Lilla Hjärtat - Historien om en falnad flamma..

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-10-18 18:25

Här kommer jag att berätta en historia om hur det kan gå med gamla projekt... Detta har tyvärr omständigheterna sprungit ifrån rent praktiskt. Man skulle kunna misstänka att detta passar bättre i diy-delen men eftersom det är ett projekt som används för att undersöka en teknologi snarare än om ett enskillt bygge så får det vara här. Detta är historien om:

Lilla Hjärtat!

Varför det heter så är lite smånaturligt...

Det hela började för något mindre än 10 år sedan när jag höll på med mitt första tekniskt och ljudfilosofiskt genomgripande bygge - Fullregisterstrevägaren AH-1. Då fanns det funderingar på olika metoder att öka den spatiala känslan hos ljudet från h-talarna. Ge dem mer ambiens kan man säga. De vanliga sätten genom att sätta en diskant baktill som exempelvis hos Snell och Von Schweikert eller mer fullregistrigt som hos Infinity och Mirage innebär lite olika problem varav två av dessa adresserades i den lösning jag kom på. Det ena var en akustisk lösning och den andra var elektrisk. Det senare har berörts lite redan i en tråd men det kan jag kanske återkomma till. Det akustiska problemet och dess lösning (som iofs kan lösa andra problem) är vad denna tråd handlar om.

Problemet är när man sätter en högtalare på baksidan av en befintlig och inte har så stor bakbaffel så kommer ljudet från den bakre att "läcka" runt kanten och interferera med ljudet från de främre elementen. Det blir lite grumligare än vad det behöver vara och man får kamfiltereffekter. Ju längre upp i frekvens man låter de bakre elementen arbeta destu mindre blir detta problem men jag ville av diverse ha en bakåtriktad högtalare som gick ner så långt så det täckte nästan hela talområdet. Och högtalaren var 'bara' 40cm bred. Blir rejält med läckage då med normala lösningar. Så då får man se till att åtgärda det... :)

Första bilden på det som verkade fungera ungefär som det var tänkt:
Bild
Ambiensmodulen (som fick ett namn som jag tyvärr har glömt :? ) monterad på den ena av trevägarna när den står i det Ljuddöda rummet på Inst. för byggnadsakustik på LTH.

Konfigurationen är ett 5" Beyma-element med 95dBs känslighet och Vifas trattgrammo... *err* horndiskant med samma känslighet. Elementen valdes just för den då den skulle kunna dämpas på andra ställen om det hade behövts. Här kunde det eventuellt ha stannat med dessa små rimliga skapelser om inte hade varit blivit inblandad i en viss förening där diskussioner med dess ordförande fick mig lite nyfiken på om man inte kunde dra det hela lite längre. Och visst kan man det vilket fortsättningen av denna tråd kommer att berätta...
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-10-18 18:37

Du MÅSTE lägga in en bild på fullregistrarna - med lite data, gärna hjärtinramade (som man gör med gamla flammor på skoj) - här också nu! Vi vet ju inget om vad du utgår ifrån liksom! :P

Bra start annars, fint namn och allt..

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-10-18 21:40

Det här blir intressant! :!:
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-10-19 14:08

Gissningsvis befinner vi oss tidsmässigt runt vintern -97/-98 när diskussionerna sker på en grekisk restaurang. På sedvanligt maner så skissas det friskt på servetter när man diskuterar med IÖ på ett dylikt ställe. Var de finns idag vete katten men det spelar ingen större roll då jag scannade in dem. :)

Här följer ett utdrag av dem (minus lite hemligheter och Carlssons 3-vägare).

Bild

Bild

Den som kan tolka dem är välkommen att göra ett försök. ;)

En första större prototyp påbörjades och då användes en CV-15" som jag hade över från ett annat projekt. Det fungerade lite sisådär. Mest för att jag hade lite klen förstärkare då och elementet var kanske inte det bästa. ;)

Så då inleddes en jakt på ett bättre element och som av en händelse så hade vår vän i Täby ett som skulle passa.

Detta:
Bild

Bild

Samma element som användes i p-THX. Så jag köpte ett st för tester.

Prototypen skulle byggas om i samma veva så den fick en lite mer utseendemässigt färdig form.

Bild
Utan frontbaffel.

Bild
Med frontbaffel och här ser man en låda lite till vänster... Väntan med bygget tog för lång tid så jag tänkte bara testa elementet till en mer vanlig sub. Tyvärr funkade det lite för bra där så jag köpte ett element till och byggde en låda till. Blev dessa baslådor nedan som jag använde läääänge. Och under tiden så stod Lilla Hjärtat bortglömt i garaget i ca 5 år...

Bild

Nu råkar det vara som så att dessa försvann till sthlm i helgen som var och helt plötsligt hade jag inte ens några element att testa Lilla Hjärtat med... Och här togs beslutet att Lilla Härtat måste bort. Fast en lilla sista insats kunde man ju kanske göra vilket beskrivs i nästa del.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-10-19 14:37

Den gamla CV 15"aren togs fram. Hade fått en reva i membranet som gick bort till en del av kantupphängningen. Lite maskeringstejp på baksidan av revan,lite trälim på framsidan och lite tidningspapper på det fick lösa revan i konen. Revan i kantupphängningen fixades med lite pvc-tejp.

Bild

Baksidan på högtalarne hade sedan länge varit tätad i skarvarna.
Bild

Så nu satte jag igång med framsidan men kom bara en bit upp innan jag övergick till den snabbare metoden med aluminumtejp! :) Den sitter lite dåligt längst ner för spacklet var lite *ähurm* ojämt fördelat.
Bild

Så här slank ser den ut från sidan:
Bild

Har för mig att den är 25cm djup. Den är annars 1m bred vid basen, 80cm bred upptill och 140cm hög. Väger 40kg utan element. Lite lätt otymplig m a o. :?

Bara att hiva in elementet och börja mäta. Fast nu fick jag släpa högtalaren hela varvet runt huset för att kunna få ut den på gräsmattan. Så helt bara var det inte trots att jag hade en kärra som hjälp.

Så här såg det ut vid mätsistuationen.
Bild

Gjorde mätningarna med mikrofonen på elementhöjd och 250cm från elementet. Riktningarna som användes var 0, 30, 60, 90, 120, 150 och 180 grader.

Egentligen så skulle man göra noggranna mätningar just vid baffelkanten och justera dämpmaterialet för optimal funktion men det hade jag ingen ork med. Skulle inte ha något emot om någon ville göra ett exjobb om det. ;)

Sådär var del 3 färdig och i de följande delarna kommer mätningar (är de som det är tänkt?) och beskrivning av själva funktionen. Men redan nu får ni gärna spekulera fritt om det. :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-10-19 15:41

Vilket lattjo djur...

Alltså, vad är tanken, ska det vara en kardioidhögtalare, eller? Det är ju inte riktigt en dipol eftersom baksidan är såpass dämpad, men jag har för mig att att halvsläppaut ljudet från baksidan genom en resistans ger just en dipolkaraktäristik. Hmm...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-10-19 17:17

Hmmm Kardioid... Låter lite bekant. Vilken del av kroppen har man problem med om man går till Kardiologen? ;)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-10-19 18:38

varför heter den lilla hjärtat ...... 8)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-10-19 18:42

Ironi. 8)

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2006-10-19 19:54

Skoj!!! Vill se mer :)
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-19 20:39

Naqref™ skrev:Hmmm Kardioid... Låter lite bekant. Vilken del av kroppen har man problem med om man går till Kardiologen? ;)

Lustigt det där att engelsmännen tycker att ett hjärta ser ut som en njure... :o

Påstår med viss bestämdhet att den svenska benämningen "njure" är mycket adekvatare för det upptagnings- eller utstrålningsmönster som åsyftas.

Vh, iö

- - - - -

PS. Kul att se mitt gamla klotter, inte minst den absurda piLine och den fina riktningsindextabellen från kula till åtta, som visar att kvoten mellan direkt och reflekterat ljud inte alls stiger hela vägen från kola till åtta (som många inspelningstekniker tror), utan faktiskt har en maxima vid sisådär supernjure. :wink:
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-10-19 21:21

IngOehman skrev:
Naqref™ skrev:Hmmm Kardioid... Låter lite bekant. Vilken del av kroppen har man problem med om man går till Kardiologen? ;)

Lustigt det där att engelsmännen tycker att ett hjärta ser ut som en njure... :o

Åhhh Dumsnut...

Nu fattade jag. Lilla hjärtat. Ojoj... Ibland är man seg. :oops:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-10-19 21:47

Undrar om det är blåsljud från kamrarna? :wink:
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-10-20 09:38

Kan ju nämna att jag skissade på lite olika modeller och denna som syns här är den minsta. Den största var 130x180cm.

Nåväl. Kanske läge (med tanke på kommentarerna ovan) att köra en liten lookalike-tävling.

Vilka par är mest lika?

BildBild

Resp.

