Försteg (processor)

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Pettersson

Försteg (processor)

Inläggav Pettersson » 2006-10-11 23:53

Hej, jag har frågat om detta i andra forum men inte fått den respons som jag vill ha.

Jag tycker om att se på film och är därmed mer intresserad av hembio än av tvåkanals stereo. Jag har en H/K AVR-430 som jag använder till att driva min hembio, som idag består av Martens Mingus 3:or i fram (centern är en förserielåda som vi aldrig släppte; ca 20 kg väger den utan något i), Mirage Omnistand 250 & Omnisat V2.

Jag vill ha merkraft/punsh och mera detaljer. Jag funderar på att sälja H/K:n och köpa en försteg. Jag har ev. en Thule 250 (2- eller 5-kanaligt) på gång och kommer nog att köpa ett liknade slutsteg när jag får möjlighet att köra 7.1.

Min fråga är följande:
Vad tycker ni att jag ska köpa :?: :?:
Nad 163V2 Ett beg Rotel-1066 eller något annat försteg.
Nytt eller beg. spelar ingen roll bara det inte kostar mer än vad jag får för H/k:n. Kan tänka mig att spara ihop resten om det ev. inte räker men 12 000 är väl någon sorts gräns. Signalkabelfråga är löst så det ska inte räknas in i dom 12 000.

Mvh
2:a tons dist..javisst :-)
Marten svansen....mina åsikter är mina egna
å de´ är resan som är målet...

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2006-10-12 03:15

Kommer att tänka på alternativet Denon AVR-2807 (10000:-) eller ev. Denon AVR-3806 (12000:-).
Då får du antingen 7x110w i 8ohm eller (3806) 7x120W i 8 ohm. Fast i det förra fallet (2907) får du Faroudja-linjedubblare också.

Tror inte den har sämre förstegsdel än Roteln.
Mundus Vult Decipi

jom8993
inaktiv

Inläggav jom8993 » 2006-10-13 00:51

Leta efter en begangnad Lexicon MC-8/MC-12 är bra prylar eller testa länken,har handlat massor från eBay och har alldrig blivit lurad.

Det är bara att börja bjuda det mesta finns till salu till rätt köpare,frågan är väll bara om man har råd att betala om man vinner.
Tänk på att dyr frakt och tull läggs på priset.

När ni vill länka till något och där länken är lång så rekommenderar vi att ni gör om länken till en textlänk (d v s där man klickar på ett ord istället för länken i klartext). Genom att trycka "citera" på detta meddelande kan man se hur detta utförts på denna länk!

/antisidscrollningsmaffian

Användarvisningsbild
Pettersson

Inläggav Pettersson » 2006-10-13 10:04

8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O

Där fanns ju del godis minst sagt.

Ursäkta en dum fråga :oops: men hur konverterar man strömförsörjningen
till 220-230 V. Vissa apparater kan ha en switch men hur vet man om vilka som har det :?: Kan man bara bjuda på de som accepterar "worldwide" eller tror du att det går att övertala att skicka till Svedala.

Mvh

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-10-13 11:19

Du nämner inte vilken apparat du tänker på men för Lexicon MC-12 finns manualen här: http://www.lexicon.com/downloads/mc12/MC-12_UG_Rev1_Eng.pdf. Sidan 106 är lämplig att läsa.

Nu väger den där apparaten tydligen drygt 20 kg, den blir inte billig i frakt över Atlanten. Å andra sidan är den ju heller ingen lågprisprodukt och är man intresserad av just den är väl priset inte något hinder. Inköpspris+frakt+tull+moms=totalpris.

jom8993
inaktiv

Inläggav jom8993 » 2006-10-13 13:44

Det är lite tråkigt att många i amerika inte säljer worldwide och sedan vad gäller nätspanning så finns det ju spännings omvandlare att köpa på ex clas olsson.

Om du inte handlat något på eBay tidigare så ska du tänka på att bara skicka och ta emot mail från eBays hemsida,börjar det trilla in en massa mail till din privata mailbox då ska du bli misstänksam.

Samma gäller betalning,inget är säkert men det säkraste är att göra upp ev affär via eBays hemsida och läs noga igenom vilken feedback historik som säljaren har.

Användarvisningsbild
Pettersson

Inläggav Pettersson » 2006-10-13 21:03

Har nog hittat en bra produkt. NuForce AVP 16 !!!!!!!!!!!

[url] http://www.hemmabiocenter.se/?pageID=11 ... ductID=288 [/url]

Balanserade utgångar till Thulen, enkel och snygg. Öhh... "billig" också.

Tack för alla tips, särskilt eBay länken.

Mvh Magnus

jom8993
inaktiv

Inläggav jom8993 » 2006-10-13 21:37

Den ser ut att vara helt ok,design och funktion i min smak.
Skulle vara kul och höra vad du tycker om den.

Användarvisningsbild
Pettersson

Inläggav Pettersson » 2006-10-16 19:35

Ska åka ner till HembioConsult i Stenkullen imorgon ( tis) med en kompis och lyssna på den. Det blir skojsigt...............

Användarvisningsbild
Pettersson

Inläggav Pettersson » 2006-10-17 22:38

NÄ, det var det inte. Inställnings möjligheterna var för begränsade.
Så det blir till att leta vidare, suck :( :( :( :( :(

Snart struntar jag i detta, tyvärr.
Ska iaf lägga ner att sitta och leta försteg ett tag nu. Jag är trött påt.....
Eller kanske en Primare SPA20 eller Rotel RSP-1068 eller ...........

.................. SUCK SUCK :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-10-17 23:31

Rotel som du själv nämnde eller en Arcam AVP 700 är dem som jag tror mest på i dessa prisklasser. Och som någon nämnde så är Denons 3806 löjligt bra för pengarna, har en själv :P Bara haka på något lämpligt slutsteg så får du en mycket prisvärd kombi.

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-10-17 23:34

Ett Rotel RSP-1066 kan du nog hitta ganska billigt på ebay.de, jag tycker det fungerar mycket bra :).

jom8993
inaktiv

Inläggav jom8993 » 2006-10-17 23:50

Titta in på länken

http://www.jeffssoundvalues.com/

Han har en H/K Citation 5.0 med Dolby Digital/DTS och 6Axis för 995USD

Det brukar gå bra att justera köpesumman så tullen hammnar på en rimlig nivå.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-10-18 00:10

länk till rotel rsp-1098
men det ser inte ut att vara senaste? det har väl liten lcd skärm på fronten. Fast det där duger nog också ganska bra.
(eller också är det senaste)
ibland funkar det jättebra att köpa på ebay :) ibland inte alls..

fast skulle jag köpa ett nytt försteg skulle det gärna få ha några hdmi in och utgångar. Det verkar praktiskt.

Användarvisningsbild
CJNE

Inläggav CJNE » 2006-10-18 00:17

Pinnick skrev:länk till rotel rsp-1098
men det ser inte ut att vara senaste? det har väl liten lcd skärm på fronten. Fast det där duger nog också ganska bra.
(eller också är det senaste)
ibland funkar det jättebra att köpa på ebay :) ibland inte alls..

Det har faktiskt en LCD men den syns inte på grund av den dåliga bilden :)
Bra pris om det slutar där! (1000€)

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-10-18 00:21

oh sjutton! jag tyckte det också hade en logga för lite mitt på fronten jämfört med en bild på en i silver jag såg. Mm men det går säkert upp några tusen till kan man anta! annars är det ett rövarpris. nypris 30000:- eller mer :) säkert ett -väldigt- fint försteg.

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2006-10-19 23:19

Kommer inom några månader efterföljare till de nuvarande processornerna från Rotel. De kommer (som det verkar nu) heta RSP-1069 resp. RSP-1099.
HDMI-växel, upskalning och annan DA-omvandlare, är några av de saker som kommer att skilja dem från nuvarnade modeller.

Användarvisningsbild
Pettersson

Inläggav Pettersson » 2006-10-27 21:04

Nya friska (nåja) tag.

Sherwood P-965 (säljes bla. av fynda.se) (jws i Falkenberg är distrubutör) verkar vara intressant. Vet nån om den säljs av någon butik i Västra Götaland:s regionen. Falkenberg & Luleå hör tyvär inte dit.

Mvh

Användarvisningsbild
Pettersson

Inläggav Pettersson » 2006-10-28 17:06

Glöm min fråga, jag har hittat flera butiker.
Jag var hos hifi-punkten (Skövde) kollade in just Sherwood P-965 (med sherwood:s slutsteg) idag och den har mycket bra inställningar och lät mycket bra (dvs. detaljerat men samtidigt "varmt").

Den kommer det att bli !!

Tack för alla inlägg och förslag.

Mvh

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-28 17:20

Bubben skrev:Kommer inom några månader efterföljare till de nuvarande processornerna från Rotel. De kommer (som det verkar nu) heta RSP-1069 resp. RSP-1099.
HDMI-växel, upskalning och annan DA-omvandlare, är några av de saker som kommer att skilja dem från nuvarnade modeller.

Har du nån koll på om dom kommer ha 1.3?
I såna fall blir det ett givet köp för min del, gillar verkligen rotels pryttlar!

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-10-28 18:30

Bubben skrev:Kommer inom några månader efterföljare till de nuvarande processornerna från Rotel.

Nej det gör det inte. Rotel kommer inte att släppa några nya ljudprocessorer förrens tidigast efter sommaren 2007.

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2006-10-29 12:33

Bamsefar skrev:
Bubben skrev:Kommer inom några månader efterföljare till de nuvarande processornerna från Rotel.

Nej det gör det inte. Rotel kommer inte att släppa några nya ljudprocessorer förrens tidigast efter sommaren 2007.

Jasså minsann.
Jag läste under sensommaren lite rykten från "Rotel-tour" att en ny processor skulle komma i september/oktober. När jag kollade med Septon så bekräftade de att nuvarande processorer skulle få efterföljare, dock inte i år utan någonstans runt mars/april.

Är datumet framflyttat eller har du någon ytterligare inside-info?

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-10-29 17:24

Bubben skrev:Jag läste under sensommaren lite rykten från "Rotel-tour" att en ny processor skulle komma i september/oktober. När jag kollade med Septon så bekräftade de att nuvarande processorer skulle få efterföljare, dock inte i år utan någonstans runt mars/april.

Är datumet framflyttat eller har du någon ytterligare inside-info?

Rotel kommer inte att ha någon monter på CES som kommer i feb-mars någon gång. Det innebär troligen att man inte kommer att släppa någon processor då. Således är det, som vanligt, bara spekulationer om något man hett önskar - för det skall man veta att många önskar just det, nya processorer alltså. Men om samma människor som går och väntar sedan verkligen har råd att köpa dessa nya processorer är en annan femma ;)

Rotel väntar, som så många andra, på att HDMI 1.3 och BR/HD-DVD blir mera accepterat - först då finns skäl att konstruera en ny processor eftersom det enda en sådan kommer att tillföra är dekondningen av nya ljudformat - vilka för övrigt kan konveras till analog inne i en ny BR/HD-DVD och tas in i 5.1/7.1 ingången på en av dgaens processorer. Teknologin för nästa ljudformat och videoformat är fortfarande nya och inte lika välutvecklade således som dagens format.

Dvs idag finns inget underlag att släppa en ny processor, eftersom vi entusiaster inte prioriteras. Det är volym (/kvaliteten) som räknas, inte senaste flugan (med tillhörande buggar), hos Rotel - tack och lov.

Så nej, några nya processorer från Rotel inom ett par månader kommer inte att ske. Inte heller om ett halvår som du nu hänvisar till. Kommer det något så kanske det presenteras till nästa höst med leveransförsening (som vanligt) till Feb-mars 2008. Dvs om 18 månader i din och min hand. Det är en realistiskt tidsuppskattning istf drömmarnas land ;)

Återgå till Köpråd