Först och främst: Tack Svante för ett fantastiskt lättanvänt och intuitivt gratisprogram! Helt fantastiskt att sådant görs tillgängligt gratis till allmänheten, tycker jag.
Jag har en enkel fråga om programmets funktion. Det står på programmets webbsida att "TimDec plays and records several cycles of this noise burst and calculates an average, in order to achieve smooth graphs of the reverberation." Jag skulle vilja veta hur många cykler som spelas upp och medelvärdesbildas ifrån. Det tycks nämligen inte som om efterklangsplotten stabiliserar sig särskilt väl över tid, vilket den borde göra om medelvärdet bildades på ständigt fler och fler mätningar. Det verkar istället som om det är de fem-sex senaste mätningarna som sparas, medan alla tidigare data slängs. Stämmer det? Skulle det i så fall inte vara värdefullt med ett medelvärde bildat på lite fler mätningar, så att man får en stabil kurva? Som det är i nuläget tvingas man liksom välja när man skall avsluta sin mätning, och beroende på när man klickar för att avsluta så blir plotten lite olika. Inte för att skillnaden är jättestor, men det känns lite godtyckligt om man i ena stoppläget mäter 0.5 sekunder vid 1 kHz och i nästa stoppläge mäter antingen 0.45 eller 0.55. Med dagens datorkraft och stora internminnen och hårddiskar borde det vara en smal sak att spara 50 mätningar att medelvärdesbilda från - eller är jag fel ute?
Vidare grubblar jag lite över mätningens relevans för RT60 i de fall man har öppningar in till andra rum - eller kanske till en hel lägenhet. Då får man ju ofta en "svans" så att nivån först faller snabbt och sedan dröjer sig kvar längre än man skulle ha uppskattat av att titta på det initiala fallet. Programmet tycks göra sin beräkning utifrån de första 30 millisekundernas fall (beroende på inställning, förstås). Kan man då litapå att det är särskilt mycket mer än RT30 eller *RT35 (eller något i den storleksordningen) man faktiskt kan säga något klokt om?
Hoppas du har tålamod med en amatörs dumma frågor, Svante.