Squeezeebox får toppbetyg i High Fidelity!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-10-28 09:51

theSaint skrev:Jag förstår inte varför det blir så starka känslor för att någon lyfter ett varningen fiinger.

Kan bara konstatera att SB har medvind i forumet. Utifrån det som skrivs blir man hemskt sugen på att köpa en. Tycker verkligen att det tillför debatten att någon varnar, uppmärksammar eller har en annan åsikt.

Skulle tycka detta forum var intetsägande om inte diskussionerna fanns.

Jag håller med! Utan diskussionerna är ett forum dött. Det jag anmärkte på var att Woland flera gånger har uttalat sig negativt om en produkt som han aldrig har lyssnat på - han hade inte ens lyssnat på musik via datorn - ändå hade han en massa åsikter om det.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-28 15:31

Någon mer än jag som använder sig av Biografi och Discografi-plugins?
Rätt trevligt får man väl säga, bra när man sitter och browsar musiken med laptopen vilket händer titt som tätt.

Bild

Bild

Samtidigt undrar jag om någon vet något enkelt eq-plugin, så man kan skruva lite på basen i vänta på att jag har råd med en dator som kan köra rumskorrigering på riktigt. Allra helst med valfria frekvenser :)

Saknad

Inläggav Saknad » 2006-10-28 15:37

Hmm, blir ju riktigt sugen på den här lösningen, inte sugen på att köra komprimerat på min skivsamling, men att köra flac.

Då måste jag bara få ihop en bra storage och "server" lösning. Vore trevligt med en NAS i ett annat rum, sen via skärmad cat cabel till enheten, och sedan rca digital till min fina DAC, då kan cd spelaren fortfarande spela in via xlr till dacen..

Då, konkreta förslag på NAS som kan hosta det här, stå i ett rum, spela mot det andra, vill inte ha WLAN, bara vanligt LAN alltså cat X cabel till enheten.

Hur gör ni som har det här med backuper? Jag menar, det är ju rätt så mycket jobb att lägga upp ett par hundra skivor, och då blir det ju dessutom en jääääkla massa data att backa up?

Finns det en NAS med raid0 kanske? Då skulle jag känna mig säker nog, vore ju surt att bli tvungen att göra om skitgörat att lägga in flera hundra skivor igen. Så, till en som tror han gillar konceptet, men har noll praktiskt erfarenhet av det, några råd?

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-28 15:42

Bild

1 x Infrant ReadyNAS NV, 1.0TB (4x250GB Seagate NL35 Disks), X-RAID, 256MB memory, Gigabit Ethernet, Silver

Säljs på slimdevices hemsida bland annat, verkar inte dumt alls :P

Men jag skulle ändå rekommendera nån halvsunkig dator med lite mer processorkraft.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-10-28 16:28

Strauss, bra musiksmak du har! :-)

Såg Maire Brennan på en mindre festival neråt landet för två år sen. Fick tillfälle att snacka lite efter konserten. Hela bandet var ute å snurrade så jag slet fram ett par av mina whistles å häpnade hur bra dom kunde låta i truten på hennes blåsare.

En magisk kväll.

Ursäkta OT!

/Peter

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-28 16:30

Ta ska du ha :) "Celtic" är det som går för det mesta här hemma.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-28 17:04

Bill50x skrev:
Morello skrev:Jag har faktiskt lite svårt att se varför en produkt som en uppenbarligen inte presterar bättre än en medelmåttig CD-spelare blir så hypad. 8)

Därför att medelmåttiga cd-spelare så ofta höjs till skyarna på detta forum. Pioneer-spelare för 889:- (typ) anses ju som non-plus-ultra under förutsättning att man har en extern DAC och en tv tillgänglig vid menyhantering.

Nu ska ju inte du bära skott för en allmän uppfattning på detta forum, men här frodas ofta uppfattningen att signalkälla och förstärkare påverkar väldigt lite i jämförelse med högtalare och lyssningsrum. Och därför är skillnaderna mellan tex olika cd-spelare försumbar. I det perspektivet spelar det knappast någon roll hur SB låter, eller hur.... ?

/ B

Det är egentligen bara mot de analoga utgångarna jag riktar skarpt kritik - dom är undermåliga(brus och inadekvat frekvensgång etc.) med dagens mått mätt. Kombineras SB3 med en extern DAC eller dito förstärkare med digitalingång, ser jag alla möjligheter till högklassig återgivning då jitternivån visade sig vara låg. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-28 17:30

Strauss skrev:Någon mer än jag som använder sig av Biografi och Discografi-plugins?
Rätt trevligt får man väl säga, bra när man sitter och browsar musiken med laptopen vilket händer titt som tätt.

