LTS-delningsfilter

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
maal

LTS-delningsfilter

Inläggav maal » 2006-10-22 15:15

Hej!
Är det någon vänlig själ i detta avlånga land som vet var man kan få tag i information om ett delningsfilter som LTS har tagit fram. Ett filter som är tänkt att ha tillsammans med deras bas LTS B1. Delningsfrekvensen ska vara 80hz och det går att ställa mella -6 till +6db. Jag har letat både högt och lågt efter info, utan att få fram det jag önskar :( . LTS sålde det till sina medlemmar som byggsats för ett antal år sedan, men nu verkar det vara svårt att få tag på.
Jag är intresserad av kretskorts-layout, eller ännu bättre färdigt mönsterkort. Jag skulle även vilja ha byggbeskrivning och komponentlista.

En länk som innehåller lite info:

http://www.naqref.com/ltsfilter.html

Någon som kan hjälpa mig? :D

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-10-23 16:09

Hello!

Har haft lite småkajko mail.

Info om filtret fanns ute på LTS gamla hemsidesidor som blev bortrationaliserade vid senaste flytten har jag för mig. E v kommer de upp igen.

Det finns annars (om jag inte har drömt alltihopa) någon som skulle fixa en batch kort och skänka ett antal till LTS. OM det blev så vet jag inte. Kanske något att efterlysa på LTS egna forum?

/ae
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
maal

Inläggav maal » 2006-10-23 22:03

Naqref™ skrev:Hello!

Har haft lite småkajko mail.

Info om filtret fanns ute på LTS gamla hemsidesidor som blev bortrationaliserade vid senaste flytten har jag för mig. E v kommer de upp igen.

Det finns annars (om jag inte har drömt alltihopa) någon som skulle fixa en batch kort och skänka ett antal till LTS. OM det blev så vet jag inte. Kanske något att efterlysa på LTS egna forum?

/ae

Det vore ju kanonbra om man kunde få fram ett mönsterkort. Men om det inte går, så räcker det bra med en layout på kortet plus komponentlista och eventuell byggbeskrivning. Jag blev erbjuden att köpa ett Sentec EC9, men den saknar väl möjlighet att ställa nivån....eller? Eftersom jag inte riktigt vet vad jag ska ha för steg så vore det bra med den funktionen. Vad tror du Naqref, går det att bygga LTS B1 med MAD1259-elementet eller har specarna blivit justerade för mycket? NHT1259 finns ju inte längre att få tag på :evil:

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-10-24 22:20

Naqref™ skrev: Info om filtret fanns ute på LTS gamla hemsidesidor som blev bortrationaliserade vid senaste flytten har jag för mig. E v kommer de upp igen.
/ae

Infotexten finns i arkivet, men inte bilderna. Dom har jag å andra sidan på min pc .... 8) skall jag lägga upp det?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-10-24 22:33

Gör gärna det phon!

Så kan vi lägga ut alternativen när vi är färdiga.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-10-24 22:52

Här är filtertexten, från 2003 tror jag. Hittade ingen bild på kragget men det ger sig väl. Får leta om jag hittar nåt mer, mönsterkort t.ex. .....

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-10-25 07:15

Jag tycker det här filtret: http://mysite.verizon.net/vze3xvxs/audio/id20.html ser bra mycket bättre ut på papperet än LTS-filtret. Har själv köpt några kort via "Group Buy" men de ligger än så länge och mognar...

Användarvisningsbild
maal

Inläggav maal » 2006-10-25 08:38

phon skrev:
Naqref™ skrev: Info om filtret fanns ute på LTS gamla hemsidesidor som blev bortrationaliserade vid senaste flytten har jag för mig. E v kommer de upp igen.
/ae

Infotexten finns i arkivet, men inte bilderna. Dom har jag å andra sidan på min pc .... 8) skall jag lägga upp det?

Tackar!
Nu börjar det se bra ut, jag som nästan hade gett upp :evil: . Lägg gärna ut bilderna om du har möjlighet. En bild på mönsterkortet vore ju kalas :D
Tackar och bockar :!:

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2006-10-25 14:34

RogerGustavsson skrev:Jag tycker det här filtret: http://mysite.verizon.net/vze3xvxs/audio/id20.html ser bra mycket bättre ut på papperet än LTS-filtret. Har själv köpt några kort via "Group Buy" men de ligger än så länge och mognar...

Tack för tipset, ser ut att vara ett väl dokumenterat filter.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
maal

Inläggav maal » 2006-10-26 08:52

Nu finns info om byggandet av filtret på LTS-hemsida.
En beskrivning av LTS aktiva filter finns på sidan Teknik - LTS-filtret:
http://www.lts.a.se/teknik/filter.html
Men jag saknar fortfarande info om själva mönsterkortet. Bygget ska tydligen ha funnits med i något eller några nummer av Molt. Är det någon som har koll på det? :D

Användarvisningsbild
maal

Inläggav maal » 2006-10-26 08:57

skrutten skrev:
RogerGustavsson skrev:Jag tycker det här filtret: http://mysite.verizon.net/vze3xvxs/audio/id20.html ser bra mycket bättre ut på papperet än LTS-filtret. Har själv köpt några kort via "Group Buy" men de ligger än så länge och mognar...