BildBild

;)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-10-20 12:21

BildBild :?:

:D
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-10-30 14:59

Så då var lilla hjärtat borta. Men ett st CV15" med dubbla talspolar finnes för den som vill lattja lite. Gratis.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-10-30 16:35

V8 fattar...

LB

Inläggav LB » 2006-10-30 18:27

Naqref™ skrev:Så då var lilla hjärtat borta.

Tar berättelsen slut här? Följer den med intresse, hade hoppats på något lyckligt slut bara :)

Verkar vara en väldigt intressant konstruktion, hursomhelst.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-10-30 18:32

Nej historien tar inte slut här. Bara för just detta exemplar. Jag ska vid tillfälle beskriva tekniken och presentera mätningarna oxå.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-31 02:46

Jag vill se mätningarna NUUUUU!

:wink:

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-11-03 18:06

Tänkte ju skriva något om hur den var tänkt att fungera. Gjorde några bilder om det för länge sedan som kommer till användning nu.

Först tänker jag visa hur en normal högtalare beter sig. Den är här enkelt uppritad. För höga frekvenser (var bestäms av baffelstorleken) så sprider den i princip bara framåt som bilden nedan visar.

Bild

För lägre frekvenser så är våglängden så lång att ljudet inte bryr sig om baffeln överhuvudtaget och sprider i princip helt cirkelformat ungefär som bilden nedan visar (den är inte helt exakt)

Bild

Ritar man upp dessa spridningsmönster i ett polärdiagram så ser spridningsmönstret ut ungefär som nedan. För höga frekvenser så sprider den framåt i form av en njure (eller Kardioid) och för lägre så blir det som den röda cikeln. Nivån är lika stor i alla horisontella riktningar.
Bild

Sedan har vi lite andra typer av högtalare. Exempelvis en dipol - en högtalare som spelar lika mycket framåt som bakåt men där ljudet bakåt har motsatt fas. Principen illustreras nedan där linjerna representerar vågmaximum. Rakt åt sidorna så ser vi att vi kommer att ha precis motsatt fas på ljudet och då kommer det som kommer från framsidan att ta ut det som kommer från baksidan. I riktningar rakt fram och rakt bak kommer det att finnas ljud (fast vi lägre frekvenser som kommer framsidans ljud släcka ut det som går bakåt i viss utsträckning och vice versa).

Bild

Utstrålningsmönstret blir som bilden som följer visar - en åtta.

Bild

Nu går vi tillbaka och tänker vad jag ville åstadkomma från början - en högtalare som inte sprider bakåt.
För höga frekvenser så var det ju inga problem. För låga så är det värre men om man kunde kanske göra så att den beter sig som en öppen baffel beter sig åt sidorna så vore det ju fint. :)
Ok då lägger vi bara till en bakre baffel och ser vad vi får.

Bild

Här ser vi hur den röda vågen som kommer från baksidan av membranet rör sig som en plan våg mellan de två svarta bafflarna och när den kommer fram till öppningen så blir den cirkulär i motfas med det som kommer från framsidan. Ungefär som i fallet med den helt öppna baffeln. Dock så finns det ett problem... När ljudet lämnar elementet då dämpas det av att det rör sig bort från högtalaren. S k geometrisk dämpning. För ljudet som går framåt så är det det normala att dämpningen blir 6dB med varje avståndsfördubbling. För ljudet som rör sig mellan de båda bafflarna så är vågfronten inte sfärisk utan bara cirkulär och där blir bara dämpningen 3dB för varje avståndsfördubbling. Ljudet därifrån kommer alltså att nå kanten från den främre baffeln med högre intensitet än det som kommer framifrån. Inte riktigt optimalt. Vi inför lite dämpning mellan bafflarna.

Bild

Så. Då har vi en högtalare som bör bete sig som en dipol framåt men med hel utsläckning åt sidorna och bakåt.

Nu är det ju inte helt lätt eftersom det hela kräver att dämpningen ska vara exakt anpassad i alla riktningar...

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-11-03 18:46

Har inget Manger (dom med den platta bredbandaren du vet) ett likandne koncept med ett element framåt som spelar på full gas, och ett på vardera sidan om låtan som spelar i motfas, och dæmpat? Det blir ju lite halvdyrt då varje element væl kostar 5000 (eller nåt) i den billiga versionen...

Skulle en sådan hær konstruktion fungera bra då? I hemmiljø alltså, inte i ett akustikreglerat lyssningsrum, utan ett vanligt vardsrum som dom fletsa av oss har som det enda lyssnings rum att tillgå...

VIlka førdelar finns jæmført med t.ex. en linjekælla som ju har en del riktverkan?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-11-05 14:31

Max_Headroom skrev:Skulle en sådan hær konstruktion fungera bra då? I hemmiljø alltså, inte i ett akustikreglerat lyssningsrum, utan ett vanligt vardsrum som dom fletsa av oss har som det enda lyssnings rum att tillgå...

Meningen med konstruktionen är just att den skulle fungera bra i vanliga rum. Stickan gjorde högtalarna så att de skulle fungera som en enhet med framväggen så man skulle slippa störande reflexer från den. Andra dämpar framväggen hårt och använder mer normala högtalare (som kan vara beräknade att arbeta med framväggen i basområdet). Denna konstruktion (om den görs så den fungerar perfekt) gör att man kan ignorera effekterna av framväggen helt även i basregistret. De skulle i pincip kunna stå 20cm framför en helt odämpad framvägg eller 20m utan att det blir någon ljudmässig skillnad...

VIlka førdelar finns jæmført med t.ex. en linjekælla som ju har en del riktverkan?

Finns inga hinder att göra detta som en linjekälla fast i det område vi rör oss i basen så blir linjekällor inte så mycket linjekällor ändå.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2006-11-05 14:50

men tappar man inte väldigt mycket effekt i basområdet? antar det inte är nån slump att du använda 15" element?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-11-05 15:02

Kraniet skrev:men tappar man inte väldigt mycket effekt i basområdet? antar det inte är nån slump att du använda 15" element?

Jodå man tappar en förfärlig massa känslighet. Den blir precis lika ineffektiv i basområdet som en dipol. Det är anledningen till att Lilla Hjärtat är den minsta modell jag skissade på. ;)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-11-05 17:14

Är du säker på det där om 3 resp. 6dB Naqref?

Bör vara 6dB i båda fallen... tror jag.

/Peter

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-11-05 17:34

Helt säker.

Detta är dessutom en sak som inses lätt om man funderar lite.

Ta ett rör med en viss rördiameter. Låt en viss ljudenergi röra sig längs röret med avståndet r. Diametern förändras inte med avståndet och ljudenergin ska då vara konstant genom varje tvärsnitt av röret oavsett värde på r. Detta är fallet med en endimensionell våg. Den geometriska dämpningen är noll.

Ta en cylinder med en fast höjd och låt ljudet gå från centrum och utåt. Efter 1/340dels sekund är radien på vågfronten 1m. Efter dubbla tiden så är den 2m. Vid 2meter är arean på vågfronten dubbelt så stor som vid 1m. Ljudenergin ska då dela på hela denna area. Vi får då en dämpning med 3dB (d v s halva ljudenergin). Detta motsvarar en tvådimensionell vågutbredning. Dämpningen är proportionell mot 1/sqrt(r).

Ta samma cenario men ett klot istället. Vågfronten utgår från centrum. Efter 2m så har arean som ljudenergin ska fördelas på ökat med 4ggr jämfört med vid 1m. Ljudenergin blir då 1/4 eller -6dB vid 2m jämfört med 1m. Den geometriska dämpningen är proportionell mot 1/r.

Dessa skillnader mellan de geometriska dämpningarna är ju en av orsakerna att begränsade linjekällor får olika ljud vid olika avstånd och att linjekällor inte fungerar så bra med normala subbar. Jag är dessutom rätt övertygad om att vi har haft det uppe här på forumet tidigare.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-11-05 17:47

Nja fast en plan ljudvåg som passerar genom en för våglängden liten öppning får ett ändrat spridningsmönster dvs. övergår till sfärisk med -6dB per dubblat avstånd som resultat... tror jag! :-)

/Peter

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-11-05 17:58

Piotr skrev:Nja fast en plan ljudvåg som passerar genom en för våglängden liten öppning får ett ändrat spridningsmönster dvs. övergår till sfärisk med -6dB per dubblat avstånd som resultat... tror jag! :-)

Mjao. Beror ju på hur aperturöppningen ser ut. Är det en spalt så blir vågfronten cylindrisk och är det ett hål så blir den sfärisk.

Men detta spelar mindre roll här (lilla hjärtat allstå) eftersom jag avser dämpningen när den rör sig mellan de båda bafflarna och där har man inget annat än en tvådimensionell vågutbredning. När den kommer fram till spalten i kanten på bafflarna så är det en annan femma och då blir den sfärisk precis som ljudet som strålar på framsidan.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-11-05 18:19

Okejrå.. läste tydligen inte så noga. Är helt me på ditt resonemang enligt senaste posten. :-)

/Peter

Nästa

Återgå till Teknikforum