Har en känsla av att detta (från:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ht=#294423) kan passa även i den här tråden:
Kaffekoppen skrev:Jag tycker alltid slutet är bäst

Faktum är att underavstämd basreflex liknar slutet på många sätt..
Jag säger både ja och nej.
Den naturliga tonkurvan från ett slutet system går inte att ge en tonkurva som typiskt passar ett rum. Det går betydligt bättre med basreflexsystem.
Men - om man kompletterar med en intelligent eq så håller jag med om att slutna lådor (för en given maximal totalvolym på högtalarsystemet) - alltid är bäst! Men det har inte bara ett, utan flera pris:
Nackdelar:
1. För samma akustiska uteffekt blir det ungefär 3-4 ggr så dyrt att tillverka det.
2. Det går åt mera förstärkareffekt per akustisk uteffekt, vilket ytterligare ökar priset.
3. Det kräver en eq - vilket är en kostnad till.
Ickenackdelar:
1. Till skillnad från vad många tror så blir
inte ett sådant slutet system mindre ljudtryckskapabelt per högtalarvolym.
2. Till skillnad från vad många tror blir inte ett sådant system mera generellt tungdrivet än ett basreflesystem, snarare tvärtom - det får klart högre känslighet. Enda undantaget är i det djupaste basområdet.
Fördelar:
1. Djupbasförmågan med adekvat eq blir så bra som rummet medger. Inte sällan när man en bit under 10 Hz.
2. En trevlig bieffekt av eq:n, blir att systemet automatiskt blir anpassbart till olika rum.
3. Transientförmågan blir bättre sett ur minst två synvinklar. Dels minskar grupplöptiden (vilket kan anses vara en ifrågsaättbar fördel eftersom rummet själv nästan undantagslöst är mycket värre) men dessutom ökar headroom kraftigt för anslagsljud. Det är inte ovanligt att det rör sig om nära + 10 dB, vilket kan utnyttjas för att spela "mera hårdslående pukor" - alternativt genom att rendera lägre distorsion.
Om man mäter prestanda per krona då? Njae, då har inte den slutna låden en suck, enligt min mening. Men det är ju en helt subjektiv synpunkt, för vem bestämmer vilka prestanda man skall titta på? Och ibland är ju dessutom "prestanda" viktigare än "prestanda per krona".
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).