Slimserver kungen!!! Den hade jag helt missat. Det får jag meka med ikväll.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-28 17:43

http://www.herger.net/slim-plugins/detail.php?nr=500
http://www.herger.net/slim-plugins/detail.php?nr=673

Man kan även få texten att rulla på sin squeezebox, men det kanske är lite onödigt om låten inte är 20 minuter lång :lol:

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-10-28 18:15

Jag hade tänkt fråga tidigare, men jag glömde bort:

Vad använder ni för plugins och vad tycker ni om dom? Är det någon speciell ni skulle vilja rekommendera? Själv har jag inte riktigt kollat igenom listan på plugins, utan jag använder bara LastFM och Audioscrobbler. Innan jag uppgraderade till 6.5.0 så använde jag också SuperDateTime.

Välkommen med förslag på vad jag ska använda
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Micke65

Inläggav Micke65 » 2006-10-30 20:03

Hej,
Om man har en trådlös router med USB ingångar, kan man då ansluta en USB hårddisk till routern och få det att funka med SB ?
/Micke

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-30 20:11

Micke65 skrev:Hej,
Om man har en trådlös router med USB ingångar, kan man då ansluta en USB hårddisk till routern och få det att funka med SB ?
/Micke

Nej. SB3 kräver att man kör slimserver på en dator (som måste vara igång). :-)

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-30 20:12

Micke65 skrev:Hej,
/Micke

Om du kan installera slimserver på hårdisken som operativ/firmware så ska det funka. Vilka som kan det anges på deras hemsida! http://slimdevices.com/

Användarvisningsbild
Micke65

Inläggav Micke65 » 2006-10-30 21:04

Tack för snabbt svar.
Har nu installerat SlimServer på externa disken.
Hur vet man om det funkar (programmet startar men sen då..) ? :oops:
Kan man torrsimma på ngt sätt ?
/Micke

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-30 21:28

Det var snabbt gjort, har hört det ska vara ett riktigt bök att installera på som firmware, vad är det för disk du har egentligen?

Användarvisningsbild
Micke65

Inläggav Micke65 » 2006-10-30 22:18

Jag har kanske har gjort fel ? :oops:
Känns som det gick lite för lätt....
Jag laddade ner SlimServer 6.5.0, är det firmvare ?
Disken är en Lacie 250GB porsche design.
/Micke

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-30 22:23

Micke65 skrev:Jag har kanske har gjort fel ? :oops:
Känns som det gick lite för lätt....
Jag laddade ner SlimServer 6.5.0, är det firmvare ?
Disken är en Lacie 250GB porsche design.
/Micke

Misstänkte nästan att det var något fel :)
Slimserver 6.5.0 är programvaran som är aktuell just nu för installation på en vanlig dator.
Din Lacie kan inte köra slimserver utan en dator kopplad till den :)
Infrant ReadyNAS, Linksys NSLU2 är två mackapärer som klara av detta.

Om du kollar dokumentationen så förstår du varför jag blev förvånad att det gick så snabbt :D

http://www.nslu2-linux.org/wiki/Applications/SlimServer

Så du måste alltså ha en dator igång :)

Saknad

Inläggav Saknad » 2006-10-30 22:51

Nu har jag en ide, antingen en linksys nslu2 med slimserver på och sen en sån här som usb storage, http://www.maxtorsolutions.com/en/catalog/OTIII_Turbo/
En teraybyte kostar under 6k, kör raid1, då blir det 500 gig, borde få in nog med skivor där tycker, blir annan media på servern med.

Alternativ två är en theckus n2100 den tar två drivar i sig, och har raid möjlighet och hot swap inbyggt. Två 500 drivar i en sån så är man hemma.

Både nslu2 och n2100 är NAS enheter som man kan slänga in lite egna program på, slimservern går att lägga in på båda.

Problem, lösning 1, bandbredden till den fina usb driven blir shite eftersom det är just usb, men nslun har inte firewire.

Problem lösning 2, n2100 har de problem att få in sista versionen av slimserver, modulesizen verkar överskridas så det ställer till med trassel, och det kommer nog bara att bli värre och värre i och med att slimserver blir större och större.

Någon som har hittat några andra roliga nas enheter man kan köra slimservern på? Om det går är det ju bara att panga på en raidad enhet som i lösning 1 så har man lite säkerhet mot förlorat data, vilket vore bra att undvika.
Jag har torskat två hårddiskar på fyra månader, så nu är jag försiktig. .)

Användarvisningsbild
Micke65

Inläggav Micke65 » 2006-10-30 22:55

Se där, inget är enkelt :?
Läser på mer och återkommer...
/Micke

Saknad

Inläggav Saknad » 2006-10-30 23:10

Bubba, avancerad nas, med en inbyggd drive
http://www.excito.com/minishop.html
Skall kunna köra slimserver med. Hmm, finns ju en massa fina val här.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-30 23:19

För att det skall bli "bra" krävs en server (alltså en pc) som kör Slimserver. Att köra på något annat är ÖVERKURS. Prova att köra mjukvaran på era vanliga pc först. När ni har fått koll och har fixat till miljön som ni vill ha den - först då kan ni börja fundera på om det finns ett alternativ som passar för de krav ni ställer och de pluggar ni vill köra.

Att hacka nätverkdrive eller någon annan device är inget att fundera över om man inte kompilerar linux-kärnor till vardags. Glöm det. Jag har tittat efter ett alternativ till min IBM-häck men det finns INGET som klarar mina krav på flexibilitet och prestanda. Sorry. Funkar inte.

Svaret är alltså MAN MÅSTE HA EN DATOR SOM SERVER TILL SLIMSERVER (om du inte är en tok-hackare och inte har några som helts krav på prestanda).

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-30 23:24

Saknad skrev:Någon som har hittat några andra roliga nas enheter man kan köra slimservern på?
Begagnad PC i det KLART bästa alternativet om man inte redan har en "hemma-server" :-)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-30 23:24

Koffe skrev:Svaret är alltså MAN MÅSTE HA EN DATOR SOM SERVER TILL SLIMSERVER (om du inte är en tok-hackare och inte har några som helts krav på prestanda).

Men vad är det för prestandakrav på denna PC? Kan man tänka sig en liten strömsnål, tyst burk för själva programhanteringen och sedan en bamsig hårddisk kopplad till nätverket?

/ B

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-10-30 23:35

Det finns ju alltid Squeezebox/Slimserver/ReadyNAS lösningen. Finns att köpa hos SlimDevices:

https://secure.slimdevices.com/order/RN ... etail.html
Infrant ReadyNAS + Squeezeboxes Bundle
2 Black Wireless Squeezeboxes and a 1 terabyte ReadyNAS
$1499

Bild
Senast redigerad av TCM 2006-10-31 12:55, redigerad totalt 1 gång.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-10-30 23:39

Bill50x skrev:
Koffe skrev:Svaret är alltså MAN MÅSTE HA EN DATOR SOM SERVER TILL SLIMSERVER (om du inte är en tok-hackare och inte har några som helts krav på prestanda).

Men vad är det för prestandakrav på denna PC? Kan man tänka sig en liten strömsnål, tyst burk för själva programhanteringen och sedan en bamsig hårddisk kopplad till nätverket?

/ B

Räcker med vilken gammal skruttburk som helst .. okej inte en 486 eller Pentium modell 1 kanske ... men det mesta ska funka.
Sen vill man dock inte ha en för seg burk ändå då det segar ner squeezeboxen.
Körde innan nu på en P3 600 och en P3 800. Funkade bra på båda tills någon torrent blev klar och körde hash-kontroller, då laggade det kopiöst :D
Nu kör jag en xp 2100 och det funkar bra i alla lägen!

Jag kör alltså web/ftp/torrent/dc/slimserver osv osv på samma burk.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-30 23:41

Bill50x skrev:

Jag tror att vilken någorlunda ny PC som helst räcker. Jag kör en 3,5 år gammal IBM-laptop med 500 Mb minne. Min slimserver verkar vilja ha 140 Mb i arbetsminnet och 140 i cachen. Men det är helt beroende på hur mycket musik man har och hur den är taggad. Jag har söktider på mindre än en sekund.

IBMen funkar bra för "vanilj" tjänsterna. Det som inte har fungerat är DSP och eq-pluggar. Då tar CPUn slut. Man vill inte har FÖR svag cpu eftersom servern gör viss konvertering on-the-fly, till exempel när man lyssnar på radio eller man strömmar ut på internet. :-)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-30 23:47

TCM skrev:Det finns ju alltid Squeezebox/Slimserver/ReadyNAS lösningen.

Den är ju iofs supportad men det fanns visst begränsningar även i den - typ den kunde inte köra radio och last.fm.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-10-30 23:47

Bill50x skrev:

/ B

Jag har sett flera som kör någon slags Linuxlösning på datorer med en processor neråt 500 MHz - det är oftast minnesstorleken som är viktigast. Det är skillnad om du ska köra Inguz Rumskorrigeringsplugin - den ställer högre krav på processorkraft.
When routine bites hard

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2006-10-30 23:50

Koffe skrev:
TCM skrev:Det finns ju alltid Squeezebox/Slimserver/ReadyNAS lösningen.

Den är ju iofs supportad men det fanns visst begränsningar även i den - typ den kunde inte köra radio och last.fm.

Allvarligt? Hur kan dom sälja den då?
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-10-30 23:50

TCM skrev:Jag har sett flera som kör någon slags Linuxlösning på datorer med en processor neråt 500 MHz - det är oftast minnesstorleken som är viktigast. Det är skillnad om du ska köra Inguz Rumskorrigeringsplugin - den ställer högre krav på processorkraft.
Instämmer. :-)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi