Moderator: Redaktörer
perstromgren skrev:Jag vet inte om jag riktigt tror på att alla de (eller ens de flesta) som har vinkeln 46 grader mellan sina högtalare verkligen har provat 35, 40, 45, 46, 47, 50 och 55 grader för att därefter välja 46 eftersom det lät bäst!
Har verkligen alla testat det?
Om inte, får vi väl inget stöd i tesen att 46 verklien är bäst? Då har vi bara visat att vi har en samling medlöpare på forumet.
Motbevisa mig gärna.
paa skrev:I en annan tråd om vinklar och IACC skrev iö:
"De flesta lyssnare har ett lokalt minimum i en infallsvinkel om 20 - 25 grader"
Det är ju en ganska stor spridning, egentligen mycket större än utslaget i dessa div undersökningar om vilken vinkel som låter bäst.
Det kanske är någon mer faktor än IACC som spelar med?
grannilsson skrev:235 cm mellan högtalarna och 290 cm till lyssningsplatsen vad blir det ?
(Orkar inte räkna)![]()
/Göran
krellmaster skrev:Jag har 210 cm mellan centrum på diskanterna å ca 260 till lyssningspositionen, vad blir det för vinkel?
Svante skrev:grannilsson skrev:235 cm mellan högtalarna och 290 cm till lyssningsplatsen vad blir det ?
(Orkar inte räkna)![]()
/Göran
22,1
Bill50x skrev:Svante skrev:grannilsson skrev:235 cm mellan högtalarna och 290 cm till lyssningsplatsen vad blir det ?
(Orkar inte räkna)![]()
/Göran
22,1
Alltså, jag är ju kass på vinklar. Men om man har en liksidig triangel så är väl varje "hörn" 60 grader? Är det halva den vinkeln som avses i denna tråd?
Fråga två, var på högtalaren mäter man, mitt på? Innerkant? Ytterkant?
Fråga 3, hur ser formeln ut så man slipper störa dig Svante varje gång man vill kolla
/ B
Svante skrev:Jag landade på ett avstånd mellan högtalarna på 2,6 meter, och avståndet från linjen mellan högtalarna till soffan är 2,9 meter. Det ger en vinkel på arctan(2,6/(2*2,9))=24,2 grader.
Svante skrev:Jag landade på ett avstånd mellan högtalarna på 2,6 meter, och avståndet från linjen mellan högtalarna till soffan är 2,9 meter. Det ger en vinkel på arctan(2,6/(2*2,9))=24,2 grader.
paa skrev:Ingvar, kan du nämna de viktigaste skälen till varför 23 grader ger bäst stereobild?
Bill50x skrev:Men frågan kvarstår, i lite ändrat skick. Varför anger man halva vinkeln? Som jag skrev, vinkeln i en liksidig triangel är 60 grader, hälften är 30 grader. Men använder jag din formel för avstånden 2,5 m får jag med miniräknaren 0,4 radianer (gissar jag att det är, det blev 0,4482 med måtten i exemplet ovan). Du skriver att 0,4 radianer är lika med 22,9 grader. Jag får det inte att stämma, men jag kan ju inte matte på denna nivå då senast jag räknade med grader var runt -67 eller nåt
/ B

thiel skrev:186cm mellan diskanterna och 225cm till lyssningposition från basen av högtalarna (sluttande front)
Svante skrev:Eller... Kanske har du missuppfattat vilka mått det är, det ena är avståndet mellan högtalarna, det andra är avståndet mellan lyssnaren och en tänkt linje mellan högtalarna. Alltså ungefär till TVn, inte till själva högtalarna.
Bill50x skrev:Jag hade inte tänkt så långt innan jag tog upp saken med min dam som är gammal KTH:are.... Ja, när någon anger avstånd till högtalarna, är det avståndet till en tänkt linje mellan högtalarna eller är det det faktiska avståndet till respektive högtalare?
Bill50x skrev:Nu har jag mätt. Grejorna är nog inte lika optimerade som i förra lägenheten, utan nu har nog rummets fysiska förutsättningar fått styra lite mer.
Men så här mäter det (övre diskant undantagen, verkar enbart över 13 kHz):
Bredd mellan höger/vänster undre diskant/övre mellanregister 240 cm
Bredd mellan höger/vänster undre mellanregister 290 cm
Avstånd från diskant/mellanregister till lyssningsposition 300 cm
Avstånd från tänkt linje mellan elementen och lyssningsposition 270 cm.
Vad blir det för vinkel?
IngOehman skrev:Känner inte Svante till DQ10?![]()
De är ju hifi-historia, ju!![]()
![]()
Vh, iö
Svante skrev:Hmm, det betyder alltså att diskanterna sitter 25 cm innanför mellanregistren??? Dahlqvist Dq10a skrev du någon annanstans, har du nån bild på dem?
perstromgren skrev:Svante skrev:Hmm, det betyder alltså att diskanterna sitter 25 cm innanför mellanregistren??? Dahlqvist Dq10a skrev du någon annanstans, har du nån bild på dem?
http://www.positive-feedback.com/Issue25/akf.htm, bild 10 och 11. De ser ut som en QUAD ESL-57, ungefär, fast helt bestyckad med dynamiska element. På de här bilderna är de modifierade med banddiskanter och tyget är bortttaget.
Jag håller med Ingvar, Dahlqvist DQ 10 tillhör nog de högtalarmodeller man bör känna till om man vill vara värd sitt salt i den här branchen.
Du har säkert bara glömt bort dem!
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 19 gäster