Jag landade på ett avstånd mellan högtalarna på 2,6 meter, och avståndet från linjen mellan högtalarna till soffan är 2,9 meter. Det ger en vinkel på arctan(2,6/(2*2,9))=24,2 grader.
Därefter provade jag att ställa högtalarna enligt 22,5-gradersrekommendationen, dvs jag flyttade ihop dem så att de stod 2,4 meter isär. Det blev lite för smalt för mig, men ändå klart användbart. Faktum är att det var så de stod från början, de hade liksom hasat ihop en aning efter diverse knuffar och städning osv.
Till sist drog jag isär dem till 3,4 meters avstånd, vilket ger 30 grader och det blev ju... brett. Iofs ganska trevligt att scenen blev bredare, men mittljuden blev odistinkt placerade lite "min röst ska nu komma från en obestämd plats i rummet"-känsla.
Så helt fel har han inte, Ingvar.
Hur ser det ut hemma hos er, vad har ni för vinkel? (posta gärna bara avstånden om ni inte fixar matten, så räknar jag).
PS, ju mer jag håller på och labbar med sånt här desto mer övertygad blir jag om att det behövs fler kanaler för att återge ljud. Inte bara bak, utan även fram.Jag tycker att det är tråkigt att öppningen till ljudet slutar vid frontparet, jag skulle vilja ha scenen bredare. Surroundljud är väl bra, men det fixar bara till ljudet bakifrån, men jag undrar varför man inte experimenterar med fler frontkanaler. Jo center finns ju. Och en del biofilmer har 5 frontkanaler. Men hemma då?