Squeezeebox får toppbetyg i High Fidelity!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

clemenf

Inläggav clemenf » 2006-10-27 11:42

Bill50x skrev:
clemenf skrev:Tack för svaren...har blivit lite klokare

Tror det blir att beställa en squezebox med antagligen denna router...verkar bra...någon som använder den?http://www.dustinhome.se/dacsaportal/custom/1007/pages/products/_1007_wf_show_product_detail.aspx?ProdID=5010090496

Om man nu bestämmer sig för att köra trådlöst, behöver man en sån här också eller?http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/custom/1007/pages/products/_1007_wf_show_product_detail.aspx?ProdID=5010095751[/url]

Mvh Fred

Men produkt 1 innehåller ju redan en trådlös anslutning för till exempel SB. Så någon usb-pinne behövs inte (Squeezen har väl inbyggd Wan, eller visst, ni som har?)

Koppla WRT54GL W-LAN ROUTER till ditt nätverkskort på datorn, dra sedan en kabel till modemet och kör SB trådlöst eller kabel.

/ B

ahaaa!! tänkte mest som att koppla i datorns ubs....fungerar väll som en antenn när man ska köra trådlöst???

som ni märker e jag helt lost på dataprylar....hehe

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-27 12:00

Bill50x skrev:
clemenf skrev:Tack för svaren...har blivit lite klokare

Tror det blir att beställa en squezebox med antagligen denna router...verkar bra...någon som använder den?http://www.dustinhome.se/dacsaportal/custom/1007/pages/products/_1007_wf_show_product_detail.aspx?ProdID=5010090496

Om man nu bestämmer sig för att köra trådlöst, behöver man en sån här också eller?http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/custom/1007/pages/products/_1007_wf_show_product_detail.aspx?ProdID=5010095751[/url]

Mvh Fred

Men produkt 1 innehåller ju redan en trådlös anslutning för till exempel SB. Så någon usb-pinne behövs inte (Squeezen har väl inbyggd Wan, eller visst, ni som har?)

Koppla WRT54GL W-LAN ROUTER till ditt nätverkskort på datorn, dra sedan en kabel till modemet och kör SB trådlöst eller kabel.

/ B

Datorn på övervåningen då?

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-27 12:02

Bill50x skrev:Men produkt 1 innehåller ju redan en trådlös anslutning för till exempel SB. Så någon usb-pinne behövs inte (Squeezen har väl inbyggd Wan, eller visst, ni som har?)

/ B

SB3 har inbyggt WLAN.

WLAN = Wireless Local Area Network = Vanlig nätverk (LAN) fast trådlåst.
WAN = Wide Area Network = Brukar oftast betyda Internet men kan vara andra nät också.

En artikel i Wikipedia.

:-)

clemenf

Inläggav clemenf » 2006-10-27 12:03

lol....vilken övervåning? jag bor i lägenhet....har bara en våning

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-27 12:04

clemenf skrev:ahaaa!! tänkte mest som att koppla i datorns ubs....fungerar väll som en antenn när man ska köra trådlöst???

Jepp. USB-pinnen kan du koppla till datorn USB. Då slipper du kabel till den också. :-)

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-27 12:08

clemenf skrev:lol....vilken övervåning? jag bor i lägenhet....har bara en våning

Var inne och läste i fel tråd, skulle egentligen lagt mig kl 6 i morse efter 12 timmars nattjobb men grabben blev magsjuk så det blir ett 2-dygns maraton.. jippi :roll:

clemenf

Inläggav clemenf » 2006-10-27 12:17

Koffe skrev:
clemenf skrev:ahaaa!! tänkte mest som att koppla i datorns ubs....fungerar väll som en antenn när man ska köra trådlöst???

