Flint skrev:Sigurd.
Vad har din krets "DubbelLED-1" för ingångskapacitans och ingångsresistans?
Med 10MEG på ingången får jag en -3dB vid 27kHz, dvs
en inkap på 0,6 pF.
Rin = 152GOhm
Sigurd
Moderator: Redaktörer
Flint skrev:Sigurd.
Vad har din krets "DubbelLED-1" för ingångskapacitans och ingångsresistans?
Flint skrev:Sigurd_Ruschkowski skrev:Jag menar alltså inte hur högt upp den går i frekc utan hur linjär den är som förstärkare.
Dvs Hur raka är kurvorna Id vs Vds i sitt arbetsområde.
Är inte det i princip samma sak? Berätta.
Flint skrev:Sigurd_Ruschkowski
I det du menar vet jag inte heller hur BF245A uppför sig. Men med tanke på att distsiffrorna inte är så tokiga kan ju inte förstärkningslinjariteten vara så tokig heller. Gissning.
Förresten, det kan vi ju simulera. Jämföra mellan olika fetar.
Sigurd_Ruschkowski skrev:Någon som vet vad som händer med ljudet om man belastar en mickkapsel med säg 1G mot tex 10M respektive 1kOhm?Sigurd

Flint skrev:Få se om du kommer till andra slutsatser än vad jag gjorde. Grupparbete, kul.
Flint skrev:Sigurd_Ruschkowski skrev:Någon som vet vad som händer med ljudet om man belastar en mickkapsel med säg 1G mot tex 10M respektive 1kOhm?Sigurd
Det borde påverka fu. Kapselns 56P i förhållande till belastningen säg 1G, så länge kretsen håller det värdet upp i frekvens förstås. För sen tar ju fetens problem vid och bestämmer belastningen.
Jag ifrågasätter om Gigaohmvärden är så nödvändiga eftersom fetens ingångsimpedans kan se ut så här. Det är ju bara under 10Hz som det verkar stämma. (?)
Sigurd_Ruschkowski skrev:Jag tycker det verkar som om det är ingångskapacitansen på kopplingen som är mer avgörande än om man har 1GOhm vid 10Hz. Vid 10kHz kanske man bara har 1kOhm.
Flint skrev:Sigurd_Ruschkowski skrev:Jag tycker det verkar som om det är ingångskapacitansen på kopplingen som är mer avgörande än om man har 1GOhm vid 10Hz. Vid 10kHz kanske man bara har 1kOhm.
Ja, men det belastar troligen kapseln lika mycket som en resistiv belastning.
Flint skrev:Sigurd_Ruschkowski skrev:Flint skrev:Få se om du kommer till andra slutsatser än vad jag gjorde. Grupparbete, kul.
Kretsen går inte få att fungera med 2SK170.
Har du testat med 1G//1uF på övre feten? Typ den här:
Flint skrev:Sigurd_Ruschkowski skrev:Hur raka är kurvorna Id vs Vds i sitt arbetsområde. Jag hittar nämligen inte data på varken brus eller linjaritet i databladet.
Kopierat ur ELFA:s datablad för BF245A:
Simulering av samma "mätinställning".
Sigurd_Ruschkowski skrev:Set ut som om SPICE-modellen är sämre än vad databladet visar!

RogerGustavsson skrev:Med tanke på att den föreslagna kopplingen som återfinns i produktbladet för Primo-kapseln http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/EM21.pdf kör med en 2SK118 O (Idss 0.6-1.4 mA), är det kanske denna FET man ska göra en simulering på?
Vad gör 2SK118 annorlunda mot 2SK170? Den av Primo visade kopplingen ska tydligen ha en högre brusnivå och kunna hantera högre nivåer än Telinga-kopplingen med 2SK170. I flera artiklar kring mikrofoner nämns att det krävs ett stort motstånd parallellt på ingången för att inte basen ska skäras. Mycket mer brukar inte finnas att läsa.
Flint skrev:2SK170 enligt Toshiba. Idss?
Simulerat samma Vgs med Sigurds 4mA-version som kommer närmast Toshibas.
Flint skrev:Sigurd_Ruschkowski skrev:Set ut som om SPICE-modellen är sämre än vad databladet visar!
Sigurd_Ruschkowski skrev:Idss är vid Ugs = 0 och någon Vds.
Tex 3,75 mA vid 3V i din sim och 2,75mA i databladsbilden.
Ofta anges Idss vid 10 V Vds. Där har jag lagt mina Idss i modellerna.
Flint skrev:Jag får inte dc-nivåerna att stämma i den här kretsen.
Jag behöver upp i ett par kilo för att det ska likna något.

RogerGustavsson skrev:Väntar med spänning på om Primo's schema gör nnågot annorlunda.... Alltså vad som händer när man tar signalen som Primo gör och utesluter 2k2 motståndet och skippar transformatorn.
Man skulle väl kunna tänka sig att behålla denna ingångskrets i någon form och hänga på något som liknar t.ex. figur 4 i detta dokument: http://www.borbelyaudio.com/adobe/borb502.pdf Kan det vara en gångbar lösning? Visserligen med +- matningar men ändå.
RogerGustavsson skrev:Denna ger mera nivå ut och lägre distorsion? Kan den ha någon nackdel eftersom den inte används?
Vad händer om jag lägger batteriets minus ner till jord och utesluter 2k2-motståndet? Eller ska jag ta ut signalen över 1k2-motståndet? Jag tycker det ser konstigt ut med signalen genom batteriet. Det är kanske är ett tankefel? Kan ju inte det här riktigt....
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster