Sofia Karlsson i Tranås!

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Sofia Karlsson i Tranås!

Inläggav Nwalmaer » 2006-09-03 19:56

Vad förvånad jag blev när jag gick på stan och såg en affish med Sofia Karlssons bekanta form på en vacker bild. Jag trodde Tranås var på tok för litet och obetydligt för att någon som hon skulle komma hit och uppträda. Men det gjorde hon, och jag bokade biljetter genast.

I en alldeles för liten lokal med alldeles för stor publik uppträdde hon alltså med sitt band och sjöng sina bästa låtar och även en ny låt som förhoppningsvis kommer på nästa skiva. Till att börja med får jag klaga lite på ljudteknikern och anläggningen, som bestod av ett gäng närmast antika Electro-Voice högtalare. Ljudet var väldigt hissat i diskanten vilket gav upphov till en del bekymmer i vissa stycken. Kanske berodde det på att större delen av publiken var gamla gubbar med sliten hörsel, (fan vad ung man kände sig när man satt där) men ändå, det hade kunnat låta bättre.

Men hur som helst så var musiken underbar och jag och mitt sällskap var euforiska. Vilket samspel mellan bandmedlemmarna; man märkte direkt att detta var riktiga musiker med riktig passion för sin musik! Helt fantastiskt att se och höra.

Vi fick ta en paus när syret i lokalen tog slut och det var så packat så man knappt hann ta sig ut innan det var dags att börja resan tillbaka igen.

Instrumenten byttes friskt och speciellt ett tamburin-solo (!) av kontrabassisten var riktigt, riktigt imponerande. I en låt föll Sofia i skratt och kunde inte sjunga, men även det var en trevlig upplevelse.

Publikens jubel lyckades locka tillbaks bandet för en extra låt inte bara en utan två gånger.

Bästa 100 kr jag spenderat på länge!

Om hon kommer förbi er stad så är det inget man får missa.

Användarvisningsbild
JimmyN

Inläggav JimmyN » 2006-10-17 02:48

Klart medhåll!

Inte i Tranås då, men likväl på Skulefestivalen i somras. Jag hade dock tur med ljudtekniker och anläggning och lever fortfarande på den bästa livescenen jag sett och hört.

Sofia Karlsson och hennes band är så otroligt bra. Jag var tämligen rödögd när dom brakat av sitt extranummer med "Du Liv". Sambon frågade: "Men vad är det?".. Jag: "Ehhmmm.. Ehm... *harkel* Skräp i ögat bara."

Magiskt :)

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-10-17 06:37

Jag har aldrig sett henne live - med det verkar ju vara en kick det med - men hennes senaste album Svarta Balader har jag rullat ett par varv.... Älskar verkligen hennes låt Vaggvisa. Skönare och enklare är svårt att fixa ihop tror jag.

Rekomenderas verkligen om man ska hålla sig vaken!

/J
admin

Användarvisningsbild
JimmyN

Inläggav JimmyN » 2006-10-17 16:34

Slartibartfast skrev:Jag har aldrig sett henne live - med det verkar ju vara en kick det med - men hennes senaste album Svarta Balader har jag rullat ett par varv.... Älskar verkligen hennes låt Vaggvisa. Skönare och enklare är svårt att fixa ihop tror jag.

Rekomenderas verkligen om man ska hålla sig vaken!

/J

Vad tycker du om "Jag väntar" och "Du liv"?

Det egentligen enda bottennappet på skivan är "Till min syster". Otäckt dåligt kör-arr.

Mvh / Jimmy

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-10-17 18:12

Slartibartfast skrev:Jag har aldrig sett henne live - med det verkar ju vara en kick det med - men hennes senaste album Svarta Balader har jag rullat ett par varv.... Älskar verkligen hennes låt Vaggvisa. Skönare och enklare är svårt att fixa ihop tror jag.

Hrrm, ja det är väl ändå Dan Andersson som har skrivit den, typ...? Fast hon kanske har tonsatt? Dan Andersson gjorde ju inte det så mycket.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-10-17 19:04

Jag uttalar mig mer senare.. men tänkte bara säga att hon kommer till Stockholm i november. Rival ska det vara!

/J
admin

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-10-19 16:15

Kul att fler uppskattar Sofias musik!

JimmyN skrev:Det egentligen enda bottennappet på skivan är "Till min syster". Otäckt dåligt kör-arr.

Ja, på skivan är den inte så rolig men Live var den mycket trevligare när hon körade ihop med dom manliga medlemmarna.

Jag hade haft skivan ett bra tag innan jag såg henne Live och inte varit alltför förtjust. Skivan är väldigt tråkig i jämförelse med att se henne uppträda. Man missar liksom den härliga energi hon och bandet har.

Återgå till Musikstugan