Flint,
det var många kommentarer.
Jag bygger mestadeels ultra-end-audio. Dvs jag anv de bästa komponeterna som jag hittar utan större hänsyn till pris och jag bygger så gott jag kan med komplementära kopplingar med dubbla spänningsmatningar.
Detta projekt är lite extra intressant för att det finns begränsningar som utmanar och det är kul om jag kan hjälpa till med något.
Jag har inte råd med billligt skräp.
<Sigurd, det är dags att vi börjar argumentera för våra olika synsätt och jämför för och nackdelar och vilka konskvenser det får ljudmässigt och hanteringsmässigt.
Först måste det byggas.
Jag har ingen större lust att argumentera för det sätt jag jobbar på. Berätta kan jag men inte argumentera- Leder ofstast ingenstans....
"Man kan flytta berg med en tro"
Fakta är det ont om i denna värld som man kan kalla musik/ljudvärlden. Jag menar då fakta som bevisar att denna koppling låter bättre än en annan. Att denna kabel låter bättre än en annan att en kontakt kan låta sämre än en annan, att silverkabel låter bättre än kopparkabel, och att snakeoil gör nytta.
Det handlar mkt om hur man vill kompromissa oxå. Som vid all ingenjörskonstruktion inom audio så finns det mer tro än fakta, och jag vet inte om vi kan mäta allt som gör att det låter annorlunda mellan olika apparater.
Bara för att Nakamichi har lytar i signalvägen behlver man ju inte efterapa, för N. har kompromissat och ev optimerat allt de kunnat för att få till sin konstruktion enligt den spec som de har på ett sådant sätt som passar deras kompromissfilosofi.
Vi har ju inga krav från marknden på samma sätt som N. har. Inga strategiska allianser, ingen politik, inga tidplaner osv osv.
Jag är ingenjör och har jobbat mycket med många projekt på bla Ericsson och vant mig vid att man kompromissar pga allehanda icke-tekniska orsaker oxå.
<men tänk om det här påverkar även dom riktiga konstruktörerna och <inte bara oss amatörer här. Jag är övertygad om att så är fallet. <Intressant.
Ja, intressant. Människan blir påverkad av mycket i vår moderna värld, och det gäller att kunna sålla fram det man gillar. Genom att prova olika varianter kan man komma kanske komma fram till en blandning man själv gillar.
Om jag kan få en "riktig" konstruktör bara att pova utan lytar blir jag i alla fall glad! Prova något nytt - kanske man lär sig något?
Sigurd_Ruschkowski skrev:
Om man kunde anv +-12V och slippa de stora kondingarna på utgången vinner man massor i ljudkvalitet
"Inte alls. En myt."
Fakta påstår jag och det finns research som bekräftar detta. Läs tex Walt Youngs artiklar eller annat som finns framtaget.
Jag har provat både lytar och olika typer av PP, PS, mfl kondingar.
Olika lytar låter dessutom olika. Precis som PP-kondingar tex.
Dock inte sagt att alla kan höra skillnad - lika litet som alla kan springa 100m på 10s eller bli läkare eller ingenjörer eller snickare. Vi har alla olika förmågor. En del kan tränas upp, andra inte.
A/B-test tror många skulle vara en bra test. Jag är tveksam.
/S