Mylar skrev:Ser ingen korrugering på filmsnuttarna??
iaf inte på den ena jag såg
Skulle nog inte sitta fel med nytt band
Mylar: Håller med! Ser lindrigt sagt ut som om någon manipulerat banden...
/Sven
Moderator: Redaktörer
Mylar skrev:Ser ingen korrugering på filmsnuttarna??
Sven skrev:
Inte för att jag vill göra anspråk på att någon fullständig kännedom om bandinspänningen i de där systemen, men så pass mycket vet jag som att banden i ORIGINALVERSION var fast anbringade på 3 punkter utmed sin längd, just för att eliminera eller åtminstonde kraftigt reducera de rörelser Du beskriver. Detta kunde jag själv notera vid mässbesök. Trots att det var fullt med folk i rörelse, stod banden helt stilla...
Låter som om någon modifierat Dina exemplar....
/Sven
patrikf skrev:Mylar skrev:Ser ingen korrugering på filmsnuttarna??
Justera upp ljuset på din monitor, så ser du korrugeringen.
Här är en bild annars.
patrikf skrev:
"Inte för att jag vill göra anspråk på att någon fullständig kännedom om bandinspänningen i de där systemen, men så pass mycket vet jag som att banden i ORIGINALVERSION var fast anbringade på 3 punkter utmed sin längd, just för att eliminera eller åtminstonde kraftigt reducera de rörelser Du beskriver. Detta kunde jag själv notera vid mässbesök. Trots att det var fullt med folk i rörelse, stod banden helt stilla... Låter som om någon modifierat Dina exemplar"....
Den version som avbildades i Allt om Elektronik hemma hos BO Bengtsson har inga synliga fästpunkter av det slag du nämner. Hur skulle dessa ha varit anbringade?
Mina exemplar är inköpta av en referenskund till Bo Bengtsson. På vilket sätt spulle korrugeringen inverka på membranrörelserna som syns i filmen?
Sven. Du verkar vara mer intresserad av att hitta brister i mina iakttagelser än att diskutera banddiskander.
Det går alltid att komma med invändningar av det slaget du gör, men varför? Jag är intresserad av att diskutera de iakttagelser jag gör på forumet. Du verkar vara intresserad av att till varje pris försvara en produkt...
Bo Bengtsson har ju utvecklat nya bandelement. Jag tror att dom har samma problem, vad tror du?
Sven skrev:Om jag skulle ha konstruerat ett dylikt band skulle jag anbringat horisontella stöd av icke ferromagnetiskt material på baksidan och "låst" bandet med hjälp av exempelvis silikongummi. Jag skulle tro att BB använde något liknande. En liknande support användes f.ö. flitigt av bl.a. Decca i deras "Kelly Ribbon" och "Decca London" horn.
Naqref skrev:Sven skrev:Om jag skulle ha konstruerat ett dylikt band skulle jag anbringat horisontella stöd av icke ferromagnetiskt material på baksidan och "låst" bandet med hjälp av exempelvis silikongummi. Jag skulle tro att BB använde något liknande. En liknande support användes f.ö. flitigt av bl.a. Decca i deras "Kelly Ribbon" och "Decca London" horn.
Hmmm. Men då blir det ju inte längre en linjekälla om man fäster vissa punkter....
Sven skrev:[
DET uttalandet för helt och hållet stå för Dig!Ett "avbrott" i överföringen på några millimeter i en linje innebär inte att linjen upphör att fungera som just linje.
Vad skall man i så fall säga om PipeDream's 24 tweeters i rad..? DÄR kan man nog ifrågasätta en hel del däremot eftersom avbrotten i längd- och distributionshänseende tangerar membranens diameter...
DrJukiba skrev:Av patrikfs filmer,bilder och iakttagelser kan man dra slutsatsen att det missnöje han uttrycker är ytterst välbefogat. Det han drabbats av är endera en illa hopkommen garageprodukt eller ett entusiastprojekt i glad "knep-och-knåp-anda"- inget ont i detta då det är en av grundstenarna som för utvecklingen framåt. Dessvärre blir det ofta problematiskt när dessa laborationer råkar lämna byggarens trygga vård. Detta är alltså ett specifikt fall som det ej går att dra generella slutsatser av ang. olika typer av ljudkällors vara eller icke vara.
Debatten om linje vs. punktkälla är mycket intressant och kommer förhoppningsvis att fortsätta framledes, medan patrikfs problem med det numera ökända - bandelementet vid det här laget nog har diskuterats klart.
DJ
DJ: Alldeles oavsett exemplet med patrikf, och alldeles oavsett vad man nu kan tycka om de omdebatterade systemen, så anser jag nog att det i princip är trist när en medlem i mötet direkt eller indirekt anklagar en producent, (oaktat vilken!), för att producera inferiora produkter utan annat på fötterna en ett isärtaget, (och som det verkar), manipulerat system, samt inte minst genom att i det här fallet patrikf verkar ha underlåtit att inhämta konstruktörens kommentarer över huvud taget.
Det hela reduceras således enligt mitt förmenande till en fråga om trovärdighet...
övrigt instämmer jag i att debatten om det för mig och många andra, helt eller delvis okända, - (snarare än ökända) - elementet lägges till handlingarna, om inte för annat så i brist på fakta i målet...
patrikf skrev:Att systemet är manipulerat är orimligt. Det verkar enbart vara ett påstående ämnat att göra mina iakttagelser mindre relevanta.
Sven skrev:Patrik skrev: Sven,
Ett bandelement med exempelvis 50 cm "fri" längd uppvisar också, för diskant/mellanregistersammanhang, stora rörelser till följd av trycksförändringar/variationer i den omgivande luften.
Är påståendet rätt eller fel?
Patrik: Det beror HELT och hållet på hur systemet är konstruerat. Jag aktar mig noga för att komma med några kategoriska imperativ...
/Sven
patrikf skrev:Sven skrev:Patrik skrev: Sven,
Ett bandelement med exempelvis 50 cm "fri" längd uppvisar också, för diskant/mellanregistersammanhang, stora rörelser till följd av trycksförändringar/variationer i den omgivande luften.
Är påståendet rätt eller fel?
Patrik: Det beror HELT och hållet på hur systemet är konstruerat. Jag aktar mig noga för att komma med några kategoriska imperativ...
/Sven
Min fråga gäller ett band som är uppspänt upptill och nedtill, dvs i kortändarna.
Rätt eller fel?
patrikf: Ånyo: Det finns inget "rätt" eller "fel". Den problematik som Du försöker påvisa löses enkelt: Anbringa en 5-10 mm tjock och mycket gles skumfront (typ 20-30 ppi) av den typ som sitter i till exempel luftkonditioneringsaggregat, på såväl fram- som baksidan av ribbonmodulen. Du kommer som resultat att kunna BLÅSA rätt mot bandet på 20 cm avstånd utan att det rör sig. (Diffusion).
/Sven
patrikf skrev:patrikf: Ånyo: Det finns inget "rätt" eller "fel". Den problematik som Du försöker påvisa löses enkelt: Anbringa en 5-10 mm tjock och mycket gles skumfront (typ 20-30 ppi) av den typ som sitter i till exempel luftkonditioneringsaggregat, på såväl fram- som baksidan av ribbonmodulen. Du kommer som resultat att kunna BLÅSA rätt mot bandet på 20 cm avstånd utan att det rör sig. (Diffusion).
/Sven
Sven, det som diffuseras i ditt exempel är en luftström.
För att förtydliga avser min fråga hur tryckförändringar/variationer i den omgivande luften inverkar på bandelement.
patrikf skrev:Skulle just bandet i en banddiskant vara undantagen att exiteras av energi (tryckförändringar)???
Jag har erfarenhet av att just detta sker. synligt för blotta ögat dessutom.
Långa bandelements känslighet för luftrörelser i deras närhet
Förvisso ett reellt "problem" om man ofta viftar med dörrar eller springer förbi i bandets närhet när man spelar. En stor fri längd för bandet ökar naturligtvis känsligheten, liksom en låg massa och en öppen dipolkonfiguration. Det går ändå att minimera alla former av eventuella konstigheter.
Under praktiska lyssningsförhållanden kan man dock vanligen glömma frågeställningen helt, annat än om man riktar en basreflexport mot bandet på några centimeters avstånd förstås.
Eftersom man inte befinner sig så nära bandet när man lyssnar är mätresultaten endast av tekniskt intresse. Faktum är att det är lika meningslöst som att mäta en normal högtalare av "punktkälletyp" på någon decimeters avstånd där summeringen av elementbidragen blir helt förvrängd.
Gör man därmot misstaget att dra sina slutsatser från mätningar mycket nära bandet så ser man bara de individuella bidragen där de inte släcker ut varandra som de gör på lite längre avstånd.
Hur som helst, att bandresonanser förekommer medför inte att att ett långt bandelement slutar att huvudsakligen uppföra sig som en linjekälla och inte heller nödvändigtvis att man får en hörbar påverkan på frekvensgången i lyssningspositionen.
Ja, det var av tekniskt intresse. Att ta reda på varför diskanten låter illa!
Blir en massa fel rätt bara för att de jämnar ut varandra?
Vilka definitioner för linjekällor använder man sig av? Kanske inte bredbandig, utan vid gynnsamma betingelser?
Om ett diskantmembran rör sig flera mm. Ger inte det hörbara modulationer? Amplituden överstiger tom våglängden.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster