Carlsson OA-51 CL

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Ducatiboy

Carlsson OA-51 CL

Inläggav Ducatiboy » 2006-10-14 23:10

Nu är jag klar med mina kloner av OA-51.....
Det har varit ett ganska kul jobb, med lite strul som löste sig till slut.
Provlyssningen var lite hårresande, började med att lyssna på "hold the Line-The best of Toto", det lät ganska illa. Det lät ju ok på mina gamla högtalare......? Men det verkar som att de här burkarna avslöjar mer än de tidigare som jag hade, ett par horn.
Nästa skiva var "Figaros Bröllop" med Maria Callas, en rätt så sjysst
inspelning från sextiotalet.
Då infann sig magin. Väggen bakom högtalarna försvann och man satt på balkong och hörde Maria sjunga på scenen. Timmarna försvann
och polykarbonaterna avlöste varann. En hel del klassiskt, rock och
pop spelades. Vissa skivor lät helkasst, och med tanke på hur inspelningarna görs idag så är det förståeligt.
Men jag måste säga att jag är förvånad hur mycket bas de här små lådorna kan kräma ur sig. "Party Up" med DMX bjöd på riktigt bra hip-hop-bas. Naturligtvis så sätter ju konarean sina begränsningar, men
absolut så räcker det för mig iaf.
Det ska bli intressant att jämföra med ett par original 51:or.
Eldprovet kom när jag stoppade i ett gäng med trancelåtar. Inte heller här så skämdes resultatet för sig, djup och kontrollerad bas som svängde bra. Det här kommer nog att bli en bra allroundhögtalare som jag kan spela allt på.
Ett par bilder....

Så här ser setupen ut för ögonblicket. Burkarna ska upp lite mer på väggen och fästen för dem ska monteras. Nu sitter det polyestervadd på väggen, men det kanske kan bli ännu bättre med gullfiber? Ska nog gå att fixa till något som blir bra.
Bild

Så här blev högtalarna, här visas den högra egenfanerade o lackade högtalaren. Skruvarna ska färgas svarta och en filtbit som sitter på .3 modden ska monteras på diskanten. Om jag är fortsatt nöjd så kan nog en .3 mod komma ifråga.
Bild

En närbild..
Bild

/Arne

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2006-10-15 00:07

Ett .3 kit på det där så :)
Skulle ju verkligen vara kul att gämföra dom med ett par par riktiga oa51 med samma elementkonfig, synd jag itne har mina kvar, hade också .1 bas och .2 diskant.
Ino Audio pi60
Marantz SR6014
Project Debut

Användarvisningsbild
Ducatiboy

Inläggav Ducatiboy » 2006-10-15 00:19

Ja, det skulle vara kul!
Waxxarn har lovat att komma över o jämföra med sina original+.3 mod.
Vore kul om de låter någotsånär åt hållen lika. :D

/Arne

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2006-10-15 01:53

Ducatiboy skrev:Ja, det skulle vara kul!
Waxxarn har lovat att komma över o jämföra med sina original+.3 mod.
Vore kul om de låter någotsånär åt hållen lika. :D

/Arne

Chansen är liten för ett par original+.2 diskant låter ganska långt ifrån original+.3 mod :wink:
Ino Audio pi60
Marantz SR6014
Project Debut

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-10-15 05:36

Det var ett sjukt par snygga lådor du snickrat ihop, hur gjorde du för att få ihop dem? Lämnade iväg allt på dekameterpassning hos en snickare eller byggde du hemma?

Snygga helt enkelt!

/J
admin

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2006-10-15 09:03

Jättesnygga!

Var det svårt att fanera dem?
Jag har ett par i svart ask där faneren är lite tråkig...

Skulle var kul att få på ett nytt snyggt faner på dessa, antingen själv eller m h a proffs.

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-10-15 10:51

Snyggt!

/Jocke

PS. Prova att ställa dem på nästan vad som helst utom tomkartonger så blir det ännu bättre!

Användarvisningsbild
Ducatiboy

Inläggav Ducatiboy » 2006-10-15 11:19

Allt som är gjort på högtalarlådorna utom element och filter är gjort
i mitt garage.
Lådorna är gjorda på så vis att ett par vanliga konventionella lådor limmades ihop, därefter sågade jag av det främre hörnet med en vanlig såg, en fogsvans. För att få snittet någotsånär rakt så hade jag metallister som jag satte fast provisoriskt med dubbelhäftande tejp.
Efter sågningen så limmade jag på baffeln och rensågade på sidorna när limet hade torkat. Fortfarande med en fogsvans.
Sedan slipade jag lådorna med en oscillerande slipmaskin köpt på biltema för 149 spänn.
En behandling med färg följde sedan som jag inte blev speciellt nöjd med, och sedermera slipade jag ner färgen.
Ivrigt påhejad av folk här på forumet så inhandlades ekfanér och
jag ställde in mig på misslyckande för att inte bli besviken.
Det svåra med att få ett sjysst resultat är att uppnå ett tillräckligt tryck
då jag inte ville använda kontaktlim. Det löstes genom att inhandla ett gäng långa skruvtvingar på ehrm, biltema. Så när fanéret hade placerats på sidan som skulle limmas så drog jag åt tvingarna tills det smakade blod, med ett par mdf-skivor mellan.
Problemet för mig var att jag hade viss färg kvar på en del ställen, och det gjorde att limmet inte sög in i träet så bra och fick fanéret att vecka sig av fukten. Det gör att på ett par ställen så är fanéret lite ojämnt.
Inget som syns dock.
Att fanéra baffeln var det svåraste, och det gick inte med mindre än att jag fick bygga en jigg för att kunna fästa tvingarna. Men det blev bra.
Att fanéra om ett par originalburkar borde gå bra om man kan få bort den gamla fanéren utan att skada lådan för mycket. Att slipa den kan nog göra resultatet ännu bättre. Jag var tveksam först, är inte helt ohändig (de Italienska fordonen kräver en del meka och jag är inne på min tredje Ducati och har haft två Alfor), men träjobb är jag inte så van vid. Om inte annat så kan säkert ett proffs göra det till en inte helt orimlig summa pengar.
Det verkar som att jag får budgetera för en .3 mod, alla är positiva till den modden så det kan ju bara bli bättre!
Och nej, lådan är inte dekameterpassad..... :D

/Arne

Användarvisningsbild
Ducatiboy

Inläggav Ducatiboy » 2006-10-15 11:21

Jocke skrev:Snyggt!

/Jocke

PS. Prova att ställa dem på nästan vad som helst utom tomkartonger så blir det ännu bättre!

Ja, det är bara en tillfällig lösning när jag provar ut placeringen.
Kartongerna "sjunger" med lite...
Har hittat fästen som är tänkta att använda till mikrovågsungnar
som kan fungera. :)

/A

48IDA

Inläggav 48IDA » 2006-10-15 13:29

Kul att se att mina gamla element gör tjänst igen, och än roligare att se relustatet av dina cloner. mycket bra jobbat.
LP12, Ittok
Sentec SC8, TU8, SCA-1, ACM1, ACM1A
OA51.3
VW 1302 -72

Användarvisningsbild
Ducatiboy

Inläggav Ducatiboy » 2006-10-15 18:00

Tack allihopa! :D

/Arne

Användarvisningsbild
Waxxarn

Inläggav Waxxarn » 2006-10-16 09:25

Där ser man, blev ju snyggt som faens :)
Harden The Fuck Up!

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2006-10-18 22:39

Respekt.
11010000

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2006-10-18 22:49

avr7000 skrev:Jag har ett par i svart ask där faneren är lite tråkig...

Asch.. har du tröttnat på dom? Jag har två par gamla technics-talare som vi kan byta mot kanske, dom har bra bas. :roll:

Nej men, det är riktigt stiligt! Det kliar i pularfingrarna men jag tror inte jag skulle kunna ro en sån där låda i land. Iallafall inte när jag är så här trött.
Verkar de hålla samma ljudkvalitét som orginal 51:or?
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
Ducatiboy

Inläggav Ducatiboy » 2006-10-19 13:17

Nu har jag ju inte lyssnat på ett par original 51:or mer än vid ett tillfälle,
men det var ett ganska bestående, och i förlängningen är väl den lyssningen anledningen till att jag har byggt ett par egna.
Men det ska ske en jämförelse så småningom framöver, och då med ett
par 51.3 som referens.
Så här efter några dagars lyssnade så tycker jag nog att burkarna presterar någotsånär åt hållet, jag har ju inte .3 konfiguratoonen.
Basen finns där, i mitt tycke djup och definierad, utan att vara bumlig.
I jämförelse med liknande lådstorlekar tycker jag att den presterar
mycket bra. Sedan så gör lådorna tricket med luftighet och att begränsningen av rummet tycks försvinna på samma sätt som originalen. Skillnaderna som jag tycker mig märka är att diskanten är väl inte i nivå med en .3 diskant, men det var heller aldrig meningen
då den diskanten är speciellt konstruerad för carlssonhögtalarna.
Sedan så är det väl så att .3 basarna blir ett lyft också i jämförelse.
Men som nån här skrev, det skulle vara kul att jämföra mina lådor med original .2 konfiguration.
Nån som kommer ihåg hur OA 5-plagiaten lät jämfört med ett par originalare?

/Arne

Återgå till Carlsson Illuminati