Moderator: Redaktörer
patrikf skrev:Hur skiljer sig resultatet av efterklangsmätningar gjorda med "vanliga" högtalare jämfört med sådana gjorda med ändamålsenliga ljudkällor?
patrikf skrev:Jag har för mig att man använder speciela omnidirektionella högtalare för att kunna exponera alla rummets ytor. Om man använder en hemmahögtalare [min markering], med sina specifika utstrålningsegenskaper, får man mer ett mått på högtalare-rum samspel än just rummets efterklang. Oavsett hur hög signal man kan testa med.
Naqref™ skrev:En gammal OA-5 borde vara idealisk.
Morgan skrev:OK, Johan - bara för att vara riktigt medveten och duktig då:
Vad skall vi använda för svenskt ord för att referera till "decay rate", som alltså inte avser perfekt diffusa villkor, utan något med bara "tillräcklig" modal densitet för att det inte direkt skall "ringa"? Vad skall vi sätta för titel på det vi mäter, när vi mäter i små, väldämpade lyssningsrum?
patrikf skrev:Det råder väl inte diffusa ljudfältsförhållanden i ett normalt
vardagsrum?
patrikf skrev:Isåfall har jag kanske inte så bra koll på vad ett diffust ljudfält innebär. Enligt vad jag förstår så är det "likadant och från alla håll"
patrikf skrev:Hm, gäller det antagandet även i ett möblerat rum?
Det består ju oftast av ojämt fördelade reflekterande ytor och objekt och absorberande ytor.
patrikf skrev::) Ja, jag är med, men var kommer de ojämt fördelade absorberande ytorna in i bilden?
patrikf skrev:"All measured sound fields were found to be highly directional; the distribution of arriving energy at a point greatly influenced by the early specular reflections."
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster