Provade en liten sak hemma med en skummgummimadrass

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kribban

Provade en liten sak hemma med en skummgummimadrass

Inläggav Kribban » 2006-10-09 10:33

Hej :D

Jag börjar med att lägga upp en bild som jag gjort i Paint. Det är inte världens bästa bild men den ger en liten bild av hur det ser ut hemma hos mig. :P

Bild

Efter ha haft kalas hemma i helgen så hade vi en skummgummimadrass framme. Jag prövade att lägga denna på golvet framför piP:arna.
Slängde igång en låt via Squeezeboxen och vilket lyft det blev. Ljudbilden blev lungnare och mer detaljrik kändes det som.
Idag har jag ingen matta i vardagsrummet alls :oops: pga av tidigare hundägande och småbarn :roll: . Skillnaden mellan skummgummimadrass och utan skummgummimadrass var påtaglig. Tänk så enkelt det kan vara att öka på välljudet i ett rum. Jag som tyckte att det var riktigt bra innan måste helt enkelt införskaffa mig en ny tjock matta på vårt trägolv.

Om ni nu lyckas tyda min bild :roll: så kanske ni kan se att jag har en Tv-bänk i ett hörn. Vid sidorna på denna står basmoduler med piP på. Nu är det så att jag har öppningar på bredvid högtalarna. Den lilla öppningen är mot hallen och den stora mot matsalsrummet. Hur tror ni att detta påverkar ljudet på ett negativt sätt? Jag får inga sidorefelxer på detta sättet, är det bra?

MVH Christer
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-10-09 10:49

En sak som jag tror kan göra viss nytta, speciellt om man inte har heltäckningsmatta, är att klistra sån där våffelskumplast under soffbordets bordsskiva, det kommer säkert att suga åt sig en del av det reflekterade ljud som studsar runt i de lägre regionerna.
Om man inte får tag på skumplast som är självhäftande kan man prova med dubbelhäftande mattejp.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-10-09 11:09

Jepp, jag har också funderat på att montera skumplast under matbordet i rummet.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2006-10-25 15:56

Då vet jag vad jag ska göra med skumplasten jag just hittat på jobbet.

Användarvisningsbild
martinfor

:

Inläggav martinfor » 2006-10-25 16:32

Jag slaktade en gammal skummadrass och använde den som dämp bakom mina piP, tyckte att det fungerade helt ok när jag satte dit den. När lägenheten skulle säljas var det bara att plocka ner budget-väggen.. Men oj vad kasst ljudet blev, först då märkte jag vilken skillnad den gjort. Så en hyffsat tjock madrass är inte alls fy skam

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-10-25 16:36

Innan jag sålde av piP och den föregående sängen testade jag att ställa upp en bäddmadrass bredvid ena piP (den har en hylla ett par cm ifrån sig) vilket gav en otrolig förbättring! Nu är jag dock glatt av med både piP och säng..

/J
admin

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-26 10:08

i5 är ju trevligare än trevligast på pappret iallafall...vad IÖ än säger ;)

Återgå till Wänner af Ino