Tack för tipset, ser ut att vara ett väl dokumenterat filter.

Mönsterkortet ska enligt hemsidan vara klart nu i December. Korten kommer att kosta 5,5$ per styck. Ett litet "gruppköp" kanske?

Användarvisningsbild
maal

Inläggav maal » 2006-10-31 22:36

Det verkar som att den här tråden dog ut 8O . Dom som sitter på ritningarna till LTS-filtret, eller som vet var man kan få tag i dem, inte vill dela med sig :(

Maarten

Inläggav Maarten » 2006-11-01 00:09

www.lts.a.se finns den nu! (Taget från länken ovan, tack!)
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-11-01 01:24

maal skrev:Jag blev erbjuden att köpa ett Sentec EC9, men den saknar väl möjlighet att ställa nivån....eller?

Den funktionen finns och fungerar på Sentec EC9. Jag tänker bara hur i himmelska fridens torg skulle det vara ett överhuvudtaget allmänt användbart filter annars? Det funkar riktigt bra också anser jag, kanske lite brusigt på högsta förstärkningen - men det behöver man ju inte köra?!

/J
admin

Användarvisningsbild
maal

Inläggav maal » 2006-11-01 20:57

markih skrev:www.lts.a.se finns den nu! (Taget från länken ovan, tack!)

Tack, men jag hittar fortfarande inte mönsterkortet. Eller är det jag som behöver gå till optikern för att skaffa nya glasögon...? 8O

nijo

Inläggav nijo » 2006-11-01 23:26

Mönsterkortet är (såvitt jag vet) aldrig publiserat. Det fanns däremot att köpa. Men man kan ju bygga på vero-board.

/jonas

Användarvisningsbild
maal

Inläggav maal » 2006-11-01 23:42

nijo skrev:Mönsterkortet är (såvitt jag vet) aldrig publiserat. Det fanns däremot att köpa. Men man kan ju bygga på vero-board.

/jonas

Fick för mig att det hade publiserats i något nummer av MoLT, kanske har jag fel. Vet du möjligtvis var man skulle kunna få tag i ett färdigt mönsterkort? Jag tror att jag ger upp den tanken snart. Har kollat både högt och lågt, mailat, skickat PM till alla möjliga utan att komma så mycket närmare målet. Om man kollar på schemat så verkar det inte alltför knepigt att sätta ihop det på ett lab-kort. Det smidigaste vore ju naturligtvis att ha ett färdigt mönsterkort. Då glömmer man ju inte några löd-punkter.
Ska ju bara ha det till mitt sub-bas bygge, tänkte kanske strunta i att göra högpass-delen.

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2006-11-02 00:28

nijo skrev:Mönsterkortet är (såvitt jag vet) aldrig publiserat. Det fanns däremot att köpa. Men man kan ju bygga på vero-board.

/jonas

Jodå! Layouten på mönsterkortet publicerades i MoLT nr 2/1999 och fanns även som inklistrad bild i ett word-dokument att ladda ner från LTS gamla hemsida (som inte är tillgänglig längre). Få se om phon lyckas lägga ut det.

Användarvisningsbild
maal

Inläggav maal » 2006-11-02 00:58

n-puh skrev:

/jonas

Jodå! Layouten på mönsterkortet publicerades i MoLT nr 2/1999 och fanns även som inklistrad bild i ett word-dokument att ladda ner från LTS gamla hemsida (som inte är tillgänglig längre). Få se om phon lyckas lägga ut det.

Tackar n-puh! Då var jag inte helt ute och cyklade då. Då återstår bara att se om det finns någon som är villig att dela med sig av informationen till filtret. :D Står det kanske även beskrivet vilken/vilka komponenter som ska ändras om man vill ändra på delningsfrekvensen?

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2006-11-02 03:22

Jo, LP-delen utgörs av ett passivt RC-filter av första ordningen i serie med ett Sallen-Key LP Butterworth av andra ordningen.

Enligt texten så har lämpliga värden på R och C för resp. sektion satts så att den första delen är låimpediv (men inte så låg att ingångs-ic får problem att driva filtret) och den andra högimpediv (men inte så hög att det orsakar ett förhöjt brus). Men tillräcklig skillnad så att filtersektionerna inte inverkar mycket på varandra. Detta för att spara in på extra buffertsteg mellan sektionerna.

Vilka skäl har du för att vilja ändra på delningsfrekvensen?

Kretskortslayouten fö var gjord med tanke på att man skulle kunna använda 2 st TL074 eller OPA4134. Den bättre OPA4134 (DIL-kapseln med fyra OPA134 då) är tyvärr svår att få tag på.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-11-02 09:39

n-puh skrev:

Jag har letat runt lite men hittar inte nån bild på mönsterkortet. Anledningen kan kanske vara att det är just inklistrat i ett annat dokument. Du har möjligen inte originalfilnamnet på det dokumentet?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-11-02 09:44

maal skrev: Ska ju bara ha det till mitt sub-bas bygge, tänkte kanske strunta i att göra högpass-delen.

Då kan du ju t.ex. köpa en av mina favoriter, mikförstärkaren från Elfa för en hundring. Du får med dubbel opamp, hållare, minitelekontakter, div komponenter, mönsterkort, volympot, strömbrytare och lite annant. Sedan byta komponenter som du vill, borde vara rätt enkelt.

Två finfina elektretmikar också .... (not) ... men dom duger att mäta basen med.

Användarvisningsbild
maal

Inläggav maal » 2006-11-02 11:08

phon skrev:
maal skrev: Ska ju bara ha det till mitt sub-bas bygge, tänkte kanske strunta i att göra högpass-delen.

Då kan du ju t.ex. köpa en av mina favoriter, mikförstärkaren från Elfa för en hundring. Du får med dubbel opamp, hållare, minitelekontakter, div komponenter, mönsterkort, volympot, strömbrytare och lite annant. Sedan byta komponenter som du vill, borde vara rätt enkelt.

Två finfina elektretmikar också .... (not) ... men dom duger att mäta basen med.

Tack för tipset phon. Det är ju klart att man skulle kunna bygga en annan variant, men som sagt. Jag är långt ifrån proffs då det kommer till det tekniska med siffror och mätningar m.m. Jag har dock fått uppfattningen om att filtret verkar vara riktigt bra med tanke på vad det kostar att bygga. Har ju redan börjat köpa på mig lite delar. Kontakter, mässingsrattar...har lite planer på att göra en shysst låda till kortet. Kanske en låda med ek-sidor. Jag har lite 20mm ek-parkett kvar efter ett golv-arbete :) Så det enda som fattas nu är ju som sagt en mönsterkorts-layout :roll:

nijo

Inläggav nijo » 2006-11-02 11:13

Då hade jag väl fel ang. layout :oops:

Jag tror att den batch som gjordes tog slut. Jag köpte nog det sista kortet (som jag fortfarande inte byggt ihop...)

Och en liten hi-jacking av tråden.

Phon, har du mätt på den där mik färstärkaren? Är den hyfsat linjär i basen?

/jonas

Användarvisningsbild
maal

Inläggav maal » 2006-11-02 12:28

nijo skrev:Då hade jag väl fel ang. layout :oops:

Jag tror att den batch som gjordes tog slut. Jag köpte nog det sista kortet (som jag fortfarande inte byggt ihop...)

Och en liten hi-jacking av tråden.

Phon, har du mätt på den där mik färstärkaren? Är den hyfsat linjär i basen?

/jonas

Eeeehhh...kortet är väl inte till salu :? ? Här har du en köpare i så fall.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-11-02 13:52

nijo skrev:Då hade jag väl fel ang. layout :oops:

/jonas

Du kan väl lägga kortet på en scanner, om det inte sitter några komponenter på det och om det inte är problem med upphovsrätten?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2006-11-02 14:25

phon skrev:
n-puh skrev:

Jag har letat runt lite men hittar inte nån bild på mönsterkortet. Anledningen kan kanske vara att det är just inklistrat i ett annat dokument. Du har möjligen inte originalfilnamnet på det dokumentet?

Jag har inte heller lyckats hitta den filen men jag har ett tydligt minne av att faktiskt ha laddat ner den nån gång. Om Nagref tillåter så kan jag kanske scanna in sidan från MoLT med mönsterkortslayout och komponentplacering senare ikväll och lägga ut nånstans.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-11-02 14:26

Annars kan jag nog rota fram lite filer ur datorn. Ska kolla.

Användarvisningsbild
maal

Inläggav maal » 2006-11-02 14:35

Naqref™ skrev:Annars kan jag nog rota fram lite filer ur datorn. Ska kolla.

Naqref, räddaren i nöden :) . Det vore ju kanon! Vilken/vilka komponenter ska ändras om man vill ändra delningsfrekvensen? Har du koll på det Naqref? Sentec EC9 har väl olika modul-kort om man ska ändra delningsfrekvensen? Tänkte att man kunde göra något liknande med detta filter :wink: .

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-11-02 14:55

Här finns gerberfiler och ncd dito för den som vill leka själv.
http://www.lts.a.se/teknik/LTS_basfilter.zip

Notera att komponentevärdenas namn inte är identiska med det schema som syntes i tidningen eller det tidigare. Nytt schema kommer förhoppningsvis någon gång. Dokumentet beskriver värdena för den layout som finns i gerberformat.

Det finns gratis gerber-visare som man kan använda för att kolla i filerna och använda för att skriva ut egna filmer.

Nästa

Återgå till DIY-forum