Bekväma bra hörlurar?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PaulJohansson

Bekväma bra hörlurar?

Inläggav PaulJohansson » 2006-11-06 12:21

Jag undrar om någon kan komma med tips på hörlurar för ett ganska speciellt ändamål.

Jag kommer att sitta en del på jobbet och lyssna på samtal inspelade på kasett men överförda till pc. Det blir tal om flera hundra timmar, så därför är jag intresserad av ett par hörlurar som

a) är bekväma, dvs alla slutna lurar går bort, som ju kan skapa nästan ett vakuum, och en allmän svettig instängdhet

b) har rätt impedans för att koppla direkt till en laptops hörlursutgångar, dvs jag måste vara säker på att jag kan få hög nog volym

c) kostar under ca 1500

Någon?

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-11-06 12:31

1. Vilken ljudmiljö sitter du i?

2. Det kan nog vara mer prisvärt att köpa halvdyra lurar plus en bärbar hörlursförstärkare än att lägga hela summan på lurarna.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-11-06 13:18

Eftersom du ska sitta i en kontorsmiljö skulle jag valt en sluten för att slippa det omkringvarande bullret! Därför skulle jag satsat på de två underbara slutna lurarna som jag lyssnat en del på, nämligen AKG K271 Studio eller Sennheiser HD 25. Den senare finns även i en billighetsvariant vid namn Sennheiser HD25 SP som jag inte vet ett dyft om, men utseendemässigt verkar man bara ändrat bågen.

Jag har lyssnat åtskilliga timmar i streck på AKG-luren och varken kännt den som varm, tung eller påfrestande trots att den ligger över och runt om hela örat. Då bör man tillägga att jag inte är förjust i värme någe vidare! Den dyrare Sennheiserluren har jag inte lyssnat lika många eller sammahängande timmar på, men aldrig upplevt den som jobbig eller störande. Denna ligger utanpå örat och tätar mot ytterörat istället.

Förlåt att jag gav så dåliga tips - som du absolut inte ville ha - men själv så har jag inte lyssnat på ett par öppna lurar som jag velat ha hellre än de två (den dyrare Sennheisern) här ovan nämnda!

Lycka till!

/J
admin

Användarvisningsbild
hkan

Inläggav hkan » 2006-11-06 13:50

Ljudkortet i en laptop bukar vara av ganska usel kvalité och med ett par lurar hör man lätt en massa störningar från datorns elektronik.

Jag använder ett Plantronics USB-headset till Skype som jag tycker funkar jättebra.
Pratar ofta flera timmar i sträck utan att lurarna känns obekväma på något sätt.
Talat ljud låter kanon, Musik låter ganska ok.

Ett headset har iofs en mikrofon också, men den går ju att vinkla bort.

Annars brukar väl Koss Porta pro låta trevligt och vara bekväma.

/H

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-11-06 14:07

guldfisk skrev:2. Det kan nog vara mer prisvärt att köpa halvdyra lurar plus en bärbar hörlursförstärkare än att lägga hela summan på lurarna.

"... samtal inspelade på kasett men överförda till pc" torde inte kräva några större höjder på återgivningen för att fylla kraven.

Jag stödjer tipset om AKG K271.

Köp ett par olika på öppet köp och prova är nog det bästa tips du kan få. Håller du dig till kända märken, t.ex. AKG, Beyer och Sennheiser så får du i din prisklass utmärkta produkter.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PaulJohansson

Inläggav PaulJohansson » 2006-11-06 16:43

guldfisk skrev:1. Vilken ljudmiljö sitter du i?

2. Det kan nog vara mer prisvärt att köpa halvdyra lurar plus en bärbar hörlursförstärkare än att lägga hela summan på lurarna.

Jag kommer sitta i hyfsat tyst miljö, dvs eget kontor med stängd dörr. Det känns lite som att hörlursförstärkare är överkurs, eftersom det är kasst ljud på inspelningarna. AKG K271 ser bra ut, men allra helst skulle jag vilja ha ett par lite mindre slutna.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-11-06 17:21

Köp då ett par lätta, öppna hörlurar. Mina Sennheiser PX100 för 400 kr funkar finfint tillsammans med min bärbara dator.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2006-11-06 17:26

Jag tror du vill ha något ur HeadRooms lista över fullstora hörlurar. I listan finns kommentarer om vilka som kan drivas med portabla källor (vilket troligen ger dig tillräcklig nivå från din dator också), samt hur bekväma de är.

Välj ut ett par modeller ur listan och gå iväg (eller skicka efter) och pröva själv. Ingen annan kan ju säga vad som kommer att vara bevämt för dig.

Jag misstolkade tipset om AKG och trodde du ville ha slutna lurar. Nu när jag förstått at du inte vill det, tror jag ett par stora Sennheiser kommer att bli utmärkt, exempelvis HD 555, som kostar under 1000:- på nätet.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2006-11-06 17:57

perstromgren skrev:Jag tror du vill ha något ur HeadRooms lista över fullstora hörlurar. I listan finns kommentarer om vilka som kan drivas med portabla källor (vilket troligen ger dig tillräcklig nivå från din dator också), samt hur bekväma de är.

Välj ut ett par modeller ur listan och gå iväg (eller skicka efter) och pröva själv. Ingen annan kan ju säga vad som kommer att vara bevämt för dig.

Jag misstolkade tipset om AKG och trodde du ville ha slutna lurar. Nu när jag förstått at du inte vill det, tror jag ett par stora Sennheiser kommer att bli utmärkt, exempelvis HD 555, som kostar under 1000:- på nätet.

Dom där ser ut att ha precis samma konstruktion som mina HD 595 och jag är jättenöjd med komforten på mina (man kan ha på sig dom hur länge som helst) så dom kan jag rekommendera :)
Mina är dock lite tungdrivna (mp3 spelaren driver dom inte bra) så det kanske är bättre att du väljer nåra lurar med lägre impedans

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2006-11-06 22:44

Ska du skriva förhör?

Användarvisningsbild
PaulJohansson

Inläggav PaulJohansson » 2006-11-07 10:58

Frutti skrev:Ska du skriva förhör?

Nästan... transkribera psykoterapisessioner. :)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2006-11-07 11:16

Ett par beggade HD580 känns givna.

/Peter

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2006-11-07 11:45

För samma ändamål som du ( lyssna p åinspelade samtal alltså) använder jag mig av ett par Sennheiser 515. Dessa är öppna, inte alltför varma och kanske viktigast - de ligger inte direkt mot örat utan mot huvudet. Örat får alltså plats inne i luren, om du fattar. Detta är viktigare än man kan tro. När jag använde Sennheisers hd-477 som ligger på örat, om än relativt lätt, så fick jag till slut 'blomkålsöron'. Klart oskönt.

Ljudmässigt är 515 ok, om än inte alls i samma klass som mina hd-650, men det väntar man sig ju inte heller. Funkar även bra att spela pop med från datorn. Har inte jämfört med så många lurar, men jag tyckte att mitt intervjumaterial var otroligt lättlyssnat i 515:lurarna, lätt att separera röst från bakgrundsljud osv (har iofs mest med inspelningen att göra).

/en john som just fått sitt senaste material transkriberat av skrivbyrå :)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-11-07 11:58

guldfisk skrev:1. Vilken ljudmiljö sitter du i?

Svar på 2)
Jag har aldrig tidigare stött på en kombination där det skulle bli mer prisvärt med en extra hörlursförstärkare.

Anledningen är att hörlurars mer "icke-önskvärda egenskaper" är så ofantligt mycket större än än de hörlursförstärrkares egenskaper (extern eller intern).

Fast det är klart, väljer man "dyra" hörlurar med hög impedans som har låg verkningsgrad, då kan det vara dumt att driva dem med en liten freestyle av senare snitt som har inbyggd volymbegränsare. Såna lurar brukar vara just ganska kostsamma (exempelvis Sennheiser HD600, låter rätt fint dock). Lurar i enklare prisklasser brukar vara gjorda för att drivas till hyggligt starkt ljudnivå med apparatens inbyggda förstärkare.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-11-07 12:08

Håller med Johan. Efter testat i Molt av 30 lurar kunde jag sluta mig till att spridningen i prestanda är av sådan dignitet att den är oöverträffad.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-11-07 22:37

Är hörlursförstärkare även överflödiga vid lyssning via hemstereon om man har enklare lurar än Sennheiser 600 m fl? En vanlig förstärkare borde väl vara bättre än datorer och mp3-spelare?
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Klenkar

Corda Porta USB med inbyggt DAC

Inläggav Klenkar » 2006-11-13 15:31

Rekommenderas varmt.
Har ett par Philips schc 1000, mycket sköna halvöppna lurar. Gillar dem till Deathmetal och dyligt. :twisted:
Grado 80 steker rätt så bra. Bra till Jazz och en del rock ! 8)
Sennheiser 650, bra till allt om du har en kapabel lurstärkare. :P
mvh dd
Bild
...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...

Återgå till Köpråd