Jag tycker att du ska bevara högtalaren felmärkt. Om man tänker efter så är ju alla de gamla mynt och frimärken osv. som är feltryckta som är värda de stora pengarna. Kan dock vara bra att dokumentera att högtalarna verkligen är OA60 iofs.
/Jimmy
Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Dynamic skrev:LEXrasta: Du hade väl oa58 innan? Kan du säga lite mer exakt vad som är bättre med oa60??
Det enda jag störde mej på i oa58 var at jag tyckte en del lite "basiga" röster blev lite väl bumliga plus att mellanregistret lät lite pappigt ibland.
LEXrasta skrev:Igår kväll hade jag och min kompis en nära religös upplevelse mina oa-60 levererade ett himelskt ljud.. Från ingenstans så bara började dom spela helt underbart grymt vi bara satt där med hakorna i golvet och lyssnade på skiva efter skiva.
Den dagen hade jag lagt ner många timmar på att löda sladdar och dra om alla sladdar så inga sladdar korsade varandra.Sen modifierade jag min gamla Marantz genom att borra hål i chassit och montera dit riktiga terminaler och lödde om sladdarna..Kan vara inbillning men jag tyckte mig höra en viss förbättring, ljudet blev en aning klarare..Vi hade Thule IA150B den spelade vi med i nån halvtimme men det bara bleknade i jämförelse med Marantzen..
Musik och elektronik e underbart...!!!!!
/Danne
regent8 skrev:LEXrasta skrev:
Detta låter klart intressant. Har du gjort ngt speciellt med ditt rum (heltäckande matta, akustikskivor etc)?
Vad för slags Marantz har du?
Du befinner dig i Götet eller hur?
Har blivit nyfiken på OA-60.
JimmyN skrev:Jag är grymt nyfiken på OA-60. Jag har aldrig ägt ett par Carlsson eller ens hört några för den delen men 6000kr är ju inte så mycket att bråka om. Det jämnar ut sig på en tioårsperiod :)
Jag har hört att med Carlsson OA så är man inte beroende av en sweetspot, eller rättare sagt att ingen sådan existerar. Betyder det att man kan sitta precis var man vill i rummet och det låter relativt likadant överallt? Eller är man beroende av att sitta på ett triangulärt avstånd mellan höger och vänster högtalare precis som med konventionella högtalare?
Jag tycker mig ha nått en punkt där jag inte längre orkar med själva "nörderiet". Alltså på millimetern perfekt uppställda högtalare, en massa "onaturlig" dämpning i hela rummet för att få det att ens låta hyggligt. Nu skulle jag egentligen bara vilja ha högtalare som jag kan placera där dom tar minst plats samt koppla upp dom till vinylspelare, cd'n och kanske en mysig snygg förstärkare (vintage Pioneer känns lockande) och sedan bara lira musik. Jag vill att musiken ska komma i centrum hellre än själva anläggningen. Kan OA60 stå nära sidoväggarna? Att dom ska stå mot bakväggen har jag förstått. Hur är dom på metal? In Flames typ?
Många frågor blev det. :)
Hoppas på svar.
Mvh / Jimmy N
LEXrasta skrev:JimmyN skrev:Jag är grymt nyfiken på OA-60. Jag har aldrig ägt ett par Carlsson eller ens hört några för den delen men 6000kr är ju inte så mycket att bråka om. Det jämnar ut sig på en tioårsperiod :)
Jag har hört att med Carlsson OA så är man inte beroende av en sweetspot, eller rättare sagt att ingen sådan existerar. Betyder det att man kan sitta precis var man vill i rummet och det låter relativt likadant överallt? Eller är man beroende av att sitta på ett triangulärt avstånd mellan höger och vänster högtalare precis som med konventionella högtalare?
Jag tycker mig ha nått en punkt där jag inte längre orkar med själva "nörderiet". Alltså på millimetern perfekt uppställda högtalare, en massa "onaturlig" dämpning i hela rummet för att få det att ens låta hyggligt. Nu skulle jag egentligen bara vilja ha högtalare som jag kan placera där dom tar minst plats samt koppla upp dom till vinylspelare, cd'n och kanske en mysig snygg förstärkare (vintage Pioneer känns lockande) och sedan bara lira musik. Jag vill att musiken ska komma i centrum hellre än själva anläggningen. Kan OA60 stå nära sidoväggarna? Att dom ska stå mot bakväggen har jag förstått. Hur är dom på metal? In Flames typ?
Många frågor blev det. :)
Hoppas på svar.
Mvh / Jimmy N
Nu finns det mer erfarna killar på detta forum som säkert kan svara bättre en mej men jag ska göra ett försök...den bästa Sweetspoten tycker jag är just i mitten men du kan lika gärna sitta i köket som på balkongen och avnjuta musiken från oa-60..Jag har tex mina högtalare placerade till vänster om soffan men det märker man inte alls när man sitter och lyssnar (även fin lyssnar) så summan av kademumman är att du kan sitta precis vad du vill i princip..Det där med en massa onaturlig dämpning har jag aldrig förstått mig på riktigt och det är inget du behöver tänka på allas,allt du behöver e att vanligt möblerat vardagsrum...
Därimot så ska du INTE placera dom i hörn minst en meter ifrån..JAg har provat och det blev inte bra det blev bumligt och spridningen blev lite konstig..Just inflames vet jag inte men jag spelar lite Audioslave och rage aginst the machine och det funkar mycket bra...
Hoppas att jag gjorde dig lite klokare!
MVH/Danne
IngOehman skrev:Kan nämna att Stig Carlsson själv gärna satt extremt snett famför högtalarna. Hans egen favoritplats i det större lyssningsrummet var längst till höger, vilket faktiskt var lite till höger om höger högtalare!
Vh, iö (för SSC)
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster