StefanA bygger hemmabio

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-10-24 12:38

StefanA skrev: Det var ju faktiskt mina första högtalare. :lol:

Och vilka högtalare sedan! :D
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-10-24 23:50

Grattis StefanA ! 8O :D

Är djupt imponerad av din energi, händighet och framför allt, förmågan att slutföra projektet!

(Och inte så lite avundsjuk ! :oops: )
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-10-24 23:58

Jag är på gång att beställa element nu och då såg jag att det finns en 4 ohmare också. Om jag använder sådana istället för dom med dubbla 8 ohms talspolar så får jag ut lika mycket effekt ur förstärkarna, så nu undrar jag om det är nån skillnad i ljudkvalitén mellan modellerna?

Sen glömde jag tacka gentlegiant här på forumet för hans beröm av mina högtalare. Det känns hedrande att nån registrerar en användare här på Faktiskt och ger mig beröm för högtalarna i sina totalt 2 inlägg här på forumet! :) :) :)

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-10-25 00:12

i skrev:Grattis StefanA ! 8O :D

Är djupt imponerad av din energi, händighet och framför allt, förmågan att slutföra projektet!

(Och inte så lite avundsjuk ! :oops: )

Det är väl det som är jobbigast med projekt. Att avsluta dom! Ofta har man jättestora planer och till en början har man en väldig energi men i slutet så avtar energin och dom sista detaljerna blir aldrig klara. :(

Men jag bestämde att jag skulle göra dom helt klara innan jag började med nästa projekt och nu är jag så sugen på att bygga sub så jag skyndade mig att göra klart. Jag har suttit och dragit trådar till gallren i en veckas tid nu. Ca 10 timmar per galler. Och sista gallret så hade jag först dragit trådar i 2 timmar och nästa dag så drog jag trådar i 2 timmar i sträck och när jag skulle provmontera gallret så hade jag vridit ena kolfibergrejen ett varv så hälften av trådarna var tvinnade! :twisted:
Bara att klippa bort och lägga på 2 timmar extra jobb...

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2006-10-25 01:12

StefanA: Det är nog bara du som tycker finishen har en miss vid en fläck eller två, alla andra drabbas av haksläpp och en hes inandning när dom ser dina alster. Creds!!

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-10-25 01:57

StefanA skrev:
Det är väl det som är jobbigast med projekt. Att avsluta dom! Ofta har man jättestora planer och till en början har man en väldig energi men i slutet så avtar energin och dom sista detaljerna blir aldrig klara. :(

Don't tell me !! :( :wink:
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-10-26 21:41

Igår ringde min kompis på Beijer och sa att han hade kapat ut mdfen åt mig. Så jag åkte dit och lastade Golfen full med mdf-skivor.
Bild

Lite fegt att få allt utkapat men jag måste hinna klart på 2 månader och dessutom så vill jag att det ska damma så lite som möjligt eftersom jag håller till i hobbyrummet här under lägenheten.

Här har jag burit in skivorna i hobbyrummet. Dom väger ganska mycket när dom är 22mm.
Bild

För att lådan ska bli riktigt stabil så limmar jag ihop skivorna 2 och 2 så dom blir 44mm totalt.
Bild

Bild

Bild

Bild

Jag hoppas att jag använde nog mycket lim så dom sitter ihop ordentligt. Det gick iallafall åt drygt en liter lim.
Imorgon har jag tänkt fräsa till bitarna så dom blir exakt rätt mått, eftersom sågen på Beijer inte var den bästa så misstämmer måtten lite.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-10-26 22:18

En fortsättning? *Jublar* :D
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-10-26 22:58

tvett skrev:En fortsättning? *Jublar* :D

Har du missat att jag har pratat om att bygga sub dom senaste 2 sidorna här i tråden? :wink:

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-10-26 23:43

StefanA skrev:
tvett skrev:En fortsättning? *Jublar* :D

Har du missat att jag har pratat om att bygga sub dom senaste 2 sidorna här i tråden? :wink:

hehe jamen alla vi andra som avslutar ett projekt har minst 1års ledigt efter :D

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-10-27 21:14

Haakan: Det här räknar jag som samma projekt, jag har bara klarat av första etappen nu. :wink:

Idag har jag fräst lite. Jag blev tvungen att göra det för att bitarna ska passa perfekt. Så jag fräste första biten med hjälp av en rak, vit-lackad spånskiva som jag lät frässtålet följa.
Bild

Det ska vara 4 st likadana bitar så jag använde den första biten som mall till dom andra tre.
Bild

Då blir dom ganska exakt lika stora.
Bild

Här är alla fyra bitar klara. Jag måste nog gå över kanterna med slipmaskinen en sväng för att få bort märkena där kullagret har gått.
Bild

Jag gick också till posten i snöovädret idag och hämtade ett paket.
Bild

Med ek-fanér.
Bild

Men jag ska fräsa till alla bitar innan jag börjar fanéra så det blir väl nästa vecka nån gång.

Sen hade jag missförstått Naqref. Det var visst en portad låda på 107 liter. :oops: Inte sluten!

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-10-27 21:31

ska bli ett nöje å se vad det blir av denna :) basen är det hetaste på min tapet just nu

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-10-28 10:45

Du har blivit förstaklassens högtalarsnickare nu ju, grattis. Du hittar på mallar snabbare än vi andra hade hunnit forma ordet öhh.. i våra munnar.
(iallafall snabbare än mig)

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-10-28 20:57

Haakan: Subben är ju den roligaste delen i anläggningen, så det är ju bra att du har kvar det. :wink:

ekeponken: Jag känner mig betydligt mer rutinerad nu, men det är ju inte direkt nån avancerad mall jag har använt. Det är ju bara en rak spånskiva. :)

Nu har jag fräst klart alla dom stora bitarna också.
Här är en.
Bild

Den sågade jag bort en bit ur, och jag kan lova att det går tungt att såga med sticksågen i 44 mm mdf!
Bild

Och det blir inte rakt heller, så jag fräste till den så den blev rak.
Bild

Då ser det ut så här.
Bild

Och här har jag ställt ihop bitarna till stereo-bänk-subben. Det jag sågade ut var för att jag har tänkt ha förstärkare mm där och hålen (ett uppe också) är för både kablar och kylning. Jag ställde in en 1,5 liters cola för att ni lättare ska få en uppfattning om storleken. Den är 180x64x43 cm.
Bild
Bild

Nu ser det inte ut som att allt passar helt perfekt ändå så jag får provmontera ihop lådan och fräsa där det behövs. 44mm mdf är inte så flexibelt så det är viktigt att det är exakt passform.

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-10-28 22:19

Blir fint det där, men jag misstänker du får ringa Haakan eller så för att lyfta den där sen.....verkar bli tung=stadigt :D
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-10-28 22:26

hehe jo men jag tycker ändå du ska slänga in ett stag :)

torde faktiskt bli stabilare med några enkla stag i lådan än 44mm väggar...dock inte lika tungt...

men det blir nog jävligt bra iaf ska du se ;)

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-10-29 20:29

The man: Jag har redan pratat med min bror, som är nästan lika stark som mig, och han har lovat att hjälpa mig så det är nog inga problem. Men om det inte går så får jag väl bjuda hit Haakan! :D

Haakan: Jag har aldrig tidigare byggt nån låda i grövre mdf än 16mm och det är av 2 anledningar. Eftersom det bara har varit lådor till bilar så är det inte så roligt att ha en 100 kg tung låda i bagaget. Och för det andra så sparar man plats med tunnare väggar. Och som du säger så blir det ändå väldigt stadigt om man stagar lådan ordentligt.

Men nu har jag varken problem med plats eller vikt, så därför valde jag att göra väggarna lite overkill tjocka. :) Jag har redan sågat ut 4 bitar som ska vara stag, men jag vet inte hur jag ska placera element och portar än, så vi får se om det blir ett eller två stag i varje låda.

Dessutom känns det lite manligare med 44mm! :wink:

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-10-29 23:28

Det ser ut som hela bakstycket är dubbelt? Någon tanke med det?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-10-30 08:07

tvett skrev:Det ser ut som hela bakstycket är dubbelt? Någon tanke med det?

Alla bitar är dubbla 22 mm mdf, och tanken med det är att det ska bli en väldigt stadig låda. :wink:

Eller är det nått annat du menar??

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2006-10-30 14:11

Jag tänkte att det kanske är lite onödigt om biten bakom elektroniken är dubbelt. Bättre då med en löstagbar skiva lite längre fram som gömmer onödiga kablar etc.. speciellt när du måste ringa Håkan såfort du ska bakom :D
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2006-10-30 14:47

Kombinerat stereorack och subb har jag också ritat på ett tag nu. Men min blir lite större då jag behöver minst 300liter till dom två 15"arna.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-10-30 23:43

tvett skrev:Jag tänkte att det kanske är lite onödigt om biten bakom elektroniken är dubbelt. Bättre då med en löstagbar skiva lite längre fram som gömmer onödiga kablar etc.. speciellt när du måste ringa Håkan såfort du ska bakom :D

Bra idé! :)
Men nu kör jag som jag har planerat, för jag orkar inte göra om nått.
Om jag ska bakom får jag väl ringa några kompisar och säga att det är filmkväll, så får dom hjälpa mig att flytta den. :wink:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-30 23:53

Alexi skrev:Kombinerat stereorack och subb har jag också ritat på ett tag nu. Men min blir lite större då jag behöver minst 300liter till dom två 15"arna.

Men är det så smart att låta ens elektronik stå mitt i en vibrerande sub?

/ B

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-10-31 00:02

Jag hoppas att det inte ska vibrera nått där elektroniken står, om det gör det så kanske man kan ha mjuka fötter under elektroniken och om det inte heller går så får jag väl såga loss sub-delarna och bygga en ny separat stereobänk.

Men jag tror inte att det ska vara nått problem. :?

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2006-10-31 00:06

Som mina ritningar ser ut så finns ingen mekanisk kopling mellan dom olika funktionerna så det kommer inte kunna föras över några vibrationer. Desutom kommer portarna att fungera som kylande fläktar för stereron, är tanken.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-10-31 13:14

Alexi skrev:Som mina ritningar ser ut så finns ingen mekanisk kopling mellan dom olika funktionerna så det kommer inte kunna föras över några vibrationer. Desutom kommer portarna att fungera som kylande fläktar för stereron, är tanken.

Det låter som en väldigt smart och genomtänkt konstruktion. Det ska blir roligt att se resultatet. :)
När börjar du bygga då?

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-11-03 08:09

Det har varit mycket annat nu men några timmar har jag hunnit lägga på subben.

Nu är alla bitar frästa och slipade så nu är det snart dags för fanér.

Här har jag provat montera ihop nästan hela lådan.

Bild

I helgen kommer det inte att bli nått gjort men nästa vecka så hoppas jag att jag hinner snickra lite.

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-11-06 23:34

Nu har jag börjat fanéra. Jag började med kanterna och då räckte inte mina tvingar till, så jag skruvade fast en bit spånskiva på varje sida av mdf-biten jag skulle fanéra.
Bild

Sen la jag på el-tejp så att fanéren inte skulle fastna i spånskivan. Jag har limmat med vanligt trälim.
Bild

Sen la jag en bit av ett liggunderlag på fanéren och skruvade fast en spånskiva på det för att få tryck på fanéren.
Bild

Här har jag tagit bort spånskivan och det blev slätt och fint. :)
Bild

Här är kanterna på dom fyra bitarna fanérade och fanéren är tillskuren och slipad. Jag har även spacklat igen alla skruvhål.
Bild

Nästa sida fanérade jag som vanligt. Lim, fanér, liggunderlag, mdf, tvingar. Och det gick också bra. :)
Bild

Här har jag skurit och slipat till fanéren.
Bild

Som ni förstår så fanérar jag bitarna var för sig och sen ska jag montera ihop dom. Då kommer det att se ut som vilken annan Ikea-möbel som helst. :wink:

Jag är lite orolig för att fanéra den största biten. Ytan som ska fanéras är 180x64 cm. Det kommer att behövas många tvingar!

Men jag måste säga att jag tycker att det är mycket lättare att fanéra med ek istället för björk! :)

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-11-07 16:46

Du är fanimej inte klok ! 8O :D
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
StefanA

Inläggav StefanA » 2006-11-07 23:17

i skrev:Du är fanimej inte klok ! 8O :D

:D :D :D :D

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum