Squeezeebox får toppbetyg i High Fidelity!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2006-10-21 13:43

FLAC tar upp ungefär halva storleken (lite större) än wav
Det var ju bra!

Det jag lurar på angående routern är om jag inte måste ha en med fler än
www.dustin.se skrev:Antal Wan interface 1st 10/100Mbps

Alltså om jag behöver 2 st "Wan interface" för att kunna köra både min dator och SB:n trådlöst?

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-10-21 13:57

Stranne skrev:
Jag kör inte trådlöst, så jag har ingen erfarenhet av det, men rent generellt installerar du SlimServer på en dator i nätverket. Sedan kan du ha musiken på den datorn, på en usb-disk eller på någon annan nätverksansluten dator.

Ok, räcker det att köpa en sån här då? Kan jag slippa kablar till både min dator och till SB:n då?
Jag ska beställa mig en SB till veckan tror jag, vill bara veta att det kommer att funka som jag har tänkt mig. Tänkte dessutom köpa mig en usb-disk på en sisådär 350 Gb så man samlar alla skivor på ett och samma ställe. Har jag fattat rätt om jag tänker som så att en skiva rippad i FLAC tar lika stor plats på hd:n som det ligger wav-filer på den om ni fattar vad jag menar. Då skulle 350 Gb räcka till 350000/650=538 album om de tar upp 650 Mb vardera? Fasen, får nog leta upp en större disk kanske.
Var handlar man såna här data-prylar billigt och bra?

När du flac-kodar dina filer ställer du inte in en kvalitetsnivå, utan du ställer in hur mycket filen ska komprimeras. Precis som Strauss skriver så ger en normal inställning ungefär halva storleken på en cd.

Som jag skrev tidigare så har jag ingen personlig erfarenhet av trådlöst nätverk, men en sak du bör tänka på är väl säkerheten. I specifikationerna för "din" router står det bara 64/128 WEP och WEP knäcks väl ganska lätt om inte jag tar fel. Se även:
BeginnersGuideToNetworks
NetworkProblemsBeginnersGuide
NetworkProblemsSecondGuide

Här har du dessutom en tabell där olika Squeezeboxanvändare med trådlöst nätverk har skrivit vilka eventuella problem de har haft och hur det funkar med olika trådlösa routers:
RouterStatus
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-21 14:02

Stranne skrev:
FLAC tar upp ungefär halva storleken (lite större) än wav
Det var ju bra!

Det jag lurar på angående routern är om jag inte måste ha en med fler än
www.dustin.se skrev:Antal Wan interface 1st 10/100Mbps

Alltså om jag behöver 2 st "Wan interface" för att kunna köra både min dator och SB:n trådlöst?

Wan interface är det du kopplar till ditt nätverksuttag på modemet (eller i väggen). Det finns bara 1 på alla routers.

Den har en 4-portars switch inbyggd (LAN) där du kan koppla dina datorer med kabel om du vill.

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2006-10-21 14:09

Pust. Jag tycker allt blir så jobbigt så fort det är datorer inblandat. Är det meningen att vem som helst ska få detta att funka?
Jag kom på att jag faktiskt har en sån där "nätverk via elnätet" manick liggandes som jag inte fått att fungera bra mellan min dator och vårt bredbandsmodem (det går segt som fan om det går över huvud taget). Den kanske funkar bättre mellan en router och SB:n. Jag tror jag köper mig en sån där router och en SB så får vi se om jag får det att funka trådlöst. Annars får jag lösa det på nåt annat vis. Angående säkerheten är jag inte speciellt nervös. Jag bor i en villa med mest pensionärer i husen runt mig. Tror inte att de har så stort intresse i att hacka sig in i mitt musikarkiv.

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2006-10-21 14:13

Wan interface är det du kopplar till ditt nätverksuttag på modemet (eller i väggen). Det finns bara 1 på alla routers.

Den har en 4-portars switch inbyggd (LAN) där du kan koppla dina datorer med kabel om du vill

Vi skrev typ samtidigt.

Ok, då börjar jag fatta tror jag... Jag ställer routern uppe hos mig vid min dator. Kör trådlöst ner till modemet med Wan, och med en kabel eller nåt annat från routern till SB:n, samt en kabel mellan routern och min dator.
Sånt här var enklare förr när man var 15 och hade koll på datorprylar. Nu vill man bara att det ska funka...

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-10-21 14:25

Stranne skrev:

Den har en 4-portars switch inbyggd (LAN) där du kan koppla dina datorer med kabel om du vill

Vi skrev typ samtidigt.

Ok, då börjar jag fatta tror jag... Jag ställer routern uppe hos mig vid min dator. Kör trådlöst ner till modemet med Wan, och med en kabel eller nåt annat från routern till SB:n, samt en kabel mellan routern och min dator.
Sånt här var enklare förr när man var 15 och hade koll på datorprylar. Nu vill man bara att det ska funka...

Det brukar väl vara så att Modem <-> Router-kopplingen brukar vara kabelbunden (eller?).
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2006-10-21 14:32

Det brukar väl vara så att Modem <-> Router-kopplingen brukar vara kabelbunden (eller?).

Ja det har du nog rätt i. Jag fick för mig att Wan var detsamma som trådlöst. Vet inte varför, men du har ju rätt såklart.
Vad innebär då "trådlös bredbandsrouter"?? Vad är det som är trådlöst egentligen?

Just det, men var kommer det trådlösa in i bilden?
Jag känner mig hur dum som helst just nu... Jag drack ju inte mer än två öl framför musikbyrå igår ju?

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-21 14:38

Jag skulle göra såhär...

koppla in routern till modemet. Kör tråd till datorn där nere om den finns i närheten. Kör trådlöst till datorn där upp (om du inte håller på och flyttar stora filer ofta).
Squeezeboxen är självklar att köra trådlöst. FLAC-filer utgör ingen som helst belastning för nätverket, oerhört lite data mot vad som kan skyfflas.

Trådlöst är som sagt trådlöst, du får låta det representeras av antennerna eller nåt :)

LAN = Local Area Network
Wan = Wide Area Network (internet i detta fall)
W-LAN = Wireless Local Area Network

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2006-10-21 15:04

Ok. Nu så.
Bredbandsmodem -> router (wan) ->
1 dator nere via kabel (Lan 1)
2 dator uppe (Lan 2)
3 SB (Lan 3)

Rätt?
Det står ju som sagt trådlös bredbandsrouter på den jag kollade på, men det står inget om nåt W-Lan?

Det jag behöver är i så fall följande:
1 En Router (nämnd ovan)
2 Ett nätverkskort i min dator som kan kommunicera trådlöst (vilket härligt ord). Kan man köpa en sån här usb-adapter istället så man slipper in i burken och bråka?

Räcker detta?
Herregud så dum jag känner mig.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-21 15:14

En komplett lista för att koppla in 2 datorer (1 med tråd, 1 trådlöst) samt 3 st squeezeboxar.

Till modemet ansluter du en http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010090496

Från den drar du en kabel till datorn som står på nedervåningen.

Till din dator på övervåningen köper du en http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010095751 så slipper du öppna datorn ens.

Till Squeezeboxarna behöver du ingenting, bara att köra.

Det är alltså två saker som ska köpas.

1 router
1 usbpinne med trådlöst nätverk.

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2006-10-21 15:32

Tjohoo! Äntligen är jag med i gamet! Här ska handlas!
Sen tänkte jag som sagt även köpa mig en extern usb-hårddisk att lägga all musik på också. Alltså typ en sån här. Verkar det bra eller?

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2006-10-21 16:23

Nu till en annan fråga jag måste bestämma mig för. Är SB:n snyggast i svart eller vit? Mest sugen är jag på en svart, men det är lite svårt att veta när man inte sett den i verkligheten.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-21 16:42

Det är bara sidoplasten som skiljer, så det är inte sååå stor skillnad egentligen. Jag har en svart!

Usb disken måste fortfarande vara kopplad till en dator som är igång, du kan inte koppla bara usbdisken till squeezeboxarna (bara så du vet :)).

Alternativt kan man koppla usb-disken till en sån här http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010070492 .. men det är ett jääkla pill och är man inte riktigt haj på datorer bör man känna någon som är det :)

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2006-10-21 17:23

Jo, jag har förstått så mycket som att man måste koppla usb-disken till en dator som är igång.

Tack för all hjälp!

Kanske ska ta och ladda ner programvaran direkt förresten och börja rippa skivor, för det lär väl ta ett tag...

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-21 18:13

Stranne skrev:Jo, jag har förstått så mycket som att man måste koppla usb-disken till en dator som är igång.

Tack för all hjälp!

Kanske ska ta och ladda ner programvaran direkt förresten och börja rippa skivor, för det lär väl ta ett tag...

Absolut, följd någon bra guide till punkt och pricka verkligen så allt blir rätt, dubbelkolla sen. Det är bara en gång du behöver göra inställningarna sen är det bara att köra!

Alternativt kan någon hjälpa dig över messenger - remote assistance eller liknande. Jisses vad glad man är att det finns när ens mindre datorkunniga kompisar behöver hjälp med något :)

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2006-10-21 18:13

En grej till...
Vad använder ni för program för att rippa skivor till FLAC?

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-21 19:10

Stranne skrev:En grej till...

Jag tror att de flesta använder EAC. Det är "klurigt" men bra. Det finns en tråd om det här. :-)

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2006-10-21 19:22

Thanks! Ska ladda hem och pröva det! Förresten, har ni laddat hem den svenska versionen eller den engelska?

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-21 21:02

Stranne skrev:Thanks! Ska ladda hem och pröva det! Förresten, har ni laddat hem den svenska versionen eller den engelska?

Kör engelska som språkval, det är lättare då alla termer är på engelska, likaså de flesta guider... vill man ha svenska sen kan man väl ändra det i programmet.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-10-21 22:25

Stranne skrev:Nu till en annan fråga jag måste bestämma mig för. Är SB:n snyggast i svart eller vit? Mest sugen är jag på en svart, men det är lite svårt att veta när man inte sett den i verkligheten.

Jag har en vit men som sagt var så är inte skillnaden så stor.

VIT:

Bild

SVART:

Bild

Bild

360 grader
When routine bites hard

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-10-21 22:27

Stranne skrev:En grej till...

EAC. Jag fortsätter att tjata om wikin: :wink:

http://wiki.slimdevices.com/index.cgi?B ... eToRipping

http://wiki.slimdevices.com/index.cgi?EACBeginners
When routine bites hard

AndersH

Inläggav AndersH » 2006-10-22 15:58

[quote="Strauss"]FLAC tar upp ungefär halva storleken (lite större) än wav :)

Hej, min erfarenhet med Flac comp. level 5 är att modern musik (pop/rock) blir storleken < 70% och med klassisk musik < 50 %.

Fördelen med flac som lossless format framför andra:

- SB3:an stödjer det (ingen konvertering i servern)
- Flac stödjer Streaming
- Open source
- Går att få till gapless
- Embedded cue sheet (vad man nu skall med detta till när det går att få till gaplees med separata spår)

När det gäller trådbundet eller trådlöst,
de problem jag hade med trådlös uppkoppling, förutom att min router då och då måste startas om (är ändå inne på min andra router)

- När micron i köket går på full effekt stör den ut trådlösa uppkopplingen (Dect telefoner kan också störa har jag läst)

- "Wake up on LAN", går inte att få till trådlöst (är i vilket fall begränsat).

FLAC->SB3->DiAna->NAD 116-> NAD 208->Pi60s = låter kanon

AndersH

clemenf

Inläggav clemenf » 2006-10-26 11:57

Den låter interessant :)

Bara att jag e kass när det gäller datagrejor....vet ungefär hur man klickar på musen och skriver på tangentbordet. :oops:

har läst igenom alla inlägg här....men förstår inte rigtigt hur jag ska koppla till min dator...ca 3år gammal HP

Datorn har ju bara 1ether ingång som jag redan använder till modemet.
2 usb ingångar.
så hur kan jag koppla in Squeezen till dartorn?

Trådlöst har jag ingen anning om hur fungerar....men verkar mycket krångligare...och köpa massa extra grejor.

MvH Fred

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-26 13:09

clemenf skrev:Den låter interessant :)

Bara att jag e kass när det gäller datagrejor....vet ungefär hur man klickar på musen och skriver på tangentbordet. :oops:

har läst igenom alla inlägg här....men förstår inte rigtigt hur jag ska koppla till min dator...ca 3år gammal HP

Datorn har ju bara 1ether ingång som jag redan använder till modemet.
2 usb ingångar.
så hur kan jag koppla in Squeezen till dartorn?

Trådlöst har jag ingen anning om hur fungerar....men verkar mycket krångligare...och köpa massa extra grejor.

MvH Fred

Inte så svårt som det verkar... Istället för att koppla nätverkskabeln direkt till modemet, sätter du en hub emellan. Vanligt är tex en hub med fyra anslutningar. En av dessa kopplar du vidare till modemet, så är kommunikationen till internet klar. Nästa anslutning på huben kopplar du antingen med en kabel direkt till Squeezern alternativt en enhet som trådlöst skickar signalen till Squeezern. Nu har du även kommunikationen med denna klar.

/ B

clemenf

Inläggav clemenf » 2006-10-26 13:32

hubb samma som router?

så måste ändå ha en sådan fast man tänkt köra med sladdar?

Mhh Fred

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-26 13:41

clemenf skrev:hubb samma som router?

så måste ändå ha en sådan fast man tänkt köra med sladdar?

Mhh Fred

Såväl hub, switch som router kan koppla ihop flera apparater men dom fungerar lite olika. En hub är lika intelligent som en grendosa för ström... Dvs alla kontakter "pratar" med varandra, oavsett vem som ska "lyssna". En switch kan hålla isär de anslutna datorerna och skickar bara förfrågan dit den ska. Har man bara några få enheter anslutna spelar detta ingen roll, men har du många datorer i ett större nätverk så blir det en dj-a trafik när all kommunikation skickas till alla datorer.

En router är egentligen en enkel dator med flera nätverksanslutningar och kan dels hålla reda på den interna trafiken och hålla ordning på lokala IP-nummer men även förmedla trafiken utåt mot Internet utan att de anslutna datorernas lokala IP-adresser syns för utomstående. En router kan därför sägas fungera som en (mycket) enkel brandvägg. Men sök på nätet så hittar du alla upplysningar!

Det behöver inte bli så många apparater, det finns routers med inbyggda switchar OCH trådlös anslutning i en enda låda, har till och med sett varianter med printer-server inbyggd så alla datorer i ett nätverk kan dela på en vanlig printer.

/ B

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-10-26 13:50

En router med inbyggd switch vore väl lämpligast. Jag har en 3Com-router som jag är mycket nöjd med. Är inte hundra på modellbeteckningen, men jag tror att det är denna (sitter på jobbet så jag kan inte kolla):

Pricerunner
When routine bites hard

clemenf

Inläggav clemenf » 2006-10-27 07:11

Tack för svaren...har blivit lite klokare

Tror det blir att beställa en squezebox med antagligen denna router...verkar bra...någon som använder den?http://www.dustinhome.se/dacsaportal/custom/1007/pages/products/_1007_wf_show_product_detail.aspx?ProdID=5010090496

Om man nu bestämmer sig för att köra trådlöst, behöver man en sån här också eller?http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/custom/1007/pages/products/_1007_wf_show_product_detail.aspx?ProdID=5010095751[/url]

Mvh Fred

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-27 08:13

Slå till på dom där två så kommer du bli nöjd (i alla fall med prylarnas prestanda :))

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-27 11:23

clemenf skrev:Tack för svaren...har blivit lite klokare

Tror det blir att beställa en squezebox med antagligen denna router...verkar bra...någon som använder den?http://www.dustinhome.se/dacsaportal/custom/1007/pages/products/_1007_wf_show_product_detail.aspx?ProdID=5010090496

Om man nu bestämmer sig för att köra trådlöst, behöver man en sån här också eller?http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/custom/1007/pages/products/_1007_wf_show_product_detail.aspx?ProdID=5010095751[/url]

Mvh Fred

Men produkt 1 innehåller ju redan en trådlös anslutning för till exempel SB. Så någon usb-pinne behövs inte (Squeezen har väl inbyggd Wan, eller visst, ni som har?)

Koppla WRT54GL W-LAN ROUTER till ditt nätverkskort på datorn, dra sedan en kabel till modemet och kör SB trådlöst eller kabel.

/ B

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi