Det har varit ett ganska kul jobb, med lite strul som löste sig till slut.
Provlyssningen var lite hårresande, började med att lyssna på "hold the Line-The best of Toto", det lät ganska illa. Det lät ju ok på mina gamla högtalare......? Men det verkar som att de här burkarna avslöjar mer än de tidigare som jag hade, ett par horn.
Nästa skiva var "Figaros Bröllop" med Maria Callas, en rätt så sjysst
inspelning från sextiotalet.
Då infann sig magin. Väggen bakom högtalarna försvann och man satt på balkong och hörde Maria sjunga på scenen. Timmarna försvann
och polykarbonaterna avlöste varann. En hel del klassiskt, rock och
pop spelades. Vissa skivor lät helkasst, och med tanke på hur inspelningarna görs idag så är det förståeligt.
Men jag måste säga att jag är förvånad hur mycket bas de här små lådorna kan kräma ur sig. "Party Up" med DMX bjöd på riktigt bra hip-hop-bas. Naturligtvis så sätter ju konarean sina begränsningar, men
absolut så räcker det för mig iaf.
Det ska bli intressant att jämföra med ett par original 51:or.
Eldprovet kom när jag stoppade i ett gäng med trancelåtar. Inte heller här så skämdes resultatet för sig, djup och kontrollerad bas som svängde bra. Det här kommer nog att bli en bra allroundhögtalare som jag kan spela allt på.
Ett par bilder....
Så här ser setupen ut för ögonblicket. Burkarna ska upp lite mer på väggen och fästen för dem ska monteras. Nu sitter det polyestervadd på väggen, men det kanske kan bli ännu bättre med gullfiber? Ska nog gå att fixa till något som blir bra.

Så här blev högtalarna, här visas den högra egenfanerade o lackade högtalaren. Skruvarna ska färgas svarta och en filtbit som sitter på .3 modden ska monteras på diskanten. Om jag är fortsatt nöjd så kan nog en .3 mod komma ifråga.

En närbild..

/Arne