Jepp. USB-pinnen kan du koppla till datorn USB. Då slipper du kabel till den också. :-)

Tack koffe, då ska det gå som jag tänkt....bara att beställa och vänta på grejor då. :)

clemenf

Inläggav clemenf » 2006-10-27 12:19

Strauss skrev:
clemenf skrev:lol....vilken övervåning? jag bor i lägenhet....har bara en våning

Var inne och läste i fel tråd, skulle egentligen lagt mig kl 6 i morse efter 12 timmars nattjobb men grabben blev magsjuk så det blir ett 2-dygns maraton.. jippi :roll:

ojdåå, hoppas grabben blir frisk igen och du får lite sömn då.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-27 13:41

Koffe skrev:SB3 har inbyggt WLAN.

Ja just det. Det var det jag menade... ;-)

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-27 13:43

Här vill jag höja ett varningens finger för att blanda RF och känslig LF(audio) i samma enhet. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-27 14:31

clemenf skrev:ojdåå, hoppas grabben blir frisk igen och du får lite sömn då.

Det verkar blivit bättre... sova får jag göra när jag blir gammal :)

Morello skrev:Här vill jag höja ett varningens finger för att blanda RF och känslig LF(audio) i samma enhet. 8)

Behöver du inte göra, funkar strålande ;)

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-10-27 21:52

Strauss: din gamle räv ;) (gillar din avatar skarpt!)
Inaktiv

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-10-27 22:06

Morello skrev:Här vill jag höja ett varningens finger för att blanda RF och känslig LF(audio) i samma enhet. 8)

Nu har ju du, vid flera tillfällen, gjort allt du kan för att dissa SB3an, så varför bry sig i över huvudet taget ?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-27 22:12

Bamsefar skrev:

Nu har ju du, vid flera tillfällen, gjort allt du kan för att dissa SB3an, så varför bry sig i över huvudet taget ?

Vad menar du att ditt inlägg tillförde debatten? :)

Jag har faktiskt lite svårt att se varför en produkt som en uppenbarligen inte presterar bättre än en medelmåttig CD-spelare blir så hypad. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-10-27 22:21

Morello: jag äger ingen SB3:a men tycker den verkar vara ett kliv i rätt riktning iallafall. Den är väl inte toppklass som audiofilprodukt kanske men för vardagslyssning med hög smidighetsfaktor verkar den i mitt tycke vara både genomtänkt och adekvat. Är sugen på en själv, men har inga tankar på att ha den som enda lösning.

Det är ju lite trist att läsa dina inlägg om hur förmodat sopig Du tycker den är - fast du inte bemödat dig om att ens lyssna - och kanske tycka att den iallafall skulle vara ändamålsenlig.

Det känns, ditt kunnande till trots, en aning förmätet.

Dessutom är den ju snygg! Vilket flertalet produkter inom det här segmentet verkligen inte är. :)
Senast redigerad av pingvinlakrits 2006-10-27 22:23, redigerad totalt 1 gång.
Inaktiv

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-10-27 22:22

Morello skrev:Vad menar du att ditt inlägg tillförde debatten? :)

Lika mycket som en sådan här kommentar:
Morello skrev:Tacka vet jag riktiga fonogram - gärna med storbandsjazz på.

Men det kanske inte var så du menade utan att alla produkter måste mäta 100% korrekt annars så är dom skitdåliga. Det är ju den bilden du sprider, att det först skall mäta bra och sedan kanske du kan lyssna på produkten ? Lite fel ordning, but who cares....
Morello skrev:Jag har faktiskt lite svårt att se varför en produkt som en uppenbarligen inte presterar bättre än en medelmåttig CD-spelare blir så hypad. 8)
För att vi av naturen är lata, och gillar att lyssna och njuta av musik istf att diskutera om det är rätt inspelning eller dyligt. Dvs det klassiska, den duger till mycket även om den inte är 100% perfekt för den tillför ett antal dimensioner som en vanlig CD, vilken som helst, inte kan erbjuda.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-27 22:42

John Atkinson skrev:Considering its low price and the fact that it uses a minuscule wall-wart power supply, the Squeezebox measures very well. Its noise floor is higher than that of good CD players, but the excellent jitter rejection came as a welcome surprise.

Läs gärna resten av Stereophile mätningen här...

Jag förstår inte hur Morello kan dra slutsatsen att SB3 mäter dåligt baserat på Stereophile resultaten. John Atkinson drar uppenbarligen en annan slutsats. Sen är det intressant att fundera på - med vad skall den jämföras?

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-10-27 23:08

Ja..

John Atkinson har den som köksanläggning. Håller helt med Morello, varför hypa en produkt som inte är bättre så. MP3-genarationen tycker säkert det är ok, men varför nöja sig med det. Jag tackar nej till audiofil nedrustning.

Mvh

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-27 23:26

Ja det där var ju som vanligt både upplyst och sakligt - NOT! Tänk att du fick in "mp3-generationen" i det här inlägget också.

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-10-27 23:29

pingvinlakrits skrev:

segmentet verkligen inte ärDessutom är den ju snygg! Vilket flertalet produkter inom det här

Nej, min klockradio är snyggare, och den är ful. Men smaken är ju........
Däremot så begrper jag inte att man på ljudmässiga grunder kan hypa en sådan produkt. Wake Up..... Kul givetvis för dem som gillar datorer o trådlösa nätverk, men jag jobbar med det hela veckan och vill inte ha det i min musikanläggning. Jag ser det som en typisk nördprodukt....tänk bara att överföra alla fonogramen till HD..gäsp...hur kul är det på en skala....
Visst datorer är kul som hobby.........

Mvh

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-10-27 23:32

Komplettera med en extern DAC då om det känns som att mätresultaten för analogdelen renderar den värdelös :).

Efter att ha levt med den ett tag nu skulle jag inte kunna tänka mig att gå tillbaks till CD-spelare, inte ens om ljudet skulle vara betydligt sämre än vad det faktiskt är.
Man märker kanske inte hur begränsande det är att spela ett fonogram i taget förrän man provat en lösning liknande SB 8).

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-10-27 23:36

Bamsefar skrev:För att vi av naturen är lata, och gillar att lyssna och njuta av musik istf att diskutera om det är rätt inspelning eller dyligt. Dvs det klassiska, den duger till mycket även om den inte är 100% perfekt för den tillför ett antal dimensioner som en vanlig CD, vilken som helst, inte kan erbjuda.

Skulle man kunna gissa att du också är en lycklig SB ägare nu då? :).
Vad kör du Slimserver på isåfall?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-27 23:56

Morello skrev:Jag har faktiskt lite svårt att se varför en produkt som en uppenbarligen inte presterar bättre än en medelmåttig CD-spelare blir så hypad. 8)

Därför att medelmåttiga cd-spelare så ofta höjs till skyarna på detta forum. Pioneer-spelare för 889:- (typ) anses ju som non-plus-ultra under förutsättning att man har en extern DAC och en tv tillgänglig vid menyhantering.

Nu ska ju inte du bära skott för en allmän uppfattning på detta forum, men här frodas ofta uppfattningen att signalkälla och förstärkare påverkar väldigt lite i jämförelse med högtalare och lyssningsrum. Och därför är skillnaderna mellan tex olika cd-spelare försumbar. I det perspektivet spelar det knappast någon roll hur SB låter, eller hur.... ?

/ B

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-10-28 00:01

Jodå, jag har massor av HD-inspelningar, mycket praktiskt, men jag överför dem snabbt till CD-R om jag vill behålla dem. Märk väl att en dator är aldrig inblandad. Skulle aldrig komma på tanken att nedgradera dem till något annat format. Men jag tillhör ju inte MP3-generationen.

Mvh

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-10-28 00:11

Nedgradera? Det är nog bara du i den här tråden som pratar om mp3....
Du verkar vara lite begränsad av fördomar, släpp dem och prova vettja, du kanske blir överraskad :).

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-10-28 00:35

Nedgradera? Det är nog bara du i den här tråden som pratar om mp3....

Nja, det verkar ju finnas förespråkare för MP3-formatet här. I andra trådar också.

Mvh

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-10-28 08:01

Från en annan tråd inte så länge sedan:

woland i annan tråd skrev:Ja jag har ju aldrig lyssnat på musik i datorn, så jag vet inte. Men visst går det att höra skillnad på samma inspelning i MP3 contra 16/44 eller 24/96.

Du kanske har lyssnat nu så att du kan avgöra själv utan att gissa? Och som CJNE skriver - det är du som skriver om mp3. Fråga dom som använder Squeezeboxen i detta forum vad de kör för filformat - jag tror att många skulle svara flac.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
theSaint

Inläggav theSaint » 2006-10-28 09:08

Jag förstår inte varför det blir så starka känslor för att någon lyfter ett varningen fiinger.

Kan bara konstatera att SB har medvind i forumet. Utifrån det som skrivs blir man hemskt sugen på att köpa en. Tycker verkligen att det tillför debatten att någon varnar, uppmärksammar eller har en annan åsikt.

Skulle tycka detta forum var intetsägande om inte diskussionerna fanns.

Nu skall man ju inte handla en sak enbart på hörsägen. den som gillar SB kan ju ha lägre krav på återgivning än den som kritiserar den. På så vis passar den bra för den ena men inte för den andra. Det kan också så att enkelheten jämfört med skivor gör att man kan tänka sig ett visst svinn av ljud. Det kan precis lika gärna betyda, vilket jag fått intrycket av i tråden, att den faktiskt låter lika bra som CD skivan gjort i <u>era</u> respektive CD spelare?

Jag väntar dock på LTS test alernativt hitta något ställe
i skåne som lånar ut den för test innan jag slår till. Jag kommer endast att köpa SB'n dock om jag förlorar i förhandlingen om att låta datorn få stå kvar i vardagsrummet ;)

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-10-28 09:33

CJNE skrev:
Bamsefar skrev:För att vi av naturen är lata, och gillar att lyssna och njuta av musik istf att diskutera om det är rätt inspelning eller dyligt. Dvs det klassiska, den duger till mycket även om den inte är 100% perfekt för den tillför ett antal dimensioner som en vanlig CD, vilken som helst, inte kan erbjuda.

Skulle man kunna gissa att du också är en lycklig SB ägare nu då? :).
Vad kör du Slimserver på isåfall?

Jo jag har en SB3, och just nu har jag FLAC-filerna på en disk enbart, men vilken dag som helst så kommer nya servern hem och då lir det på Ubuntu eller något liknande med hårdvaru raid-5 diskar (5*500GB = 2 TB eller så).

För mig är det tillräckligt bra för att njuta av musik och upplevelser, och jag har då CAT5-cabel (dvs använder inte den inbyggda WiFi-möjligheten), stängt av volymkontrollen (och har den i max output eftersom det råkade bli så ?), och tar ut signalen i digital form till min processor som får stå för omvandlingen. Ja jag har en bättre CD-spelare (som igentligen är en DVD, nej inte någon 668...), men detta är tillräckligt bra för att jag skall sitta med ett stort fett smile hela tiden. Har tom. en liten Dell Axim x51v som jag kan titta på spelkön med om jag vill...

Så visst har den sin givna plats anser jag, SB3an alltså.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-28 09:34

theSaint skrev:Det kan också så att enkelheten jämfört med skivor gör att man kan tänka sig ett visst svinn av ljud.

Kör flac så får du mindre svinn än vilken cd-spelare som helst oavsett pris.

Gillar du inte den inbyggda D/A omvandlaren, köp en extern.

Men det är funktionerna som gör SB bättre än allt annat på marknaden, skulle inte byta mot något på marknaden (om jag inte fick sälja det direkt då och köpa mer squeezeboxar).

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi