo. De två senare har i nästan samtliga fall samma mastring, flerkanalen naturligtvis inte.

Påståendet "De två senare har i nästan samtliga fall samma mastring" är alltså att betrakta som baserat på "musikalitet och klangkänsla"? Jag får inte riktigt ihop det här...

Användarvisningsbild
viktor

Inläggav viktor » 2006-10-12 23:44

Nej Magnuz, påståendet är baserat på den mängd diskussioner som förts på bland annat sa-cd.net där tekniker för bolagen uttalat sig.

Jag roade mig med att titta på tråden där folk listar vilka fem skivor de anser hålla demonstrationsklass. Det är riktigt sorglig läsning i de flesta fall och i Morellos i synnerhet. Pinsamt är ordet, en gammal Telarc, Brothers in Arms - hu så nattståndet. Det har hänt en hel del sedan dess och tråden visar med all tydlighet precis den konservatism och trångsynthet jag kritiserat medlemmarna inom Faktiskt för. Det fanns ett par undantag, alltför få.

Schlutt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-13 10:18

viktor skrev:Nej Magnuz, påståendet är baserat på den mängd diskussioner som förts på bland annat sa-cd.net där tekniker för bolagen uttalat sig.

Jag roade mig med att titta på tråden där folk listar vilka fem skivor de anser hålla demonstrationsklass. Det är riktigt sorglig läsning i de flesta fall och i Morellos i synnerhet. Pinsamt är ordet, en gammal Telarc, Brothers in Arms - hu så nattståndet. Det har hänt en hel del sedan dess och tråden visar med all tydlighet precis den konservatism och trångsynthet jag kritiserat medlemmarna inom Faktiskt för. Det fanns ett par undantag, alltför få.

Schlutt.

Håller delvis med. Men det pinsamma borde väl även gälla för musikindustrin som inte presterar bättre?

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-13 10:55

Skivskribent Viktor får gärna förklara vad som är "pinsamt".

Har du lyssnat på alla skivor jag listade i den gamla tråden?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-10-13 11:29

Det pinsamma är kanske att man här rätt ofta och av många avfärdat SACD som medie pga dess tekniskt uppenbara brister. Viktor verkar gilla dem för de högklassiga inspelningarna och för att de skänker honom lycka.

En fördel kanske vore att ni talade om samma sak innan ni blir sura på varann, om det än är enkelsidigt eller ömsesidigt.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-13 11:36

Viktor har vid upprepade tillfällen gjort gällande att SACD är överlägset CD.

Vidare undrar jag varför Viktor börjar raljera över skivor i en annan tråd som näppeligen har med spörsmålet att göra.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-10-13 11:51

Innehållet på SACD är ju oftast överlägset än det som oftast det som finns på CD-format. Det fattar tom en dummerjöns som jag, men det säger ingenting om formaten och vad man personligen föredrar. Men jag har iaf en känsla att ni diskuterat förbi varandra.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-13 11:57

Vi pratar om formaten och dess inneboende potential.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-10-13 11:59

Inte alla. 8)
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-13 14:31

Har V8 över huvud taget läst vad "Viktor" skrivit?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-10-13 14:47

Ja det har V8. Viktor verkar i mina ögon grunda sina åsikter på det han lyssnat på och vad han tycker låta bra. Morello verkar tala om sacd:s tekniska brister som borde vara bevisade.

Ergo; jag anser att ni inte talat om samma sak, hur mycket ni än velat.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-13 14:48

NU trampade ni rakt ned i klaveret. :)

Hur det låter är naturligtvis direkt kopplat till hur systemen presterar tekniskt.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-10-13 14:52

Morello skrev:NU trampade ni rakt ned i klaveret. :)

Hur det låter är naturligtvis direkt kopplat till hur systemen presterar tekniskt.

Skriv gärna "du".

Du har givetvis rätt, men hur man uppfattar det är inte allena beroende på hur systemet prestererar tekniskt.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-13 14:59

Det är riktigt sorglig läsning i de flesta fall och i Morellos i synnerhet.

Jag skulle gärna se att skribenten "Viktor" utvecklar lite.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-10-13 21:49

viktor skrev:påståendet är baserat på den mängd diskussioner som förts på bland annat sa-cd.net där tekniker för bolagen uttalat sig.

OK. Du kunde inte ha sagt det från början?

andy_inaktiv

Inläggav andy_inaktiv » 2006-11-02 19:12

Ännu bättre är den spelning från Göteborg (Stora Teatern 2005) som Sveriges Radio spelade in och sände i P3 Live.
Cool då finns man med på sin första live-inspelning :wink:

Nu funkar sidan jag tipsade om igen http://www.hifimusic.se/

Mvh Anders.s

Föregående

Återgå till Skivrekommendationer