Moderator: Redaktörer
A. Historik och hörselpreferenser
Syftet med studien var att i en objektiv situation med lyssning fastlägga vilka avvikelser från rak tonkurva som var akustiskt ohör-bar, samt dessutom fastlägga någon typ av subjektiv beskrivning av hur avvikelserna från "optimal-tonkurvorna" kunde te sig lyssningsmässigt. Denna sista uppgift resulterade i att ytterligare två uppsättningar tonkurvskaror togs fram. Dessa visade hur man kunde minimera de subjektiva förvrängningarna ur DYNAMISK respektive STATISK synpunkt, trots allt större inskränkningar i basåtergivningen rent mätmässigt.
D. Försök till "generella" optimeringar av basreflexlådor och slutna lådor
Låt mig först slå fast att vi nu helt har lämnat den objektiva vetenskapliga världen. Här handlar det främst om tycke och smak, min egen närmare bestämt. De följande dimensioneringarna har otvetydigt hörbara färgningar. Man kan dock fortfarande försöka "balansera" felen för att hitta "bästa möjliga" dimensionering, även för en stympad tonkurva, givet de eventuella övriga kraven om känslighet och lådstorlek, som omöjliggör dimensionering enligt "optimaltonkurvorna".
Min personliga erfarenhet är att semioptimerade basreflexlådor låter bäst om man utgår från en butterworth-dimensionerad låda (4:e ordningen) och sen sänker fh cirka 20-25 %.
Då det gäller slutna lådor är jag rädd att jag kommit fram till att den mest klassiska av alla dimensioneringar: Q = 1/sqr2, faktiskt ger den bästa kompromissen mellan DYNAMISKT och STATISKT beteende. Möjligen föredrar jag ett något lägre Q-värde, typ Q = 0,65.
Det pratas inget om port olinjäritet och distorsion föknippat med portens beteende i vissa situationer.
...örat, i motsats till vad man kanske skulle kunna tro, tycks föredra den svaga överbetoning som kan finnas hos STATISKT optimerade basreflexlådor, framför samma överbetoning hos slutna lådor. Orsaken till detta är dock inte så svårfunnen.
Orsak 1: Slutna lådor har ett hastighetsmaximum hos konrörelsen i det betonade området. Basreflexlådor däremot har ett hastighetsminimum vid den betonade frekvensen (åtminstone om det är Helmholtzresonansen som utnyttjats för att åstad-komma betoningen). Detta medför att amplitud- och distorsionsmaxima sammanfaller på slutna lådor, under det att amplitudmaxima sammanfaller med distorsionsminima hos basreflexlådor, dimensionerade enligt "STATISKT optimerade tonkurvor".
Orsak 2: En överbetoning hos en sluten låda överdrivs (p g a termiska egenskaper) mer och mer ju högre man spelar. Hos ett basreflexsystem emellertid, minskar ofta överbetoningen ju högre det spelas (p g a termiska egenskaper och strömningsegenskaperna hos en basreflexport).
Ypsilon skrev:Snabblektion i rumsakustik av Morgan Andreason:
http://w1.315.telia.com/~u31519220/rums ... kustik.htm
//Magnus
paa skrev:Ypsilon skrev:Snabblektion i rumsakustik av Morgan Andreason:
http://w1.315.telia.com/~u31519220/rums ... kustik.htm
//Magnus
Finns den här att hitta någonstans nuförtiden?
Kaffekoppen skrev:Jag tycker alltid slutet är bäst
Faktum är att underavstämd basreflex liknar slutet på många sätt..
Morello skrev:Kaffekoppen skrev:Jag tycker alltid slutet är bäst
Ja , låter man röret anta oändlig längd och/eller diamater=noll blir det en "sluten" låda.
Lazyworm skrev:Morello skrev:Kaffekoppen skrev:Jag tycker alltid slutet är bäst
Ja , låter man röret anta oändlig längd och/eller diamater=noll blir det en "sluten" låda.
hehe, din lurifax!
Jag håller inte med riktigt, men eftersom ett slutet system väldigt ofta ger en låg nivå av bas under 50Hz jämfört med resterande register så medför detta att basen uppfattas som mindre bumlig och mer artikulerad. Detta bara för att bristen på bas defacto kan vara bättre än resonanstoppar på runt 15dB någonstans i registret 40-60Hz.
Om man däremot bygger ett bra basreflexsystem så kan man både få ner distorsionen och få upp känsligheten i registret under 50Hz med samma slagvolym men detta medför också att man kan behöva ta hand om elaka resonanser i ovan nämda område.
Min slutsats är att ifall man har ett basreflexsystem som i rumsintegrationen håller sig relativt rak ner till 20Hz samtidigt som man har en resonanstopp på 15dB vid 40Hz så kommer den totala basåtergivningen från detta system kännas mer "bumlig" och oartikulerad än om man har ett slutet system som rullar av med 12dB/okt från 60Hz, detta system kommer ju bara ha en bashöjning på -6+15 =9dB vid 40hz mot resterande registret.
Jag tror att det är detta som gjorde att jag gillade dipoler så mycket tidigare, det var helt enkelt bristen på Bas som gjorde att den bas som ändå kom ut ur systemet kändes mer "äkta"
Kaffekoppen skrev:Jag tycker alltid slutet är bäst
IngOehman skrev:3. Transientförmågan blir bättre sett ur minst två synvinklar. Dels minskar grupplöptiden (vilket kan anses vara en ifrågsaättbar fördel eftersom rummet själv nästan undantagslöst är mycket värre) men dessutom ökar headroom kraftigt för anslagsljud. Det är inte ovanligt att det rör sig om nära + 10 dB, vilket kan utnyttjas för att spela "mera hårdslående pukor" - alternativt genom att rendera lägre distorsion.
Vh, iö
paa skrev:Vad är det som gör att inte basreflexlådornas element tål så kraftiga anslag, är det att elementets första utsvängning inte bromsas från porten?
paa skrev:IngOehman skrev:3. Transientförmågan blir bättre sett ur minst två synvinklar. Dels minskar grupplöptiden (vilket kan anses vara en ifrågsaättbar fördel eftersom rummet själv nästan undantagslöst är mycket värre) men dessutom ökar headroom kraftigt för anslagsljud. Det är inte ovanligt att det rör sig om nära + 10 dB, vilket kan utnyttjas för att spela "mera hårdslående pukor" - alternativt genom att rendera lägre distorsion.
Vh, iö
Vad är det som gör att normala subwoofer ofta är märkbart dåliga i artikulationen, om rummet är mycket värre?
paa skrev:Vad är det som gör att inte basreflexlådornas element tål så kraftiga anslag, är det att elementets första utsvängning inte bromsas från porten?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster