Intresseklubben: volym till 3" och batterieliminator

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Intresseklubben: volym till 3" och batterieliminator

Inläggav phloam » 2006-10-30 21:50

ok två små hopplösa frågor som gnagt... om man har ett par 3", kan man göra en ungefärlig uppskattning på vad för volym dessa borde ha? Alltså en grov uppskattning. Är nyfiken på hur rätt/fel den volym de har nu (sluten låda) är :)

Sen undrar jag, om man vill ersätta batteridrift med eliminator (originaleliminator borta), vad har antal miliAmpere som står angivna på en viss eliminator för praktisk betydelse? Om man t.ex. har en eliminator från annan apparat, inte en universal-dito, med rätt antal Volt. Hur funkar sånt rent generellt? Vad kan vara farligt/skadligt?

Användarvisningsbild
Lassen

Inläggav Lassen » 2006-10-30 22:06

På A svarar jag "nej" utan vidare utlägg.

På B svarar jag "Gustav Wasa" :wink:
Eller så bör du iaf se till att du inte ersätter eliminatorn med en som har lägre mA än orginalet (om du inte vet hur mkt som förbrukas såklart). Har du för lite så kan eliminatorn gå åt pipan, men hur det påverkar den apparat du skall driva beror på apparat.
Kontrollera så polariteten är samma på den nya.
En annan sak att tänka på är om orginalet var stabiliserad och den du nu ska använda är ostabiliserad... ostabiliserade kan ge olika utspänning beroende på last, även om dom står angivna till tex 12V.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Intresseklubben: volym till 3" och batterieliminato

Inläggav Svante » 2006-10-30 22:17

phloam skrev:ok två små hopplösa frågor som gnagt... om man har ett par 3", kan man göra en ungefärlig uppskattning på vad för volym dessa borde ha? Alltså en grov uppskattning. Är nyfiken på hur rätt/fel den volym de har nu (sluten låda) är :)

Nja, frågan är ungefär ekvivalent med: "Kan man göra en uppskattning av hur stor massa konen på ett 3"-element ska ha?"

I ett slutet system är fjädringen från lådan helt ekvivalent med fjädringen i upphängningen. De två fjädringarna tillsammans med svängande massan ger resonansfrekvensen och undre gränsfrekvensen. Dessutom har elementet ett Qts-värde som beror av massa och fjädring och lite till.

Så: utan att veta vare sig massa, upphängningens fjädring, elementets Qts, önskemål om undre gränsfrekvens, etc, så går det inte att säga.

Däremot kan man kanske göra en inventering över vad så små element brukar ha för egenskaper och göra en grov uppskattning av hur stor låda som är lämpligt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-10-31 02:31

Svante skrev:Däremot kan man kanske göra en inventering över vad så små element brukar ha för egenskaper och göra en grov uppskattning av hur stor låda som är lämpligt.

är inte det rätt uppenbart att det är det han vill ha :wink: jag skulle chansa på nån liter slutet...enklast så iaf

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-10-31 03:33

Haakan_W skrev:
Svante skrev:Däremot kan man kanske göra en inventering över vad så små element brukar ha för egenskaper och göra en grov uppskattning av hur stor låda som är lämpligt.

är inte det rätt uppenbart att det är det han vill ha :wink: jag skulle chansa på nån liter slutet...enklast så iaf

Tack :) jo precis, bara en uppskattning över vad man borde vänta sig. Så man inte låter sig luras av B***-varianter :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-10-31 03:50

Larsen skrev:På B svarar jag "Gustav Wasa" :wink:
Eller så bör du iaf se till att du inte ersätter eliminatorn med en som har lägre mA än orginalet (om du inte vet hur mkt som förbrukas såklart). Har du för lite så kan eliminatorn gå åt pipan, men hur det påverkar den apparat du skall driva beror på apparat.
Kontrollera så polariteten är samma på den nya.
En annan sak att tänka på är om orginalet var stabiliserad och den du nu ska använda är ostabiliserad... ostabiliserade kan ge olika utspänning beroende på last, även om dom står angivna till tex 12V.

Tack nu vet jag lite mer :) (O)stabiliserad, kan man se det på eliminatorn, nån symbol..? För många mA, kan det alltså förstöra apparaten? (om vi tänker oss bärbar cd t.ex.)

En sak jag tycker är konstig är när en som går på 2x1,5v batterier ska ha 4,5v via eliminator....? Ska titta närmare på detta, har en massa överblivna såna saker...

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-10-31 14:40

När en apparat som normalt har 2x1.5V=3V batteridrift vill ha 4.5V in så kan man misstänka att den internt har en spänningsregulator som tar ner spänningen till ca 3 volt.
Alla enkla konstruktioner av reglering har ett spänningsfall över sig, och detta brukar ligga på ca 1-2V.
Om vi antar att apparaten har en intern spänningsregulator (vilket är troligt) så är batterieliminators volttal och reglering inte speciellt känslig. Varje volt extra spänning kommer dock att generera mer värme i spänningsregulatorn, så för stora skillnader är inte bra.

Om batterieliminatorn ger för lite ström så brukar apparaten tappa orken, eller inte ens kunna starta ordentligt. Skador på apparaten av detta är extremt ovanliga. Skador på batterieliminatorn är dock fullt möjliga. Rimligen borde dock en säkring i batterieliminatorn stoppa vidare skador.

Om batterieliminatorn är specad för högre ström så brukar allt fungera bra. Däremot slösar batterieliminatorn möjligen bort lite extra effekt som leder till 0.001 öre mer i elräkning eller så ;)

Polariteten på likström är dock mycet viktig. ca 90% av apparater brukar med rund stickpropp har + i mitten. Detta gör att man har ganska god chans att en överbliven batterieleminator fungerar.
Att kontakterna finns i en uppsjö med storlekar minskar dock chansen att den passar ganska drastiskt.

Om en batterieliminator lämnad AC eller DC framgår oftast tydligt.
Om den är stabiliserad eller inte är inte lika lätt. Det finns inte bara stabiliserad och ostabiliserad utan ofta en del mellanting, så någon enkel symbol finns inte.
Två sträck "=" brukar ofta indikera någon form av stabilisering.
Om undre sträcket är brutet (dvs som en streckad linje) så är det antingen ostabiliserat eller någon form av enklare semi-stabilisering.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2006-10-31 20:49

Stort tack, Silvervarg, rätade ut en hel del frågetecken :) Ska gå igenom alla överblivna klumpar som skräpar... det blir en del!

En liten fråga till, det kan stå si eller så många "VA", vad är detta? VoltAmpere?? :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-10-31 21:00

Volt x Ampere = Watt

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-10-31 21:57

phloam skrev:En liten fråga till, det kan stå si eller så många "VA", vad är detta? VoltAmpere?? :)

På transformatorer brukar man ange VA (voltampere), detta på grund av att de tål en viss spänning och en viss ström. Ström och spänning behöver inte ligga i fas och gör de inte det så stämmer det inte att watt=spänning*ström.

Återgå till Teknikforum